زباله ها شمال ایران را می بلعد

اما این تنها یک روی سکه است! جنگل‌های شمالِ ایران در گردابی از زباله‌های زیست محیطی محصور شده است به طوری که به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران مشکلات زیست محیطی این استان در آینده نه چندان دور علاوه بر آن‌که بومیان منطقه را دچار مشکل خواهد کرد، بلکه به تبع آن سراسر کشور نیز از این چالش متاثر می‌شود.


مازندران به عنوان یکی از زیباترین استان های شمالی کشور همواره مورد توجه مسافران داخلی و خارجی قرار گرفته است. مسافرانی که ترجیح می‌دهند تعطیلاتِ خود را در طبیعتِ چشم‌نوازِ این استان بگذرانند اما این سفرها قطعا تبعات جبران ناپذیری نیز به دنبال خواهد داشت. به این دلیل که مسافران آن‌طور که باید اهمیتی برای محیط زیست قائل نیستند و زباله‌های خود را در طبیعت رها می‌کنند، طبیعتِ بدیع و زیبای جنگل‌های شمالِ کشور چنان آماج دست درازی مردم و آلودگی‌های زیست محیطی قرار می‌گیرد که بازگشت به حالت اولیه تقریبا غیرممکن می‌شود.

برخی از پژوهشگران معتقدند به دلیل وجود زیبایی‌های چشم نواز شمال کشور، آلودگی‌های فراوانِ زیست محیطی این منطقه به چشم نمی آیداما شمال ایران مشکلات بسیاری را بر اثر همین زباله‌ها تجربه می‌کند و تقریبا می‌توان گفت اگر به مشکل زباله در این منطقه رسیدگی نشود شمال ایران در زباله دفن خواهد شد.

برای پی بردن به حجم عظیمِ آلودگی‌های زیست محیطی در مازندران فقط کافی است به یکی از رودخانه‌ها یا مناطق جنگلی استان رفته تا متوجه شد چه فاجعه‌ای در حال شکل گرفتن است چراکه این روزها آب رودخانه‌ها به دلیل حجم بالای ورود آب‌های آلوده ناشی از فاضلاب‌های خانگی و صنعتی سیاه شده و آبی که باید طراوت و شادابی را به دنبال داشته باشد باعث مرگ ومیر موجودات زنده می‌شود یا آن‌که انباشت زباله‌ها در جنگل ها و سرازیر شدن شیرابه‌های این زباله‌ها به پای درختان، چنان صحنه‌های رقت‌آوری را نمایان ساخته است که دلِ هر دوستدار طبیعت و زیبایی را واقعا آزرده می‌سازد.

امروز بخش زیادی از مردم با رهاسازی زباله ها در آب، جنگل و سواحل اقدام به آلوده سازی گسترده محیط زیست می‌کنند و نریختن زباله در طبیعت نیاز به فرهنگ سازی و آموزش دارد، سازمان های مسئول و رسانه ها در این زمینه مسولیتدوچندان دارند تا نریختن زباله را به بسیاری از افراد یاد بدهند و این موضوع را به صورت یک دانش نهادینه کنند.

*مهناز نظارت 

 

عمومی
شناسه : 54309
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا