سانحه‌ای که در مسیر کیش- تهران اتفاق افتاد/ روایت نجات ۱۷۴ سرنشین پرواز

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کاپیتان فرید منزوی‌زاده هدایت هواپیمای مکدانل داگلاس MD83 هواپیمایی آتا را برعهده داشت. او در فرودگاه جزیره کیش تمامی موارد چک‌لیست قبل از پرواز را به همراه کمک‌خلبان سجاد اکبرزاده با دقت بررسی کرد و پس از حصول اطمینان از آمادگی و ایمنی کامل هواپیما، از برج مراقبت فرودگاه کیش اجازه پرواز گرفت.

پس از صدور مجوز پرواز، پرنده آهنین فرودگاه جزیره کیش را به مقصد تهران ترک کرد. هواپیما رفته‌رفته اوج گرفت و به ارتفاع ۳۲هزارپایی از سطح دریاهای آزاد رسید. همه چیز کاملا عادی و طبق روال همیشگی یک پرواز استاندارد پیش می‌رفت و هواپیما در یک شب آرام در مسیر خود به سمت فرودگاه مهرآباد تهران در حال پرواز بود.

نزدیک به یک ساعت و پنج دقیقه از پرواز گذشته بود تا اینکه در ساعت ۲۳:۳۵، ناگهان کاپیتان منزوی‌زاده با هشداری روی یکی از پنل‌های کاکپیت مواجه شد. چراغ هشداردهنده، از خروج موتور سمت چپ از مدار خبر می‌داد. هواپیما یکی از دو موتور خود را از دست داده بود؛ اتفاقی که با توجه به عادی بودن تمامی پارامترها قبل از انجام پرواز، کاملا دور از ذهن به نظر می‌رسید.

حالا خلبان جوان مانده بود و هواپیمایی با نقص فنی جدی و جان ۱۶۵ مسافر و ۹ خدمه پرواز که به تصمیم شخص او بستگی داشت؛ اتفاقی که شاید هیچ‌گاه برای یک خلبان مسافربری آلمانی، فرانسوی یا آمریکایی در طول دوران پروازش رخ ندهد.

کاپیتان فرید منزوی‌زاده زمان زیادی برای گرفتن بهترین تصمیم ممکن در بحرانی‌ترین شرایط را نداشت. او با حفظ خونسردی به بررسی وضعیت پرداخت. ناگهان هواپیمای مکدانل داگلاس در فاصله ۴۰ مایلی جنوب اصفهان شروع به کاهش ارتفاع کرد. کاپیتان منزوی‌زاده با رادار تهران تماس گرفته و اعلام وضعیت اضطراری کرد. او به رادار تهران گفت: موتور شماره یک هواپیما از دست رفته و در حال کاهش ارتفاع بر فراز آسمان اصفهان هستیم.

رادار از او درباره تعداد مسافران و مدت زمانی که قادر است با یک موتور به پرواز ادامه دهد، پرسید.

هواپیما به گونه‌ای طراحی شده بود که می‌توانست مسیر باقی‌مانده را با یک موتور تا تهران طی کند.

با این وجود او به رادار تهران اعلام کرد که تصمیم دارد تا در نزدیک‌ترین شهر روی مسیر یعنی اصفهان فرود اضطراری داشته باشد. لحظه‌ای بعد و با هماهنگی‌های لازم مجوز برای فرود خارج از برنامه روی باند فرودگاه اصفهان صادر شد.

خلبان چندین بار شرایط را برای مسافران پرواز با آرامش تشریح کرد. او از آنها خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و به آنها گفت که کنترل پرواز در دستان او و کمک‌خلبان پرواز است. سرانجام کاپیتان منزوی‌زاده ارتفاع هواپیما را آرام‌آرام کم کرد و هواپیما را حدود هجده دقیقه پس از خروج موتور شماره یک از مدار، با انجام چک‌لیست و رعایت دستورالعمل‌های فرود اضطراری به سلامت روی باند فرودگاه اصفهان ‌نشاند.

مسافران پرواز که در آسمان لحظه‌های پردلهره‌ای را پشت‌سر می‌گذاشتند پس از فرود اضطراری آنها با پرواز جایگزین در ساعت ۳ بامداد چهارشنبه فرودگاه اصفهان را به مقصد تهران ترک کردند.

پس از بررسی‌های انجام شده درباره این فرود اضطراری، علت وقوع سانحه اشکال در سیستم سوخت‌رسانی به موتور سمت چپ عنوان شد. همین موضوع مهر تاییدی بر تصمیم بجا و درایت و آگاهی خلبان ۳۴‌ساله مبنی بر انصراف از ادامه پرواز تا تهران و انجام عملیات فرود اضطراری در اصفهان بود.

گفتنی است اتفاقات و سوانحی از این دست به دفعات در پروازها رخ داده است. دلیلش هم چیزی نیست جز فرسودگی ناوگان هوایی کشور. صنعت هوانوردی کشور از جمله صنایعی است که بیشترین آسیب‌ها را از تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی دیده است؛ صنعتی که به طور مستقیم با جان افراد زیادی در ارتباط است. بدون شک عدم امکان تزریق هواپیماها و قطعات نو به بدنه صنعت هوانوردی کشور موجب بروز چنین حوادثی در آینده نیز خواهد شد.

از این رو جا دارد تا از خدمه پرواز، بخش تعمیر و نگهداری هواپیما، رادار تهران و کلیه عوامل فرودگاه اصفهان به خاطر مهیا کردن شرایط فرود اضطراری در کوتاه‌ترین زمان قدردانی نموده همچنین لازم است تا اهمیت و حساسیت فعالیت خلبانان و مهندسان صنعت هوانوردی ایران مورد توجه بیشتری قرار گیرد؛ افرادی که می‌کوشند تا با استفاده از امکانات موجود و با وجود تاثیرات تحریم‌ها، سعی در حفظ و قابل استفاده نگه داشتن اندک دارایی‌های این صنعت ورزیده و در راستای اعتلای صنعت هوانوردی ایران تلاش کنند.

 

پایین

تلنگر

سامانه املاک و اسکان و گرفتاری شهروندان عادی در مالیات بر خانه‌های خالی

پس از تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی، وزارت راه‌وشهرسازی مکلف به ایجاد سامانه و شناسایی خانه‌های خالی شد‌.

طراحی و استقرار سامانه‌ای که به سبب تعجیل در طراحی و استقرار، و تحقق قانونی که خود ده‌ها ابهام و اشکال داشت، شهروندان را به دردسر انداخت و با وجود اعلان شماره ۰۲۱۵۹۱۹۸ جهت پاسخگویی ۲۴ ساعته هیچ‌کس در هر ساعتی که تماس بگیرید پاسخگو نیست.

به عنوان مثال در حالی که در صفحه اول سامانه amlak.mrud.ir اعلان شده پس از ارسال پیامک شهروندان ۱۰ روز فرصت دارند اطلاعات ملک خود را کامل کنند:

«مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن و با توجه به آغاز فرآیند اخذ مالیات از خانه‌‌های خالی، کلیه مشمولین مالیات که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور پیامک دریافت کرده‌اند، حداکثر ظرف ۱۰ روز فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اطلاعات سکونت و مالکیت خود را بروز کنند.»

ساعت‌های پایانی روز شنبه ۲۸ فروردین پیامکی برای برخی شهروندان ارسال شده که در صورت عدم تکمیل اطلاعات خانه خالی خود در سامانه، مشمول قانون نجومی و پر از اشکال مالیات مستقیم قرار خواهند گرفت.

«دارنده کدملی…..‌……. ملک شما خالی شناسایی شده است. حداکثر تا تاریخ ۳۱/۰۱/۱۴۰۱ وضعیت املاک خود را در سامانه املاک و اسکان تعیین نمایید. در غیراین صورت مطابق قانون مالیات‌های مستقیم اقدام خواهد شد.»

حال به عنوان مثال، شهروندانی که مجبور بوده‌اند در شرایط سخت سال قبل خانه خود را تعمیر کنند، وقتی بخواهند گزینه بازسازی را انتخاب و اطلاعات را تکمیل کنند چون بازسازی با گزینه ساخت به عنوان «ساخت و بازسازی» آمده، و در نتیجه شماره پرونده و تاریخ صدور مجوز می‌خواهد، در نتیجه امکان تکمیل اطلاعات را پیدا نمی‌کنند و سامانه مرتب به آنها اخطار می‌دهد و دلیل اخطار هم مشخص نیست. (مشابه با ثبت‌نام خورو در سنوات قبل که هرچه تلاش می‌کردی امکان ثبت‌نام برای شهروندان معمولی وجود نداشت.)

این در حالی است که افزایش هزینه‌های زندگی برخی از شهروندان را مجبور کرده با وجود بازسازی منزل خود جهت سکونت خود، به دلیل گران بودن هزینه‌های تامین مصالح و تجیهزات ساختمانی بازسازی که حدود متری ۴- ۵ میلیون تومان درآمده خانه خود را اجاره دهند و برای سکونت در مناطق پایین‌تر یا با متراژ پایین‌تر، خودشان خانه اجاره کنند یا در منزل دیگرشان با مساحت محدودتر و فرسودگی بیشتر ساکن شوند.

ظاهرا معیار خالی بودن واحد مسکونی این پیش‌فرض است که محل اقامتگاه زن و بچه‌ها تابع سرپرست خانواده است.

عدم توجه به سن فرزندان از جمله فرزندان بالای ۱۸ سال که معمولا شغل ندارند و در نتیجه والدین مجبورند خانه‌ای را در اختیارشان بگذارند تا دچار تبعات خشونت و پرخاشگری حاصل از ناسازگاری و تعارض‌های این نسل که به نسل NEET معروفند، نشوند (شبیه خشونتهای منجر به قتل ۳-۴ سال اخیر خانوادگی)، عدم توجه به شرایط فرهنگی بسیاری از خانواده‌ها از جمله طلاق عاطفی زوج‌ها که امکان سکونتشان در یک واحد مسکونی را امکان‌پذیر نمی‌کند و ده‌ها اشکال دیگر سامانه در این شرایط سخت اقتصادی، فرصت نفس کشیدن را بر خانوارها تنگ کرده و ظاهرا جهت تامین کسری بودجه، دولت، پاهایش را بر گلوی شکستنی و نحیف قشر متوسط قرار داده تا گردن نحیفشان را بشکند و به بهانه مالیات و ساماندهی مسکن، اموال و دارایی شان را مصادره کند.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 257285
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا