محرومیت ۱۰ میلیون کم‌توان از خدمات گردشگری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وضعیت خدمات بین‌راهی ارائه‌شده در مجتمع‌های بین‌راهی کشور اما به‌گونه‌ای است که بخش بزرگی از این جمعیت قید سفر و گردشگری داخلی را زده‌اند.به این ترتیب از سویی بخش بزرگی از جمعیت کشور از دریافت خدمات گردشگری محروم مانده‌اند و از سوی دیگر صنعت گردشگری کشور امکان درآمدزایی از گردشگران کم‌توان داخلی و خارجی را از دست داده است.

جهت بررسی بیشتر موضوع در این گزارش سعی کرده‌ایم مهم‌ترین مشکلات صنعت گردشگری کشور را در گفت‌و‌گو با دکتر حبیبه نیک‌سیرتی فعال حوزه گردشگری کشور بررسی کنیم.

نبود مجتمع‌های بین‌راهی استاندارد

تعداد کم مجتمع‌های بین‌راهی و نبود امکانات رفاهی مناسب برای افراد کم‌توان، یکی از معضلات اصلی حوزه گردشگری کشور بوده که سال‌هاست سالمندان و معلولان را آزرده‌خاطر کرده است.

نیک‌سیرتی در این خصوص به «جهان‌صنعت» می‌گوید: مشکلات گردشگری کشور بسیار زیاد است. مهم‌ترین مشکل در زمینه مشکلات معیشتی است که امکان سفر و گردشگری را از بخش عمده‌ای از مردم کشور گرفته است. در میان سالمندان و معلولان آن عده‌ای که می‌توانند به سفر بروند نیز با مشکلات عدیده در زمینه استفاده از خدمات رفاهی در مجتمع‌های بین‌راهی مواجه هستند.

وی می‌افزاید: در مسیر‌های کشور جدای از تعداد محدود مجتمع‌های بین‌راهی وضعیت بهداشتی سرویس‌های بهداشتی نیز مناسب نیست. از سوی دیگر نبود سرویس‌های بهداشتی فرنگی که افراد کم‌توان امکان استفاده از آنها را داشته باشند یکی دیگر از مشکلات اساسی در این حوزه است. این مسائل سال‌هاست که مشاهده می‌شود و باوجود خواست عمومی گردشگران و مطرح شدن مطالبات مربوطه در رسانه‌ها اقدامی صورت نگرفته است.

این فعال حوزه گردشگری با ذکر اینکه معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و مسوولان آن باید در نظر داشته باشند که تمام افرادی که به سفر می‌روند سالم نیستند گفت: افراد سالمند، معلول و کم‌توان نیز حق سفر رفتن دارند. در نظر داشته باشید که سالمندان و معلولان با وجود وضعیت سخت معیشتی با دشواری برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنند اما باز هم به دلیل استاندارد نبودن خدمات گردشگری با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو می‌شوند.

هزینه‌های بالا مانع سفر سالمندان

یکی دیگر از معضلات سالمندان و معلولان تامین هزینه‌های سفر برای گردشگری است. در نظر داشته باشید که افراد کم‌توان در بسیاری از موارد امکان سفر جاده‌ای را ندارند و ناچار هستند با هواپیما راهی سفر شوند. باتوجه به هزینه بالای بلیط هواپیما اما بخش عمده‌ای از سالمندان که بسیاری از آنها بازنشسته هستند امکان سفر کردن ندارند.

نیک‌سیرتی فعال حوزه گردشگری در این خصوص به «جهان‌صنعت» می‌گوید: به عنوان کسی که گردشگر حرفه‌ای هستم و سال‌هاست در هر شرایطی به سفر می‌روم می‌گویم که یک فرد بازشسته نمی‌تواند برای سفر کردن ساعت‌ها رانندگی کند. طی کردن مسافت‌های طولانی برای سالمندان بسیار مشکل است و در مواردی ناچار هستند که با هواپیما به سفر بروند، اما باتوجه به وضعیت معیشتی ‌باید مدت‌ها منتظر بمانند تا پولی جمع کنند و امکان سفر با هواپیما برایشان فراهم شود.

وی ضمن اشاره به حق مردم برای سفر و گردشگری می‌افزاید: هیچ چیز برای تمدد اعصاب و روحیه بهتر از سفر نیست. لذا طبیعتا سالمندان، بازنشستگان و مردم عادی حق دارند که بتوانند سالی چهار یا پنج بار به سفر بروند، ولی گرانی اجازه سفر را به آنها نمی‌دهد. برای خرید یک بلیط هواپیما به شیراز باید چیزی بین ۷۰۰هزار تومان تا ۹۰۰هزار تومان هزینه شود. با در نظر گرفتن هزینه برگشت، اقامت و هزینه‌های سایر افراد خانواده تامین هزینه‌های سفر بسیار سخت است.

نیک‌سیرتی با اشاره به تخفیفاتی که در گذشته در اماکن گردشگری برای بازنشستگان و سالمندان ارائه می‌شد می‌گوید: در گذشته وقتی یک فرد سالمند در رجوع به اماکن گردشگری کارت بازنشستگی خود را نشان می‌داد امکان بازدید رایگان وجود داشت. در حال حاضر در این زمینه سختگیری‌های زیادی می‌شود و در صورتی که فرد خیلی اصرار کند صرفا مبلغ را نیم‌بها محاسبه می‌کنند. باتوجه به اینکه اخیرا هزینه بلیط اماکن گردشگری افزایش یافته است لذا افراد کم‌درآمد برای بازدید از این اماکن با مشکل مواجه می‌شوند. به نظرم به جایی بر نمی‌خورد اگر چند فرد بازنشسته و سالمند نیز از اماکن گردشگری به صورت رایگان بازدید کنند. وی خاطرنشان کرد: اولین چیزی که سفر و گردشگری نیاز دارد پول است و با توجه به مشکلات اقتصادی اگر قصد داریم صنعت گردشگری سرپا بماند و مردم امکان سفر داشته باشند ‌باید تسهیلاتی برای سفر و گردشگری اقشار کم‌درآمد ارائه شود.

ناشناخته ماندن جاذبه‌های گردشگری

یکی از اشکالات اساسی صنعت گردشگری کشور ناشناخته ماندن بسیاری از جاذبه‌های گردشگری شهرهای مقصد گردشگری است. قشر سالمند نیز که عموما فاقد مهارت‌های ارتباطی لازم برای استفاده از خدمات آنلاین مسیریابی هستند امکان پیدا کردن بسیاری از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی مقاصد گردشگری را ندارند. نیک‌سیرتی در این خصوص به «جهان‌صنعت» می‌گوید: در بسیاری از موارد مردم ساکن در مقاصد گردشگری نیز از وجود بسیاری از جاذبه‌های شهر خود اطلاع ندارند لذا گردشگر در صورتی که بخواهد از شهروندان نیز سوال کند نمی‌تواند آدرس جاذبه‌های گردشگری را پیدا کند. به نظرم آگاهی لازم به شهروندان در خصوص جاذبه‌های گردشگری داده نشده است. این در حالی است که می‌توان از طریق رادیوها و سایر رسانه‌های شهرستان‌ها جاذبه‌های شهر را به شهروندان معرفی کرد. وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در شیراز هنوز بسیاری از شهروندان و حتی مسوولان هتل‌ها و مراکز اقامتی نمی‌دانند که مزار سیبویه در شیراز قرار داد. توجه داشته باشید که مردم یک شهر ‌باید با جاذبه‌های گردشگری شهر خود آشنا باشند اما آگاه‌سازی لازم در این حوزه صورت نگرفته است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 262714
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا