سلبریتی‌ها می‌روند، مردم حسرت می‌خورند!

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از خبرآنلاین: این روزها واژه سلبریتی واکنش‎های زیادی را به سوی خود جلب می‎کند که از قضا بیشتر این واکنش‎ها منفی هستند. انگار انجام دادن کارهایی که ممکن است مردم عادی هم انجام دهند و اصلا برای کسی اهمیت نداشته باشد، برای سلبریتی‎ها خیلی گران تمام می‎شود.


آنها همیشه مورد توجه مردم بوده‎‌ اند، اما از زمانی که  بیشتر از شبکه های اجتماعی  مانند اینستاگرام و توییتر استفاده می‌شود، دقت به رفتار سلبریتی ها نیز بیش از پیش شده است.

امیر محمود حریرچی، جامعه‎ شناس دراین باره می گوید: آنچه که مردم از سلبریتی‎ها می‎بینند باعث تحریک است و تصمیم‎گیری را برای مردم راحت‎تر می‎کند، زیرا از دیرباز سلبریتی ‎ها الگو و مرجع دیگران بوده و کارهایشان مثبت تلقی می‎شده است. بنابراین مردم با خود می‎گوید حتما این کار  درست است که سلبریتی‎ها هم انجام داده‌اند.

 این روزها به دلیل وضعیت اقتصادی کشور و قرار گرفتن بخش زیادی از مردم در مضیقه اقتصادی و این واقعیت که خیلی‌ها باید دور بسیاری از آرزوهایشان خط قرمز بکشند؛ رفتار سلبریتی‎ ها بیشتر مورد بررسی قرار می‎گیرد. جدا از این  مساله که سلبریتی ها در وضعیت رفاهی خیلی بالاتری از دیگر مردم قرار گرفته اند؛ این طرز تفکر که هنرمند باید همراه مردم باشد و نه جدا از آنها باعث شده مردم نسبت به رفتار سلبریتی ها حساس‎تر از قبل شوند.

حالا دو مساله درباره سلبریتی‎ ها توجه‎ ها را به خود جلب کرده است. اول دو تابعیتی بودن برخی هنرمندان و این مساله که فرزندانشان را خارج از کشور به دنیا می‎آورند و دوم مهاجرت برخی از آنها به کشورهای دیگر برای زندگی دائمی.

آغاز قصه مهاجرت

ماجرا شاید به‎ طور جدی از پیوستن برخی از هنرمندان به شبکه جم شروع شد. پس از آن شایعات درباره مهاجرت سلبریتی ‎های معروف مانند علی کریمی، شهاب حسینی، مزدک میرزایی، علیرضا فغانی، مهناز افشار و … شروع شد که برخی از این شایعات به واقعیت پیوست و برخی دیگر رد شد.

روزی که خبر سفر رامبد جوان و نگار جواهریان برای تولد نوزادشان در کانادا پخش شد، مردم واکنش‎های بسیار تندی به این خبر نشان دادند. آنها معتقد بودند کسانی که همیشه شعارشان کار کردن در ایران و برای ایران است چرا باید فرزندشان را در کشوری دیگر به دنیا بیاورند. پس از آن مهاجرت علیرضا فغانی اتفاق افتاد که البته واکنش‎ها به این مهاجرت آنچنان منفی نبود. فغانی گفته بود که برای آینده‎ ای بهتر به استرالیا مهاجرت می‎کند. پس از فغانی خبر مهاجرت مزدک میرزایی منتشر شد. او رفت بود تا به شبکه ایران اینترنشنال بپیوندد. ابتدا این خبر تکذیب شد ولی بعد مشخص شد که درست بوده و درنهایت هم که اخیرا ماجرای مهاجرت مهناز افشار پیش آمده است. او برای داوری یک مسابقه به یکی از شبکه‎‌های فارسی زبان پیوسته است. این روایت‎ها بیان شد تا به این سوال برسیم که واقعا جدا از تمام واکنش‎ها این مهاجرت‎ها چه تاثیری بر مردم عادی می‎گذارد. اینکه مردم عادی می‎بینند شرایط اقتصادی به گونه‎ ای است که هر کس می‎تواند مهاجرت می‎کند و بخش زیادی از آنها این امکان را ندارند چه تاثیری بر سلامت روان جامعه می‎گذارد.

حریرچی می‎گوید: در وضعیتی که برخی از جوانان حتی حاضر هستند برای انجام کار خدماتی به ترکیه بروند و از هر سو تحت فشارند، مشخص است که وقتی یک سلبریتی به آسانی مهاجرت می‎کند این افراد با خود می‎گویند چرا او رفته، حتما تو ناتوانی که نمی توانی مثل او باشی. حتی برخی خانواده‎ها هم دست به تشویق جوانان می‎زنند و می‎گویند فلان سلبریتی را نگاه کن به راحتی رفته. پس تو هم باید بروی.

مردم دوست دارند جای سلبریتی ها باشند

ندا در سایتی هر روز سه خبر درباره سلبریتی ‎ها می‎نویسد که منبع بیشتر این خبرها اینستاگرام است. او درباره کارش توضیح می‎دهد: هر روز به صفحه اینستاگرام تمام بازیگران سر می‎زنم و اگر سفری رفته باشند؛ تفریح لاکچری‌ ‎ای کرده باشند و چیزهایی از این دست سریع درباره اش می نویسم. این جور مطالب بیشتر از هر چیز دیگر بازدید می‎آورد و کامنت دریافت می‎کند. بیشتر نظرها منفی است یا در بهترین حالت حسرت خوردن برای این است که چرا ما جای سلبریتی‎ها نیستیم تا بتوانیم در هر شرایطی و پس از هر شوک باز هم سفرهایمان را برویم و به تفریحمان برسیم.

دافعه مساله اصلی است و مسئولان نباید نسبت به آن بی‎تفاوت باشند. این مردم که مهاجرت می‎کنند سرمایه‎های انسانی هستند. هویت ایرانی می‎تواند آدم‎ها را نگه دارد، امیدواری می‎تواند آدم‎ها را نگه دارد؛ اعتماد به مسئولان و عملی شدن وعده‎های اصلاح می‎تواند آدم‎ها نگه دارد.

ندا می‎گوید: همه این روزها در آرزوی مهاجرتند و وقتی می‎بینند چیزی را که آرزویشان است و نمی‎توانند به دست بیاورند سلبریتی‎ها به راحتی دارند، حساس می‎شوند.

عالیه شکربیگی، جامعه‎ شناس و استاد دانشگاه درباره میل فزاینده مهاجرت به خبرآنلاین می‎گوید: در حال حاضر مردم در وضعیتی هستند که بیشترین مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی گریبانشان را گرفته است. در چنین شرایطی راه‎حلی که به ذهن اکثر مردم می‎رسد مهاجرت است. یعنی به جایی بروند که از لحاظ شغلی، اقتصادی، تحصیلی و آرامش موقعیت خوبی داشته باشند.

اما در نهایت راهکار چیست. اگرقرار باشد همه مهاجرت کنند چگونه باید جوابگوی خسارت وارده شد. حریرچی راه‎حل اصلی را بررسی  دلایلی که باعث دافعه می‎شود می‎داند و می‎گوید: دافعه مساله اصلی است و مسئولان نباید نسبت به آن بی‎تفاوت باشند. این مردم که مهاجرت می‎کنند سرمایه‎های انسانی هستند. هویت ایرانی می‎تواند آدم‎ها را نگه دارد، امیدواری می‎تواند آدم‎ها را نگه دارد؛ اعتماد به مسئولان و عملی شدن وعده‎های اصلاح می‎تواند آدم‎ها نگه دارد.

پاسخ روشن است. یقینا سلبریتی ‎ها هم دلایلی برای مهاجرت دارند. اگرچه شاید این دلایل اقتصادی نباشند اما آنها نیز به دنبال زندگی بهتر وآرامش و آزادی بیشتر هستند. بنابراین نمی‎توان از آنها انتظار داشت مهاجرت نکنند. به نظر می‎رسد راهکار این است که مسئولان با توجه به دلایل مهاجرت در رفع هر چه بیشتر آن همت کنند.

اخبار برگزیده
شناسه : 71348
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا