مافیای زباله بلای جان مردم

به گزارش جهان صنعت نیوز: ایستگاه پردازش غرب تهران ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورتی که راه‌اندازی شود حجم پسماند ‌تر انتقال یافته از سه منطقه غربی تهران شامل مناطق ۵، ۲۱ و ۲۲ به منطقه آرادکوه کاهش خواهد یافت. در گزارش پیش‌رو بیشتر به این موضوع پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

وعده‌های توخالی

برای بررسی این وعده‌ها، کافی است با یک جست‌وجوی کوتاه در گوگل به این بی‌برنامگی مدیریت شهری به ویژه سازمان پسماند پی ببریم.

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سابق سازمان مدیریت پسماند، خرداد سال گذشته یعنی ۱۱ ماه پیش از بهره‌برداری و شروع به کار نخستین ایستگاه پردازش و بازیافت یکپارچه پسماندهای شهری بلوار کوهک در ماه‌های آتی خبر داده بود. اما همچنان این وعده محقق نشده و معلوم نیست چند ماه آتی منظور دقیقا چند ماه بوده است.

این در حالی است که با مراجعه به ایستگاه پردازش در بلوار کوهک غرب تهران متوجه تکمیل کامل سوله این مجموعه و قرار گرفتن چندین دستگاه تفکیک پسماند خواهید شد اما خبری از فعالیت این مجموعه نیست.

اهالی ناراضی

در نزدیکی این ایستگاه پردازش منطقه‌ای مسکونی به طول ۴۰۰ متر وجود دارد و اهالی بلوار کوهک وجود این ایستگاه پردازش را خلاف مقررات زیست‌محیطی می‌دانند و معتقدند: مدیریت شهری زمانی که این مجموعه را در این منطقه راه‌اندازی کرد هیچ واحد مسکونی در این بلوار وجود نداشت، در حالی که این محله رو به توسعه است ولی شهرداری تصمیم به جابه‌جایی آن نگرفته است. آنها می‌گویند: چگونه است که شهرداری عوارض ساخت و ساز را از شهروندان دریافت می‌کند، اما نمی‌خواهد ایستگاه دپوی زباله را جمع‌آوری کند و آن وقت به فکر این افتاده که این مکان را توسعه دهد و ایستگاه تفکیک زباله را نیز در این محیط راه‌اندازی کند.

ساکنان معترض می‌گویند که همه‌روزه صدها بار خودرو حمل زباله از مناطق مختلف تهران به این مکان می‌آیند و زباله‌ها را تخلیه می‌کنند و دوباره خودروهای سنگین زباله‌ها به خارج از شهر انتقال می‌دهند. آنها انتظار دارند مدیریت شهری این مکان را به محلی خارج از شهر انتقال دهد. البته یکی دیگر از نارضایتی‌هایی ساکنان این محله جاری شدن شیرابه زباله‌های خودروهای حمل زباله به‌خصوص خودروهای بزرگ در هنگام تردد به بیرون از شهر در بلوار کوهک است که شهرداری معتقد است با راه‌اندازی این ایستگاه خبری از شیرابه نخواهد بود و بوی نامطبوع این محیط نیز کمتر انتشار پیدا خواهد کرد.

مافیا مانع راه‌اندازی

از طرفی برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که مافیای پسماند یا همان زباله‌های خشک به قدری پول، قدرت و نفوذ دارند که اجازه نمی‌دهند این مجموعه‌ها در تهران راه‌اندازی شوند، چراکه خودشان از این سرمایه بزرگ و البته مجانی تغذیه می‌کنند. با یک حساب و کتاب ساده اگر هر شهروند سه منطقه غربی تهران تنها در روز یک کیلو پسماند تولید کند و جمعیت این سه منطقه (۲۲،۲۱ و ۵) تهران را یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در نظر بگیریم، حجمی معادل یک هزار و ۵۰۰ تن پسماند می‌شود و اگر تنها ۲۰ درصد این حجم زباله خشک به دست آید درآمد بسیار بالایی به جیب مافیای زباله می‌رود. از سوی دیگر برخی تجهیزات تفکیک مکانیزه پسماند خشک بسیار گران و نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی است، به‌همین منظور سرمایه‌گذاران نیز با این مدل مدیریت شهری کمی با احتیاط وارد سرمایه‌گذاری خواهند شد.

برنامه‌های گوناگون شهرداری برای تفکیک پسماند

علیرضا زاکانی قبل از اینکه سکان شهرداری پایتخت را در دست گیرد به فردی فسادستیز معروف بود، حال باید دید او که این روزها در جایگاه یک مقام مسوول قرار گرفته توان مبارزه با فساد در این حوزه را دارد.

البته در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی زاکانی که در شبکه شش برگزار شد، وی نیز همانند محمدباقر قالیباف شهردار پیشین تهران معتقد بود پسماند ارزشمند است و می‌توان با یک برنامه‌ریزی صحیح باعث کاهش پسماند‌ تر شد تا هم کمک به اقتصاد شهری شود و هم اینکه به محیط‌زیست کمک خواهد شد، این در حالی است که اگر همان برنامه‌های مدیران قبلی در دستور کار قرار می‌گرفت و طرح سرعت در کاهش پسماند ‌تر و تفکیک زباله از مبدا به اجرا در می‌آمد، از جمله اینکه ایستگاه‌های پردازش به بهره‌برداری می‌رسید، امروز بخشی از وعده‌ها عملی شده بود.

البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که محسن ‌هاشمی‌رفسنجانی رییس اسبق شورای شهر تهران معتقد بود که در دوره پنجم شورای شهر حجم جمع‌آوری پسماند در شهر تهران کاهش پیدا کرد، البته او این کاهش حجم را مربوط به کاهش قدرت خرید مردم و به دنبال آن کاهش تولید پسماند می‌دانست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 260913
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا