زنگ خطر سوء‌تغذیه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در بازار قیمت گوشت گوسفندی ۱۷۹۰۰۰ تومان و جدیدترین قیمت گوشت گوساله در حال حاضر ۲۰۷۰۰۰ تومان است. به همین دلیل آمارها نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور نیازمند حمایت دولت هستند، زیرا نگرانی‌ها درخصوص شیوع سوءتغذیه در میان کودکان به وجود آمده است، به طور میانگین ۱۵درصد از کودکان ایرانی دچار سوءتغذیه هستند و در مجموع ۸۰۰ هزار کودک ایرانی در سنین رشد با کمبود انرژی و مواد پروتئینی و همچنین کمبود ریزمغذی‌ها مواجه شده‌اند.

آمار رسمی نشان می‌دهد که حدود ۱۱درصد از کودکان ایرانی با کم‌وزنی و ۹/۴ درصد با مشکل لاغری مواجه هستند که این آمار در مناطق روستایی کشور به حدود دو برابر افزایش پیدا می‌کند و حدود ۲۱درصد از کودکان ساکن در روستاهای کشور با کوتاهی قد مواجه شده‌اند و در بیشتر استان‌های کشور، کودکان روستایی دو برابر کودکان شهری از سوء‌تغذیه رنج می‌برند.

کهگیلویه و بویراحمد جزو ۴ استانی است که شماری از کودکان آن در برهه فعلی به شدت درگیر عوارض ناشی از سوء‌تغذیه نظیر کم‌وزنی، لاغری و کوتاهی قد شده‌اند. به گفته متخصصان تغذیه عدم تعادل و توازن در مصرف خوراکی‌های اساسی عمر افراد را کوتاه می‌کند به همین دلیل کارشناسان بر این عقیده‌اند که دولت در چنین شرایط حساسی به جای پرداخت پول یارانه بهتر است بسته‌های غذایی میان اقشار ضعیف جامعه توزیع کند، وگرنه در آینده نه چندان دور هزینه‌های گزاف درمان ناشی از سوءتغذیه افراد جامعه به گردن دولت تحمیل می‌شود.  

 سوءتغذیه، عمر را کوتاه می‌کند

در همین حال دکتر «ضیاءالدین مظهری» متخصص تغذیه و استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر کمرنگ شدن خوراک اساسی بر تغذیه مردم به خصوص کودکان به «جهان صنعت» گفت: به نظرم با اینکه مسائل اقتصادی در کوچک شدن سفره‌های مردم تاثیر دارد اما موضوع اساسی عدم‌آگاهی و فرهنگ اشتباه برخی خانواده‌ها نیز حائز اهمیت است. متاسفانه این روزها برخی خانواده‌ها به جای اینکه برخی هزینه‌های خود را کاهش دهند و بیشتر به تغذیه کودکان که سرمایه و نیروی انسانی آینده کشور هستند، بها دهند با هر گرانی یک خوراک اساسی مانند میوه و سبزیجات از سفره مردم حذف می‌شود. این در حالی است که مصرف میوه و سبزیجات از ابتلا به ده‌ها بیماری سرطانی جلوگیری می‌کند. براساس تحقیقات عدم تعادل و توازن در مصرف خوراکی‌های اساسی عمر افراد را کوتاه می‌کند.

وی با اشاره به شیوع برخی بیماری‌ها در قشر مرفه نیز اظهار کرد: البته نباید فراموش کرد مصرف بیش از حد گوشت قرمز نیز می‌تواند زمینه بروز بیماری‌هایی همچون نقرس و مشکلات کلیوی را فراهم کند. به همین دلیل به نظرم افراط و تفریط در مصرف برخی اقلام پروتئینی اشتباه است. بنابراین کارشناسان این حوزه و رسانه‌ها باید با آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی، مردم را به طرفی سوق دهند که نیازهای حیاتی آنها تنها معطوف به گوشت و مرغ نمی‌شود، بلکه می‌توان از راه‌های دیگری مانند حبوبات و سبزیجات استفاده کرد. با چنین عدم‌آگاهی‌ای که در جامعه وجود دارد تمام اقشار جامعه در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل گرانی اقلام اساسی و عدم آگاهی این روزها برخی کودکان در حال رشد تاوان آن را می‌دهند، زیرا سوء‌تغذیه در کودکان امری نگران‌کننده است. رشد مغزی کودکان در ۶سالگی اتفاق می‌افتد، به همین دلیل تغذیه درست و سالم نقش مهمی دارد. در حال حاضر کمبود آهن و ویتامین «آ» در کودکان و زنان باردار بسیار شایع است. عدم تامین نیازهای حیاتی در مادران باردار می‌تواند منجر به عدم انتقال کامل اطلاعات ژنتیکی والدین به نوزاد شود. با این حال امروزه هیچ دولت و سازمانی نمی‌تواند سطح اقتصادی اقشار ضعیف را به حدی برساند تا از سوءتغذیه در امان باشند. اما می‌توان با آگاهی‌سازی سبک زندگی افراد را تغییر داد تا از ۵۰ درصد سوءتغذیه‌ها جلوگیری شود. وگرنه افراد درگیر بیماری‌های صعب‌العلاج ناشی از عدم تامین نیازهای زیستی می‌شوند، چنین موضوعی منجر به تحمیل هزینه‌های گزاف درمانی بر دوش اقشار ضعیف و حتی دولت می‌شود.

او ادامه داد: در هر صورت گرانی‌ها بیشترین ضربه را به سفره‌های مردم به خصوص اقشار ضعیف وارد کرده است. مشکلات اقتصادی تاثیر مستقیمی بر کاهش کیفیت خوراک و تنوع غذایی مردم دارد. کاهش کیفیت غذایی در برهه‌هایی از زندگی انسان به ویژه بلوغ و رشد نگران‌کننده است. بنابراین شدیدترین کمبود در ریزمغذی‌ها کمبود آهن است که معمولا حذف شدن گروه گوشت از برنامه غذایی باعث کمبود آهن و سپس کم‌خونی می‌شود و کم‌خونی زمینه بروز سایر اختلالات می‌شود، چراکه تمام اعضای بدن از طریق خون تغذیه می‌شوند و بنابراین اگر خون کافی به اعضای بدن نرسد باعث کاهش کارایی آنها می‌شود. بیشترین کاهش کارایی نیز در سنین رشد و کودکان درحال یادگیری دیده می‌شود که نتیجه آن کاهش یادگیری و رشد می‌شود و زمینه مضرات بعدی را فراهم می‌کند. از تاثیرات کم‌خونی در سایر گروه‌های سنی نیز می‌توان به اختلال در حافظه و کارایی افراد اشاره کرد. در این صورت برخی خانواده‌هایی که به دلایل گرانی اقلام اساسی را از سفره‌های خود حذف می‌کنند به مرور زمان باید هزینه‌های بیشتری را صرف دوا و درمان کنند. بنابراین شاید با فرهنگ‌سازی منطقی بتوان سبک زندگی مردم را کمی تغییر داد.

دکتر مظهری درباره کمک به اقشار ضعیف بیان کرد: به نظرم پرداخت یارانه به اقشار ضعیف کمکی نمی‌کند. در چنین شرایط حساسی دولت باید برای اقشار ضعیف به خصوص استان‌های محروم بسته‌های غذایی در نظر بگیرد، زیرا بسیاری از آنها به جای اینکه با پول یارانه به تغذیه کودکان خود رسیدگی کنند، هزینه‌های دیگر را اولویت می‌دانند. این در حالی است که کودکان این خانواده‌ها سرمایه اجتماعی و نیروی انسانی آینده کشور هستند.

این متخصص با اشاره به بیماری‌های ناشی از سوءتغذیه گفت: سوءتغذیه یعنی کمبود غذا و یا نامتوازن بودن گروه‌های غذایی مصرف‌شده و حتی زیاد مصرف کردن غذا هر سه مورد می‌توانند بیماری‌ها و مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد کنند. بیماری‌هایی که سوء‌تغذیه  ایجاد می‌کند، می‌توانند از دوران جنینی به علت کمبود مواد غذایی و ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین‌ها شروع شوند و همچنین در دوران کودکی و بزرگسالی شروع شده و یا ادامه یابند و به‌جز در سلامت جسمی فرد، روی موقعیت تحصیلی و اجتماعی او نیز اثر بگذارند. سوء‌تغذیه می‌تواند برخی بیماری‌ها مانند سرخک، سینه‌پهلو و اسهال را تشدید کند و یا پیش از آنکه موجب تشدید آنها شود، موجب ایجاد آنها شود. به نظرم حل این موضوع نیازمند یک عزم ملی است.

آسیب‌های روحی و روانی کمرنگ شدن کالاهای اساسی

دکتر «امیرمحمود حریرچی» آسیب‌شناس اجتماعی درباره پیامد‌های کمرنگ شدن کالاهای اساسی بر روح و روان افراد به «جهان‌صنعت» گفت: برخلاف تصورات آسیب سوءتغذیه بر افراد تنها جسمی نیست، بلکه آسیب‌های روحی و روانی این موضوع می‌تواند به مراتب بیشتر و بدتر باشد. خانواده‌ای که توان تامین معیشت فرزندان خود را ندارند، مدام در استرس و اضطراب به سر می‌برند. بنابراین در چنین وضعیتی فشارهای روحی و روانی بر آنها زیاد است. چنین موضوعی منجر به بروز خشونت‌های خانگی می‌شود. این در حالی است که قیمت کالاهای مورد نیاز مردم به ‌صورت ساعتی تغییر می‌کند و از سوی دیگر حداقل معاش در کشور ما مشخص نیست. برخی خط فقر را نزدیک به ۲۰ میلیون تومان اعلام می‌کنند و چند روز پیش هم وحید محمودی اقتصاددان گفته بود خط فقر مطلق برای یک خانوار دونفره ساکن شهر تهران، ۳۲ میلیون تومان است و برای خانوار روستایی در استان تهران نیز ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود. با این حساب نیمی از جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق هستند. در کنار این تحلیل وقتی به حقوق‌های دریافتی کارگران که عمده قشر ضعیف را تشکیل می‌دهند، نگاه می‌کنیم متوجه صدای زنگ خطر سوءتغذیه در آنها می‌شویم، چراکه نیمی از این افراد مستاجر هستند، بنابراین اولویت‌های خانواده از تغذیه مناسب به سوی کاهش کیفیت غذا و حتی حذف برخی اقلام اساسی شده است.

این آسیب‌شناس اجتماعی اظهار کرد: با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید که قیمت برخی از اقلام اساسی تا ۸۰ درصد و کالایی مثل روغن بیش از ۳۲۰ درصد در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. به همین دلیل، افرادی که در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارند، چون نیاز مصرفی‌شان به این کالاها زیاد است، بعضا در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند و هزینه‌های دیگری به آنها تحمیل می‌شود تا کالا به دستشان برسد، تورم بیشتری را تجربه می‌کنند. از طرفی از لحاظ جامعه‌شناسی ریشه اصلی بخش قابل توجه اعتراضات امروز همین افزایش فقر، محرومیت و گرانی‌های فزاینده‌ای است که به جامعه تحمیل شده است.

او ادامه داد: عدم همخوانی درآمدها با گرانی کالاهای اساسی نگرانی‌های زیادی را در پی دارد، زیرا بازنشستگان که سهم مهمی در میان اقشار اجتماعی را دارند، این روزها حقوق آنها کفاف ده روز از زندگی‌شان را نمی‌دهد. بنابراین براساس گزارش‌ها ۶۰ درصد از این جمعیت در «بیابان غذایی» قرار دارند یعنی به گوشت، مرغ، ماهی و میوه‌جات تازه دسترسی ندارند. این در حالی است که سنین سالمندی دوران آشکار شدن و آزار بیماری‌‌‌‌های مختص این سنین مثل فشارخون، دیابت، درد‌‌‌‌های استخوانی و بیماری‌‌‌‌های عصبی و قلبی است که هزینه‌‌‌‌های آنها مزید بر مخارج دیگر است. البته دولت رئیسی اقدامات مؤثر و مفیدی برای کاهش فقر در جامعه انجام داده است. بسته‌های حمایتی و کمک‌های نقدی بـــه نیازمندان در این دولت وجود داشته و امید است که در آینده نیز وجود داشته باشد، اما رکورد تورم لحظه به لحظه شکسته می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 312383
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا