ظرفیت تهران ۱۲ سال پیش پر شده است

جهان صنعت نیوز: پروانه مافی درباره تاثیر افزایش قیمت مسکن بر زندگی مردم پایتخت اظهارداشت: چهار سال پیش قرار بود که دولت سامانه ای برای املاک در کل کشور راه اندازی کند. براساس این سامانه تعداد مسکن های خالی که مورد استفاده قرار نمی گیرند،باید مشخص شده و به دنبال آن مالیات بر خانه های خالی  که سال‌هاست در مجلس مطرح است، اجرایی شود.


وی افزود: دولت یک تعلل چهارساله در راه اندازی سامانه اسکان و املاک داشته است و این موضوع در افزایش قیمت مسکن بی تاثیر نبوده است.

مافی تاکید کرد: اگر مالیات بر خانه های خالی اجرایی می شد، یعنی سامانه املاک و اسکان راه می افتاد و سال بعد هم سازمان امور مالیاتی بحث مالیات بر خانه های خالی  را پیگیری می کرد، این موضوع  نه تنها برای دولت یک درآمد ایجاد می کرد، بلکه مانع افزایش قیمت مسکن می‌شد. در واقع با این طرح منبعی مطمئن برای بودجه دولت ایجاد می‌شد و طبیعی است  که نبود آن موجب ضرر دولت و استفاده آن برای دلالان است.

او نسبت خانه های خالی در تهران را ۱۳ درصد کل کشور ذکر کرد و عنوان داشت: در تهران به طور مشخص یک افزایش ۱۷۴ درصدی در قیمت مسکن را طی یکسال گذشته شاهد بودیم. حتی در حاشیه شهرها رشد ۵۰۰ درصدی افزایش قیمت زمین در دو سال اخیر رخ داد. این اتفاق مشخصا به دلیل عدم مداخله دولت و به طور خاص وزارت مسکن و شهرسازی و بخش مالیاتی وزارت اقتصاد اتفاق افتاده است. یعنی این دو دستگاه نتوانسته اند بسته های ویژه سیاستی در حوزه مسکن ارایه کنند که مانع از این افزایش شوند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: البته ما وزیر مسکن را در مجلس خواستیم و درباره اجاره‌بها از او سوال کردیم. آن‌ها هم قول داده اند که طی یکی دو ماه آینده به این موضوع رسیدگی کنند. اما حل مشکل افزایش قیمت مسکن نیاز به بسته‌های سیاستی ویژه  دارد که به صورت انقلابی و در چهارچوب های علمی که در دنیا هم اعمال می شود قیمت مسکن بتواند در  یک مسیر  عادلانه و عاقلانه قرار بگیرد.

وی افزود: الان در حوزه اجاره‌بها وضعیت به گونه ای شده که افزایش ۲ تا ۳ برابری در قیمت ها توسط موجرها انجام می‌شود و هیچ نظارتی هم  بر آن نیست یا درباره فروش مسکن هم همین اتفاق افتاده است.

مافی با بیان اینکه کوتاهی دولت در ارایه بسته های سیاستی بر افزایش قیمت مسکن و زمین  سبب عزیمت مردم به حاشیه شهرها و کلونی ها شده است،گفت: شاید هم کلونی های جدیدی مجددا در اطراف شهرها ایجاد شود. البته این مسایل از سال‌های طولانی باقی مانده و نمی شود با یک توصیه یا پیشنهاد آن راحل کرد.

او افزود: برای حل این مشکل اول نباید بگذاریم این موضوع وسیع تر شود. یعنی میزان حاشیه نشینی نباید افزایش یابد. همان بسته های سیاستی می توانند مانعی برای افزایش باشند. از تجربه های کشورهای دیگر هم باید استفاده کرد. وقتی عزمی برای کاهش قیمت وجود داشته باشد، کاهش جدی در قیمت مسکن اتفاق خواهد افتاد. این وظیفه دولت است که باید مانع جدی رشد حاشیه نشینی باشد. البته مجلس هم باید نقش نظارتی خود را در این زمینه ایفا کند.

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس خاطرنشان کرد: من به عنوان یکی از نمایندگان مجلس در این حوزه مرتب رصد می‌کنم و با ابزارهایی که قانون در اختیار ما گذاشته است، مسایل را دنبال می کنم. با نشست هایی که داشتیم موضوع را مرتبا پیگیری می کنیم. امیدواریم به زودی شاهد اقدام جدی دولت در این زمینه باشیم. حاشیه نشینی تحت تاثیر این سیاست‌ها می تواند مهار شود.

تهران از رشد سالم شهری دور شده است

مافی درباره محرومیت استان تهران در برخی از شاخص های آموزشی گفت: به جرات می توان گفت که تهران بعد از سیستان و بلوچستان در برخی از شاخص های آموزشی محروم ترین استان است. ریشه این مشکل فشار جمعیت و کمبودها و مسایلی است که باید سریعا جبران شود. در واقع تهران فشار یک کشور را تحمل می کند. اگر به مسایل تهران رسیدگی نشود، جمعیت در حاشیه های تهران تخلیه می شود .

او اضافه کرد: تهران از روند رشد سالم شهری دور شده است. جمعیت پذیری تهران سال ۱۳۸۶ تمام شده است. ظرفیت تهران سال ۸۶ پر شده است. در واقع ۱۲ سال است که جمعیت تهران تکمیل شده و در این مدت حتی نباید یکنفر به تهران مهاجرت می کرد. اما متاسفانه می بینیم که  در طول این ۱۲ سال رشد بی قاعده شهر توسط شهرداران گذشته تهران و استاندارانی که در گذشته بودند، اتفاق افتاده است. استانداران  و شهرداران گذشته نه تنها از جمعیت پذیری تهران جلوگیری نکردند، بلکه جمعیت تهران افزایش بیش از قاعده داشته است.

نماینده مردم تهران با اشاره به توسعه منطقه ۲۲ در غرب تهران، گفت: توسعه منطقه ۲۲ بدون مطالعه صورت گرفته و منطبق با اصول شهرسازی و اداره مدیریت شهر تهران نیست. امروز مشکل در غرب تهران هست و این منطقه بزودی یکی از مشکلات بزرگ شهر تهران خواهد شد. طبیعی است که افزایش بی ضابطه جمعیت  باعث می شود که زیرساخت‌های آموزش، درمان و امور رفاهی شهروندان مورد توجه قرار نگیرد و این شهر همچنان در ردیف شهرهای محروم باقی بماند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 52187
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا