شتاب مرگ‌های کرونایی

به گزارش جهان صنعت نیوز: با کاهش میزان آمار ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا، کم‌کم ماسک‌ها کنار گذاشته شد و شاهد شکل‌گیری تجمعات متعدد بودیم، به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان شکل‌گیری پیک جدید تا شهریورماه دور از انتظار بود، اما مجددا با ورود سویه جدید وزارت بهداشت و درمان نیز غافلگیر شد.  البته متخصصان عفونی شروع پیک هفتم را با توجه به عادی‌انگاری‌ها پیش‌بینی کرده بودند. با این حال این روزها کرونا خشمگین‌تر از گذشته وارد صحنه شده است. در کمتر از دو هفته تعداد شهرهای قرمز و نارنجی با سرعت سرسام‌آوری در حال افزایش است. آمار بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها رو به افزایش بوده، اما به‌نظر می‌رسد اکثر مردم خسته از روزهای کرونایی، دلشان نمی‌خواهد که مجدد به محدودیت‌ها برگردند و این عادی‌انگاری می‌تواند همانند یک سم مهلک کشور را گریبان‌گیر کند. همچنین به تازگی در برخی شهرها  دوباره تخت خالی پیدا نمی‌شود.

از ۲ تا ۳ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹۷۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۳۹۷ نفر از آنها بستری شدند. بنابراین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۹۲۸ نفر رسید. همچنین متاسفانه در این مدت، ۳۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۷۱۷ نفر رسید. طی همین مدت کم آمار فوتی‌های کرونا از صفر به دورقمی تبدیل شده است. به همین دلیل وزارت بهداشت در خصوص کرونا موضع خود را تغییر داده و به عقیده آنها هر سرماخوردگی کرونا است.

وزیر بهداشت با اشاره به شرایط بیماری کرونا در کشور و با بیان اینکه هر گونه سرماخوردگی را مشکوک به کرونا بدانید، تاکید کرد:« اکنون وضعیت کشور تغییر کرده و در این شرایط باید احتیاط کنیم؛ بنابراین در تجمعات، وسایل نقلیه عمومی و محیط‌های عمومی ماسک زده و رعایت بیشتری انجام دهیم.» دکتر بهرام عین‌اللهی درباره وضعیت کرونا در کشور گفت: «بارها در صحبت‌هایم اعلام کردم بیماری کرونا یک بیماری‌ای است که حالا حالاها در دنیا وجود دارد و به این زودی از بین نمی‌رود. ممکن است در مقاطعی شدت و ضعف پیدا کند، اما این ویروس مانند ویروس آنفلوآنزا، ویروسی است که تا مدت‌ها در دنیا خواهد ماند. دانشمندان فقط به دنبال این هستند که ویروس از حالت همه‌گیری یا پاندمی به حالت تک‌گیری یا آندمیک بدل شود. با این حال علت اینکه این اتفاق در دنیا نمی‌افتد، این است که یک نابرابری در واکسیناسیون و در مقابله با ویروس وجود دارد. طبق فرم سازمان جهانی بهداشت باید بالای ۶۰ درصد در جوامع واکسیناسیون علیه کرونا انجام شود. این در حالی است که آمار کشورهای آفریقایی شش تا هفت درصد واکسیناسیون است.»

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که امروز نه‌ تنها در کشور ما، بلکه در جامعه جهانی دیده می‌شود، ساده‌انگاری است، گفت: «وقتی در کشورهای دیگر اعم از عراق، سوریه، کشورهای اروپایی، آمریکا و… می‌روید، ساده‌انگاری در برابر بیماری وجود دارد و احساسم این است که مردم مقداری خسته شدند از ماسک زدن زیاد و… همین موضوع یکی از دلایلی است که باعث انتشار بیماری می‌شود. از طرف دیگر ما باید این را به عنوان یک فرهنگ و مطلب مهم در نظر بگیریم که اگر کسی به کرونا مبتلا می‌شود، باید بداند که این بیماری فقط برای خودش نیست، بلکه می‌تواند دیگران را هم مبتلا کند.»

 واریانت واکسن‌‌گریز

در همین حال دکتر حمید عمادی رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام‌خمینی(ره) با اشاره به روند صعودی مبتلایان و فوتی‌های کرونا به «جهان‌صنعت»

گفت: این روزها میزان مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها صعودی شده است. اما هنوز به شدت پیک پنجم نیست. در حال حاضر بیشتر افرادی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و کسانی که داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، هستند. جوانان کمتر نیاز به بستری شدن دارند، چرا که سویه اومیکرون میزان کشندگی زیادی ندارد، بلکه قدرت سرایت آن بسیار زیاد است.

وی افزود: سالمندان و گروه‌های پرخطر با تزریق ۴ دوز واکسن نیز به بیماری مبتلا می‌شوند، زیرا در دنیا ثابت شده است که تمام واکسن‌های کرونا از ابتلا جلوگیری نمی‌کنند. از قضا این واریانت جدید بسیار واکسن‌گریز است، اما فردی که واکسن‌های کرونا را دریافت کرده است، به صورت خفیف بیماری را تجربه می‌کند.  اما شدت بیماری در واکسن‌نزده‌ها بسیار بیشتر است. احتمال ابتلای به کرونا در افرادی که واکسن نزده‌اند ۸ برابر بیشتر از واکسن‌زده‌ها است. در هر صورت اوج گرفتن این پیک بستگی به عملکرد ما دارد. در حال حاضر حتما باید ماسک بزنیم و فاصله جانبی را رعایت کنیم و همین‌طور واکسن دوز بوستر بزنیم. درست است که واکسن‌های موجود برای سویه‌های جدید ساخته نشده‌اند اما همین واکسن‌ها علی‌رغم کاهش کفایت، تا ۷۰ درصد انسان را در برابر بیماری شدید، بستری،‌ آی‌سی‌یو و مرگ حفاظت می‌کنند.

عمادی  گفت: سویه BA5 بسیار مسری و ایمن‌گریز است. از سویی برخی افراد با علائم خفیف به این سویه مبتلا می‌شوند و بنابراین قرنطینه را رعایت نمی‌کنند و با حضور در اجتماعات این ویروس را به سایرین منتقل می‌کنند و افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند به نوع شدید آن مبتلا خواهند شد. در برخی افراد نیز از روز اول درگیری ریه در این سویه مشاهده شده است. بنابراین اگر تعداد موارد ابتلا به کرونا در جامعه افزایش پیدا کند، شاهد جهش ویروس خواهیم بود و با جهش‌های ویروس قدرت کشندگی آن نیز بالاتر می‌رود.

این متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به اینکه چرا بیمارستان‌ها به مبتلایان توصیه می‌کنند، ۴ روز ابتدای بیماری با درمان‌های خانگی خود را درمان کنند و اگر حالشان وخیم شد به بیمارستان مراجعه کنند، بیان کرد: چنین توصیه‌ای برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه نمی‌شود. اما این روش برای جوانان ایرادی ندارد اما در حال حاضر وضعیت بیمارستان‌ها مانند پیک پنجم نیست، به همین دلیل به نظرم هر بیماری برای روند درمان باید به بیمارستان مراجعه کند، چرا که این ویروس قابل پیش‌بینی نیست. برخلاف تصورات هنوز مشخص نیست به قله پیک رسیده‌ایم یا نه. آمار مبتلایان و فوتی‌ها روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. بنابراین هنوز در شاخص صعودی ابتلا قرار داریم.

عمادی در پایان خاطرنشان کرد: موج هفتم کرونا در حالی اوج گرفته است که در آستانه ماه‌های محرم و صفر هستیم. این امر بار دیگر مشکلاتی را برای مراسم عزاداری‌ها طی این دو ماه به وجود می‌آورد. متاسفانه هنوز ۹ تا ۱۴ میلیون نفر جمعیت خاموش داریم که اصلا واکسن نزده‌اند که باید واکسن بزنند و همین‌طور استقبال از تزریق واکسن در طیف سنی ۵ تا ۱۱ سال کم شده که نیاز است این طیف هم واکسن تزریق کنند چون آنها در معرض خطر هستند و بیماری را هم منتقل می‌کنند. واکسیناسیون در کنار استفاده از ماسک و رعایت فاصله جانبی موجب می‌شود پیک آنقدر پایین بیاید که خسارت جانی زیادی نداشته باشیم و فشار به سیستم بهداشتی کشور به حداقل برسد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 277623
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا