زمین را محترم بشماریم

جهان صنعت : پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه خورد و خوراک و تغذیه نشان از آن دارد که ما انسان‌ها با انتخاب رژیم‌های غذایی غلط و مضر، محیط زیست را در معرض خطرات جبران ناپذیری قرار می‌دهیم. در زمان حال حاضر، پژوهشگران در این حوزه بر آن شده‌اند کهساز و کارهای جدیدی ارائه کنند تا به بهبود وضعیت سلامت و تولید غذا در سطح جهان یاری رسانند. اگر به فکر تغییر روش‌های تولید غذا نباشیم، باید به زودی پیامدهای منفی آن را بر محیط زیست و زندگی خود تحمل کنیم.

این روزها که در هر نقطه از جهان و همه روزه خبرهای نگران کننده زیادی درباره کمبود آب آشامیدنی، افزایش آلودگی هوا و تاثیر آن بر گرمایش زمین منتشر می شود خبر می رسد که گاوداری‌ها و کشتارگاه‌های حیوانییکی از عوامل تاثیر گذار در تمام این موارد است، و این در حالی است که در سال های اخیر پرورش گاو در سراسر جهان به روش های صنعتی افزایش چشمگیری داشته است.

یکی از دلایل اصلی افزایش پرورش گاو افزایش میزان مصرف گوشت قرمز در جهان است

پیامدهای منفی مصرف گوشت برای انسان و محیط زیست اما موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. گوشت منبع خوبی از انرژی و برخی مواد مغذی مهم از جمله پروتئین و عناصر ریز مغذی مانند آهن ، روی و ویتامینB12 است .

با این حال طیف گسترده ای از حبوبات و غلاتمی‌توانند به راحتی جایگزین گوشت شوند تا بدون اینکه گوشت بخورید مقدار کافی از این مواد مغذی را دریافت کنید. مطالعات بر روی مصرف گوشتدر کشورهای غربی ، به طور کلی نشان می دهد که میزان مرگ و میر در افرادی که مصرف گوشت قرمز و فراوری شده دارند، به نسبت بالاتر است.

مهم‌ترین نشانه در مورد اثر منفیمصرف این محصولات، افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با مصرف زیاد گوشت فرآوری شده است.

محصولات گوشتی در مقایسه با گیاهان ، گازهای گلخانه ای بیشتری را تولید می کند زیرا انرژی در هر سطح از دست می رود. در بین انواع گوشت، محصولات حیوانی شامل گاو و گوسفند به نسبت مرغ و طیور، تولید آسیب‌های جدی‌تری را به همراه دارند.

کشاورزی بیشتر از هر فعالیت انسانی دیگر از آب شیرین تغذیه می کند، و تقریباًیک سوم این مقدار مورد نیاز دام ها است، بنابراین تولید گوشت و ساخت دامداری‌ها در مناطق مختلف، رقیب اصلیِ سایر مصارف آب از جمله مواردی است که برای حفظ اکوسیستم‌های طبیعیمورد نیاز است.

تولید گوشت می تواند مقدار زیادی ازت، فسفر و سایر آلاینده ها را به محیط زیست اضافه و بر تنوع زیستی تأثیر گذارد به ویژه از طریق تبدیل زمین به مرتع و محصولات خوراکی قابل کشت.

یک روز در هفته گیاهخواری کنید:

یک روز در هفته گیاهخواری را تجربه کنید ، این تغییر کوچک در زندگی شما می‌تواند تاثیرات مثبتی در سلامت شما و بهبود وضعیت محیط زیست داشته باشد. در گذشته گوشت تنها به عنوان پیش غذا یا در کنار غذا استفاده میشد و غذای اصلی شامل حبوبات و غلاتِ از این دست بود که سرشار از پروتئین و مواد مغذی است.

یک روز در هفته نخوردنِ گوشت فقط مربوط به رژیم غذایی شما نیست بلکه موارد بسیار زیادی را به شما و زمین می‌افزاید.

اگر تنها یک روز در هفته منع مصرف گوشت داشته باشید می‌توانید از انتشار مقادیر زیادی گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کرده و در جهت حفظ محیط زیست قدم بزرگی بردارید.

در اصل تغییر در رژیم غذایی چیزی است که کم‌تر به آن توجه می‌شود در حالی که اصل مساله نه گیاهخواری نه گوشتخواری صرف است، ما حتی با کم کردن مصرف گوشت هم می‌توانیم شاهد تاثیرات ملموس نه ‌تنها بر سلامت خود بلکه حتی بر محیط‌زیست باشیم.

پس به خاطرِ زندگی، به محیط زیست احترام بگذاریم.

مهناز نظارت

پژوهشگر محیط زیست

عمومی
شناسه : 40202
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا