مردان، بیشترین قربانیانِ قتل در جهان

جهان صنعت نیوز| بنابر آمار بررسی شده از سال ۲۰۱۷ میلادی در سراسر جهان سالانه حدود ۵۰ هزار زن و دختر به دست شریک زندگی یا اعضای خانواده خود به قتل می‌رسند.


آسیا خطرناک‌ترین قاره از این نظر برای زنان است. با این حال بیش از ۸۰ درصد قربانیانِ قتل در جهان را مردان تشکیل می‌دهند.

قتل عمد یا غیرعمد سالانه جان نزدیک به ۴۶۴ هزار نفر را در سراسر جهان می‌گیرد. این آمار را دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد برای سال ۲۰۱۷ میلادی منتشر کرده‌ است.

این گزارش نشان می‌دهد در بازه زمانی که به آمار آن استناد شده، شمار بسیار بیشتری از انسان‌ها جان خود را در اثر قتل در مقایسه با آمار قربانیان تمامی درگیری‌های مسلحانه در این بازه زمانی از دست داده‌اند. شمار قربانیان درگیری‌های مسلحانه ۸۹ هزار نفر عنوان شده است.

تفاوت آمار میان زنان و مردان نکته قابل توجه دیگر در این گزارش است: ۸۱ درصد از کشتگان را پسران و مردان تشکیل می‌دهند. شمار مردان نه تنها در جایگاه قربانی قتل از زنان بیشتر است که در مقوله “مظنونان به قتل” هم مردها بر پایه تازه‌ترین ارزیابی‌ها با ۹۰ درصد پیش از زنان قرار دارند.

قتل، اغلب به دست شریک زندگی

شرایطی که تحت آن زنان به قتل رسیده‌اند، نکته حائز اهمیت دیگری در این گزارش است. از تقریبا ۸۷ هزار زنی که در سال ۲۰۱۷ به عمد و غیرعمد به قتل رسیده‌اند، ۵۰ درصد به دست شریک زندگی یا یکی از اعضای خانواده کشته شده‌اند.

در این گزارش آمده است: بسیاری از مقتولین توسط شریک کنونی یا پیشین زندگی یا پدر، برادر، مادر، خواهر یا دیگر اعضای خانواده بر پایه جایگاهشان در خانواده و نسبت‌شان با مقتول، به قتل رسیده‌اند.

همچنین در این گزارش اشاره شده است در مواردی که قتل به دست شریک پیشین یا کنونی انجام شده، معمولا جنایت بی‌مقدمه و ناگهانی رخ نداده بلکه نقطه پایانی بر یک دوره طولانی از اعمال خشونت علیه زن بوده است.

بر پایه این گزارش، در میان انگیزه‌های قتل، حسادت و ترس از جدایی نقش مهمی بازی می‌کنند. مقایسه آمار سال ۲۰۱۲ با گزارش جدید نشان می‌دهد که شمار قربانیان کمی افزایش یافته است.

آسیا خطرناکترین قاره از نظر قتل‌ عمد و غیرعمد برای زنان

در مقایسه قاره‌ها با یکدیگر می‌توان به این نتیجه رسید که بیشترین مورد خشونت خانگی منجر به مرگ در میان زنان قاره آسیا اتفاق افتاده است.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ تقریبا ۲۰ هزار مورد قتل زنان و دختران به دست شریک زندگی یا اعضای خانواده را ثبت کرده است.

در آفریقا این آمار به ۱۹ هزار تن می‌رسد. ۸۰۰۰ زن و دختر در قاره آمریکا، ۳۰۰۰ تن در اروپا و ۳۰۰ زن و دختر در اقیانوسیه در پی خشونت خانگی جان خود را از دست داده‌اند.

گزارش تازه سازمان ملل از مردان گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال به عنوان خطرناک‌ترین گروه سنی که میتوانند مرتکب قتل شوند، نام برده است.

عمومی
شناسه : 33136
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا