زخم های فیلتر سیگار بر جان زمین

 جهان صنعت نیوز:  سایت planetoscope اذعان داشته است که در سراسر جهان، سالانه ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ته سیگار و به عبارتی ۱۳۷ هزار ته سیگار در هر ثانیه دور ریخته می‌شود. به طور متوسط ۱۵ سال طول می‌کشد تا اثر این زباله‌ها به طور کامل از بین برود.


طبق مطالعات انجام شده حدود ۴۰ درصد از زباله‌های دریای مدیترانه را ته سیگار تشکیل می‌دهد. پرندگان و ماهیان آن‌ها را به جای غذا اشتباه می‌گیرند و باعث مرگ آنها می‌شود.

گروه حفاظتی اقیانوس‌‌ها از سال ۱۹۸۶ هر ساله پاکسازی سواحل را حمایت کرده است. در طول ۳۲ سال متوالی، ته ‌سیگارها با مجموع بیش از ۶۰ میلیون بیشترین زباله‌‌های جمع ‌آوری شده در سواحل سراسر جهان بوده که یک سوم آن ها را تشکیل داده و بسیار بیشتر از زباله ‌ها و ظروف پلاستیکی بوده است!

برآوردها حکایت از آن دارد که روزانه ۱۲۰۰ میلیون سیگاری جهان، چیزی حدود دو میلیارد ته سیگار در محیط رها می‌‌کنند که بنابراین، مقدار سالانه آن به رقم باورنکردنی هفت هزار میلیارد ته ‌سیگار می‌رسد که وزن آن‌ها به حدود ۴۰۰ میلیون کیلوگرم بالغ می‌‌شود. زباله‌‌های بسیار خطرناکی که فقط میزان آرسنیک موجود در آن به بیش از یک تن می‌رسد و می‌‌توانند به راحتی بیش از هفت میلیارد متر مکعب آب سالم را از آبزیانش برای همیشه پاکسازی کرده و از بین ببرند.

ته سیگارهایا فیلترهای سیگار از جنس پلاستیکی موسوم به «استات سلولز» هستند که این ماده پلاستیکی توسط عوامل زیست محیطی قابل تجزیه است اما با این حال فیلترهای سیگار تنها در شرایط خاصی قابل تجزیه هستند که متخصصان از این شرایط با عنوان «شرایط سخت زیست محیطی»یاد می ‌کنند. به عنوان مثال وقتییک ته سیگار داخل فاضلاب انداخته می‌شود حتی در مساعدترین و خوش بینانه‌ترین حالت نیز دست کم ۹ ماه طول می ‌کشد تا تجزیه شود.

از بحث ته سیگار هم که بگذریم، سیگار کشیدن به خودی خود باعث انتشار هزاران ماده سمی در هوا می شود. دود هر نخ سیگار به اندازه ۱۰ خودروی دیزلی که به مدت ۳۰ دقیقه روشن باشد، آلاینده است. در لحظه با مصرف هر نخ سیگار، ۴۰۰۰ نوع ماده شیمیایی و سمی تولید می‌شود.

علاوه بر کشیدن سیگار و صرف نظر از آلودگی‌ای که ته سیگار بر جای می‌گذارد، هر بسته سیگار شامل فویل آلومینیوم،یک نوار پلاستیکی و کاغذ است که همه برای محیط زیست زباله تولید می‌کنند و بی‌نهایت آسیب‌زا هستند. تصور کنید به طور متوسط هر ماشینی که سیگار تولید می‌کند،  در هر ساعت ۶ کیلومتر کاغذ مصرف می‌کند و صنعت تنباکو به تنهایی ۵ درصد در از بین بردن جنگل ها سهم دارد.

آنچه که باید مورد توجه مسئولان دولتی قرار گیرد این است که تولیدکنندگان دخانیات خود بایدخطرات و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از استعمال دخانیات و کنترل آلودگی‌های مربوط به آن را برعهده گیرند. همواره به یاد داشته باشید فاصله‌ی رنجاندن طبیعت یا کشتن یک موجود زنده تنها به قدر روشن کردن یک سیگار و به لب گذاشتن و انداختن ته سیگار خود به روی زمین است. بعد از انداختن ته سیگار این دقیقا همان لحظه‌ای است که مرگ یک موجود زنده به دست انسان رقم می‌خورد. طبیعت قلب تپنده محیط زیست است، با اهمال‌کاری آن را از تپش نیاندازیم.مهناز نظارت 

عمومی
شناسه : 47894
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا