مرد خستگی‌ناپذیر مطبوعات

به گزارش جهان صنعت نیوز: محسن میرزایی، روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار ایرانی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در زنجان به دنیا آمد. وی از دانش‌آموختگان اولین دوره روزنامه‌نگاری در سال ۱۳۳۵ است که در همان سال از دانشسرای عالی موفق به اخذ مدرک لیسانس در رشته زبان و ادبیات فارسی نیز شد. همچنین میرزایی در واشنگتن در رشته‌های مرتبط با حوزه تبلیغات تحصیل کرده است.


این روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار که روزنامه‌نگاری را با روزنامه اطلاعات آغاز کرد، از سال ۱۳۳۵ وارد حرفه روزنامه‌نگاری شده و بیشتر در حوزه تولید و نشر گزارش‌های تاریخ سیاسی ایران با مطبوعات همکاری داشت. او همچنین از پیشگامان تبلیغات مطبوعاتی در ایران بود. بسیاری از روزنامه‌نگاران مطرح ایران و اساتید علوم ارتباطات و تبلیغات از شاگردان این پیشکسوت مطبوعات هستند. او همکاری با آژانس تبلیغاتی فاکوپا را از سال ۱۳۳۷ آغاز کرده است. به اعتقاد این پیشکسوت صنعت تبلیغات در ایران، «فاکوپا» اولین کمپین واقعی تبلیغاتی به معنای علمی آن را در سال ۳۶ – ۱۳۳۵ برای روغن نباتی شاه‌پسند اجرا کرده است. میرزایی علاوه بر فاکوپا، با کانون آگهی زیبا از پایدارترین و بزرگترین آژانس‌های تبلیغاتی ایران نیز همکاری داشت.

انجمن پیشکسوتان مطبوعات با انتشار پیامی درگذشت محسن میرزایی روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار پیشکسوت را به جامعه رسانه‌ای کشور و همچنین خانواده او تسلیت گفت و اعلام کرد که مراسم تشییع پیکر پاک‌ ایشان‌ ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱  در ‌قطعه نام‌آوران برگزار خواهد شد.

در ادامه روزنامه «جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با همکاران و روزنامه‌نگاران پیشکسوت نگاهی به دوران طلایی روزنامه‌نگاری و تبلیغات در زمانه محسن میرزایی پرداخته است که می‌خوانید.

روزنامه‌نگاری برجسته با سوابق درخشان

محمود مختاریان روزنامه‌نگار در خصوص درگذشت محسن میرزایی به «جهان‌صنعت» گفت: طی ۲۰۰ سال گذشته بی‌شک روزنامه‌نگاران برجسته‌ای در ایران داشته‌ایم، حتی به باور بنده ما بهترین روزنامه‌نگاران جهان را در کشور خود داشتیم. در سه جنبش روزنامه‌نگاران ایران خود را به اثبات رساندند و درخشیدند: در جنبش مشروطیت، در ماجرای ملی شدن صنعت نفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عبارتی از سال ۵۷ تا پیروزی انقلاب روزنامه‌نگاران ایرانی نقش بسزایی داشتند.  امروز هم نسل‌های برآمده از این روزنامه‌نگاران، بهترین نسل‌های روزنامه‌نگاری ایران به شمار می‌روند.

در این نزدیک ۲۰۰ سال روزنامه‌نگاری ایران، افراد برجسته‌ای به این عرصه معرفی شده‌اند که این افراد مدیون موسسات اطلاعات و کیهان بودند، این دو روزنامه بسیاری از روزنامه‌نگاران برتر کشور را به جامعه مطبوعات ما ارائه کردند، یکی از این افراد مرحوم محسن میرزایی است. او یکی از اولین دانش‌آموخته‌های دانشکده روزنامه‌نگاری بود که پس از گذراندن دوره در دانشگاه تهران وارد روزنامه اطلاعات شد‌. بدون تردید محسن میرزایی یکی از برجسته‌‌ترین روزنامه‌نگارانی است که موسسه اطلاعات به جامعه مطبوعات معرفی کرد.

مرد خوشنام حوزه صنعت تبلیغات

شاهرخ حیدری روزنامه‌نگار روزنامه ایران که آشنایی و همکاری دیرینه‌ای با مرحوم محسن میرزایی داشته، درباره درگذشت این روزنامه‌نگار پیشکسوت به «جهان صنعت» گفت: نزدیک به ۳۰ سال است که محسن میرزایی را می‌شناسم و افتخار این را داشته‌ام که نزدیک به ۱۰ سال زیر نظر مستقیم او کار کرده‌ام. هر زمانی که خدمت ایشان می‌رسیدیم، بدون استثنا با ذکر یک خاطره تاریخی آن مساله را برای ما تبیین می‌کرد، هیچ موقع نبود که با این روش، گره‌ای از کار ما باز نکند. یکی از خصوصیات بارز محسن میرزایی این بود که باوجود کهولت سن، اما همیشه از ۹ صبح تا پاسی از شب پشت میز خود و مشغول به کار بود، هیچ موقع خسته نمی‌شد و کار جوهره وجودی او بود.

این روزنامه‌نگار در ادامه با معرفی آثار این پیشکسوت روزنامه‌نگاری گفت: محسن میرزایی اولین کسی بود که تاریخ را وارد مطبوعات کشور کرد و ابتدا در روزنامه اطلاعات و بعد در روزنامه ایران و با مرحوم دکتر تاراجی همکاری می‌کردند. او پایه‌گذار صنعت تبلیغات در ایران بود و با وجود اینکه کسانی که وارد این عرصه می‌شوند، با توجه به مسائلی که در تبلیغات وجود دارد و پول‌هایی که در این زمینه رد و بدل می‌شود، او هرگز آلوده به مسائل مالی نشد. بدون تردید او یکی از خوشنام‌ترین افراد در صنعت تبلیغات کشور با حضور مستمر بیش از ۶۰ سال در این حوزه بود. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که در این سال‌ها او به مسائل مالی در این عرصه آلوده شده باشد.  محسن میرزایی با وجود سابقه درخشانی که در این حوزه داشت بدون استثنا مورد مشورت افرادی که می‌خواستند وارد عرصه تبلیغات شوند، قرار می‌گرفت.

از همه مهم‌تر، اثری که ایشان باقی گذاشت، کتابی است به نام «۲۳۰سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبان» که در ۶ جلد به چاپ رسید، این اثر به‌یاد‌ماندنی از محسن میرزایی که با گردآوری اسناد و مدارک تاریخ تبلیغات از خود به جا گذاشت و کتاب‌های تاریخی که با قلم خود به رشته تحریر درآورد، از کتاب‌های مرجع برای افرادی است که می‌خواهند در تاریخ ایران و خاورمیانه پژوهش کنند و بهره‌مند شوند.

شاهرخ حیدری در ادامه با ابراز تاسف از درگذشت محسن میرزایی گفت: بعید می‌دانم که دیگر کسی بتواند در این عرصه جا پای این استاد روزنامه‌نگاری بگذارد.

رسانه یک مرد نیک‌اندیش را از دست داد

مسعود ابراهیمی مدیرمسوول خبرگزاری رکنا نیز در خصوص درگذشت محسن میرزایی به «جهان‌صنعت» گفت:  سابقه آشنایی من با استاد میرزایی به روزنامه ایران برمی‌گردد، روح بزرگ و نگاه بزرگوارانه او نسبت به رسانه و  خبرنگاران و همچنین به‌روز بودن مرحوم میرزایی از ویژگی‌های بارز او بود.  نگاه مرحوم میرزایی همیشه در راستای تربیت خبرنگار و روزنامه‌نگار خوب بود. می‌توان گفت که رسانه یک یار خوب و یک مرد نیک‌اندیش را از دست داد. در واقع محسن میرزایی یک یار خوب در کنار رسانه‌ها بود، به عبارتی او به رسانه‌های در حال ورشکستگی به طور پنهانی کمک می‌کرد تا یک رسانه بتواند روی پای خودش بایستد. حتی به چاپ کتاب‌هایی که در بین عموم علاقمند نداشت، اما به تاریخ روزنامه‌نگاری ایران کمک می‌کرد و نویسنده توان مالی به چاپ رساندن اثرش را نداشت، در انتشار و ارسال به دانشگاه‌ها به این نویسندگان کمک می‌کرد.

مدیرمسوول خبرگزاری رکنا در ادامه اضافه کرد: محسن میرزایی کتب تاریخی بسیاری نوشته است، قرن بیستم روزنامه ایران را او راه‌اندازی کرد، پس از مرحوم دکتر تاراجی که با هم دوست بودند، محسن میرزایی این مسیر را ادامه داد که یکی از پرطرفدارترین بخش‌ها در روزنامه ایران بود و جزو صفحاتی بود که زیر نظر مستقیم خود او هم از نظر مذهبی و اطلاعاتی که رائه می‌کرد، کم‌نظیر بود و به سختی در جاهای دیگر پیدا می‌شد.

میرزایی در کتاب آخر خود به نام «با ایران چه‌ها که نکردند» و شرح آنچه بر ایران گذشته و دخالت انگلیس در روند مشروطه، توانست با جمع‌آوری مدارکی که گردآوری آن بسیار مشکل است،  کتابی درخور بنویسد که خواندن آن خالی از لطف نیست.  کتاب ۶ جلدی «۲۳۰ سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی‌زبان» با نگاهی به روند تبلیغات اثری جامع از او در عرصه تبلیغات است که می‌توان گفت تنها از عهده محسن میرزایی برمی‌آمد.

مرد همه‌فن‌حریف مطبوعات

بهروز بهزادی روزنامه‌نگار پیشکسوت نیز در خصوص درگذشت محسن میرزایی به «جهان‌صنعت» گفت: محسن میرزایی یکی از روزنامه‌نگارانی بود که تمام فنون روزنامه‌نگاری را با هم می‌دانست و به آن مسلط بود؛ از روزنامه‌نگاری و یادداشت‌نویسی گرفته تا مدیریت روزنامه و تخصص در سازمان آگهی‌های روزنامه. او در زنجیره تولید روزنامه که از تحریریه آغاز و به بخش فنی و چاپ خانه و توزیع و آگهی‌ها منتهی می‌شود، فردی آگاه و مطرح بود.  در این اواخر کتاب‌هایی منتشر کرد که آثاری فاخر و خواندنی است، در واقع محسن میرزایی یکی از ذخیره‌های روزنامه‌نگاری کشور ما بود که از دست رفت.

این روزنامه‌نگار در ادامه با اشاره به حیات باعزت محسن میرزایی گفت: او زندگی باعزتی داشت، مرگ باعزتی هم داشت، با بسیاری از‌ مطبوعاتچی‌ها و مسوولان دوست بود و به عبارتی در کل زندگی خوبی داشت.

اخبار برگزیده
شناسه : 268171
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا