لزوم رفتار مسئولانه طبیعتگردان با محیط زیست

جهان صنعت| این روزها طبیعت گردی در میان گردشگران داخلی طرفداران بسیاری پیدا کرده است، ایران دارای تنوع جاذبه های طبیعی بسیاری است؛ کمتر کشوری را در دنیا می یابید که کوه، دشت، کویر، دریا، جنگل و تالاب های زیبا داشته باشد. نکته جالب دیگر مسافت کم این جاذبه های گردشگری از یکدیگر است. اگر به کشورهای اروپایی و یا آمریکایی سفر کنید برخورد طبیعت دوستانه و احساس مسئولیت در برابر محیط زیست را در میان مردم بومی و گردشگران مشاهده خواهید کرد، حال چه شده است که برخی از گردشگران ایرانی نسبت به این همه جاذبه طبیعی خدادادی برخوردی تخریبگرانه داشته و هیچ مسئولیتی در مقابل محیط زیست احساس نمی کنند؟

بسیاری از مناطق جنگلی کشورمان در اثر آتش هایی که گردشگران بی ملاحظه روشن کردند دچار حریق شده و از میان رفتند. بسیاری از مردم بومی شمال عنوان می کنند که هر زمان به بازدید از جنگل های عباس آباد می رفتند دچار افسردگی می شوند، چراکه بخش بزرگی از این جنگل ها با انبوهی از زباله های گردشگران داخلی پوشانده شده  و قسمت هایی از این جنگل زیبا از میان رفته است. برخی از راهنمایان سفر اظهار می کنند زمانی که قصد دارند به همراه گردشگران ورودی در جنگل یا یکی از مناطق طبیعی  چادر بزنند ابتدا می بایست زباله ها را در طبیعت جمع آوری کنند! به گفته این افراد، گردشگران ورودی همواره نسبت به این رفتار غیر مسئولانه ایرانیان معترض بوده و از تخریب طبیعت توسط مردم بومی و گردشگران داخلی شگفت زده می شوند.

زمانی که در یک بخشی از جنگل آتش روشن می کنید، بخش زیادی از بذرهای گیاهی آن منطقه را از میان می برید، ممکن است ۵۰ سال طول بکشد تا مکانی که در آن آتش روشن کرده اید مجددا سرسبز شود. اگر قصد دارید در جنگل آتش روشن کنید حداقل در مکانی که قبلا آتش روشن شده است این کار را انجام دهید تا آسیب کمتری به طبیعت وارد کنید.

به گفته کارشناسان محیط زیست، در هنگام طبیعتگردی نباید حتی جای پای گردشگران در طبیعت باقی بماند، حال این امر را مقایسه کنید با رفتار گردشگران ایرانی. البته خلا آموزش رفتارهای مسئولانه با محیط زیست یکی از دلایل اصلی تخریب طبیعت توسط برخی گردشگران ایرانی است. به امید انکه تمامی هموطنانمان رفتار مسئولانه ای با طبیعت و محیط زیست داشته باشند.

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 16850
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا