مجموع‌ واکسن پاستوکووک تحویلی تا نیمه دوم آذر به ۸ میلیون دز می‌رسد

به گزارش جهان صنعت نیوز:   دکتر علیرضا بیگلری روز چهارشنبه افزود: تاکنون هشت میلیون دز واکسن پاستوکووک تولید شده که حدود نصف آن تحویل وزارت بهداشت شده است و بقیه هم در انتظار اخذ مجوز توزیع از سازمان غذا و دارو است.

وی تصریح کرد: تولیدات بعدی این واکسن مشروط به نیازی است که از سوی وزارت بهداشت اعلام می کند، به عبارتی برنامه ریزی تولید واکسن باتوجه به نیاز این وزارتخانه انجام می شود.

رییس انستیتو پاستور ایران، ظرفیت تولید واکسن پاستوکووک را پنج میلیون دز در ماه اعلام کرد و گفت: درصورت نیاز وزارت بهداشت می توان این ظرفیت را افزایش داد.

بیگلری به تولید پاستوکووک پلاس هم اشاره کرد و اظهارداشت: به ازاری هر ۲ عدد واکسن پاستوکووک یک عدد پاستوکووک پلاس لازم است، به طور مثال اگر تولید واکسن ۶ میلیون دز باشد، چهار میلیون پاستوکووک و ۲ میلیون پاستوکووک پلاس تولید می شود.

پاستوکووک در مراکز واکسیناسیون در حال تزریق است

وی با یادآوری اینکه پاستوکووک در اختیار مراکز واکسیناسیون کشور برای تزریق به مردم است، خاطرنشان کرد: واکسن پاستوکووک از اوایل مهر ماه امسال در سبد واکسیناسیون کشور قرار گرفته است.

رییس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: این واکسن هم به بزرگسالان و هم به کودکان قابل تزریق است.

بیگلری با بیان اینکه کارآزمایی واکسن برای کودکان ۲ سال تا ۱۸ سال در کشور کوبا انجام است، افزود: هرچند این واکسن را می توان به کودکان بالای ۲ سال به بالا تزریق کرد اما کمیته ملی واکسن ایران موافقت کرد که این واکسن در حال حاضر به کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال و افراد بالای ۱۸ سال تزریق شود.

وی به اتمام فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن پاستوکووک اشاره و تاکید کرد: حدود یک سوم داوطلبانی که در کارآزمایی بالینی فاز سوم این واکسن وارد شدند، از میان افرادی انتخاب شدند که حداقل یک بیماری زمینه ای کنترل شده مانند دیابت و فشارخون داشتند.

رییس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: طبق نتایج کارآزمایی بالینی این واکسن در افراد دچار بیماری زمینه ای کنترل شده هم ایمن، مطمئن و موثر است.

بیگلری خاطرنشان کرد: طبق مصوبه کمیته ملی واکسن ۲ دز این واکسن کرونا باید به کودکان تزریق شود و فعلا نیازی به تزریق دز یادآور در این افراد نیست.

وی یادآور شد: در صورتی که شاهد شیوع جهش های دیگری باشیم، ممکن است در کودکان هم نیاز به تزریق دز یادآور باشد، اما در حال حاضر در افراد زیر ۱۸ سال به ۲ دز اصلی واکسن پاستوکووک اکتفا می شود.

رییس انستیتو پاستور ابران افزود: در بزرگسالان علاوه بر ۲ دز اصلی، دز یادآور یا پاستوکووک پلاس هم به عنوان دز سوم تزریق می شود.

پاستوکووک واکسن نوترکیب است که فازهای اول و دوم تست بالینی این واکسن تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا انجام شد. در فاز اول ۴۰ داوطلب و در فاز دوم هم ۹۲۰ داوطلب حضور داشتند. در این ۲ فاز هم بی خطری واکسن و تعیین دز مناسب مورد ارزیابی قرار گرفت.

فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هم در ایران و هم در کوبا انجام شد که در کوبا ۴۴ هزار داوطلب و در ایران ۲۴ هزار داوطلب حضور داشتند. این مرحله در ایران در ۸ شهر انجام شده است.

این واکسن مجوز اضطراری را از سازمان غذا و داروی ایران دریافت کرده و در حال تزریق به هموطنان است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 232752
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا