ریزش مشتری رستوران‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:   کاهش قابل توجه فروش در دوران کرونا و سپس افزایش قیمت‌های قابل توجه در مواد اولیه غذا شرایطی را ایجاد کرد که طی یکی دو سال اخیر بسیاری از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشان ناچار به خداحافظی با این حرفه شدند اما آنهایی هم که توانستند به سختی فعالیت خود را حفظ کنند، این روزها قربانی سیاست‌های ناگهانی دولت شده‌اند‌. سیاست‌هایی که همزمانی آن با کاهش شدید قدرت خرید مردم، نتیجه‌ای جز نابودی کسب‌و‌کارها را در پی ندارد.


بعد از گرانی چندین برابری قیمت آرد و افزایش قیمت قابل توجه نان باگت و خمیر پیتزا و هر آنچه که با آرد ارتباط دارد، فعالان صنف نان فانتزی و حجیم با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند به طوری که یکی از فعالان این حوزه در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اعلام کرد بعد از گرانی آرد و مواد اولیه، میزان فروش واحد او از روزی ۱۰ میلیون تومان به روزی سه میلیون تومان رسیده و آنچنان قدرت خرید مردم کاهش یافته است که او دست کم دو گونی از محصولات تولیدی خود را آخر وقت بیرون می‌ریزد یا به گاوداری‌ها تحویل می‌دهد. بر اساس آنچه فعالان صنف نان فانتزی و حجیم خبر می‌دهند، قیمت آرد این محصولات از ۹۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید. بنابراین طبیعی است که با رشد بیش از ۱۳ برابری هزینه مواد اولیه، قیمت نان ساندویچی و باگت هم خود را آماده جهش کند.

پیتزای تک‌نفره ۱۵۰ هزار تومان شد

در این میان اما شاهد این هستیم که پس از گرانی آرد، قیمت پیتزای تک‌نفره در فست‌فودی‌های نسبتا خوب تهران به بیش از ۱۵۰ تومان رسیده است. در واقع افزایش قیمت آرد بسیاری از مشاغل را دچار مشکل کرد که یکی از این مشاغل فست‌فودی‌ها هستند، آنها به یک باره نانی را که بسته‌ای ۵۰ هزار تومان خریداری می‌کردند، با افزایش چهار برابری و با مبلغ ۲۰۰ هزار تومان خریداری می‌کنند. در کنار نان، روغن و نوشیدنی‌هایی که مورد نیازشان بود نیز طی هفته‌های اخیر افزایش پیدا کرد. افزایشی که کار آنها را با چالش بیشتری روبه‌رو کرد. از این رو در حال حاضر وضعیت بسیاری از فست‌فودی‌ها مناسب نیست چرا که در برخی محلات تهران مشتریان آنها توانایی خرید با اعمال این افزایش قیمت‌ها را ندارند و این موضوع در نهایت برای آنها باعث کاهش شدید مشتری می‌شود. در فست‌فود‌ی‌های مطرح شهر نیز شاهد این هستیم که قیمت‌ها تحت تاثیر افزایش قیمت مواد اولیه قرار گرفته و اقلام بسیار افزایش پیدا کرده است.

البته این افزایش قیمت‌ها و ریزش مشتری تنها مختص فست‌فودی‌ها نیست و به طور کلی رستوران‌ها هم به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه از جمله روغن، برنج، حبوبات، گوشت و… با همین مشکلات روبه‌رو هستند. به طور کلی البته می‌توان گفت که علاوه بر ناکارآمدی مدیران و نابسامانی بازار که منجر به افزایش قیمت‌های قابل توجه شده، قدرت خرید مردم نیز که ناشی از همین سیاست‌های نسنجیده اقتصادی است باعث شده که تمامی مشاغل در اوضاعی بحرانی قرار بگیرند.

فشار افزایش اجاره‌بها

در همین خصوص صاحب یکی از ساندویچ‌فروشی‌های فعال در تهران با اشاره به بی‌رونق شدن فعالیت صنف خود به «جهان‌صنعت» گفت: مشتریان توانایی خرید فست‌فود با وجود این افزایش قیمت‌ها را ندارند. از این رو هر روز با کاهش مشتری بیشتری روبه‌رو می‌شویم. این در حالی است که ادامه شرایط با این افزایش قیمت‌هایی که ایجاد شده است، برای خود ما نیز ممکن نیست و ریزش بیشتر مشتری‌ها باعث می‌شود ناچار به تعطیلی شویم.
علی محمدی با اشاره به اینکه اجاره‌بهای مغازه نیز به میل صاحب این ملک به شدت افزایش یافته است، افزود: برای اینکه کسب‌و‌کارمان رونق نسبی داشته باشد مجبور به تغییر در روند سرویس‌دهی هستیم. وی با بیان اینکه بعد از افزایش قیمت‌ها ناچار به عرضه ساندویچ با نان سنتی شدیم، گفت: در فروش ساندویچ با نان‌های فانتزی نیز به میزان اندکی مبالغ را افزایش داده‌ایم. به گفته محمدی، ساندویچ فلافلی که در گذشته ۱۰ هزارتومان به مشتری عرضه می‌شد در حال حاضر به ۱۵ هزار تومان رسیده است.

یک ظرف سیب‌زمینی کمتر از ۸۰ هزار تومان نیست

در این باره اما یکی از شهروندان با اشاره به اینکه فست‌فودی‌های متوسط شهر با قیمت یک رستوران لاکچری هزینه دریافت می‌کنند، گفت: در حال حاضر اگر بخواهید تنها یک ظرف سیب‌زمینی در یکی از فست‌فودی‌های این شهر بخورید کمتر از ۸۰ تومان نیست. وی با اشاره بر اینکه به یک‌باره هزینه‌ها افزایش یافت، گفت: همین سیب‌زمینی ماه گذشته ۳۱هزار تومان بود و در مدت زمان کوتاهی چندین برابر شده است.
محسن صدر عنوان کرد: اکنون نیز که با این مبلغ خریداری می‌کنیم، مغازه‌داران اطلاع می‌دهند که همین غذا را هفته آینده بیش از این قیمت باید خریداری کنیم چرا که کالایی دیگر در آستانه گرانی است.

افزایش قیمت‌های غیراصولی

از این‌رو می‌توان گفت که فست‌فود نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر برای قشر متوسط به پایین جامعه به یک خاطره تبدیل شده است. در همین رابطه یکی دیگر از شهروندان در خصوص افزایش قیمت فست‌فود در رستوران‌های تهران گفت: برخی از فست‌فودی‌های شهر تهران گرانی کالا را بهانه کردند تا قیمت غذاهایشان را بسیار بی‌رحمانه و بدون هیچ اصولی افزایش دهند.
وی با عنوان اینکه در حال حاضر یک ساندویچی که محتویات مرغ و یا گوشت داشته باشد کمتر از ۱۰۰هزار تومان نیست، بیان کرد: قیمت یک مینی‌پیتزا به ۱۵۰هزارتومان رسیده است. متین اکبری خاطرنشان کرد: فست‌فود نیز مانند بسیاری از کالاهای دیگر برای قشر متوسط به پایین جامعه به یک خاطره تبدیل شده است.

قیمت مواد اولیه فست‌فودها را گران کرد

صاحب یکی از فست‌فودی‌های تهران نیز در این باره با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه سبب افزایش قیمت فست‌فود شد، گفت: علی‌رغم اینکه اعلام شد گرانی تنها در حد چهار کالاست اما این موضوع بسیار فاحش است که افزایش قیمت در کالاهای اساسی سبب انتقال آن به دیگر اقلام نیز می‌شود. حسین سیفی افزود: گرانی بدون کارشناسی زمینه‌ساز این می‌شود که کنترل آن از دست خودشان نیز خارج می‌شود، در حال حاضر بازار به همین شکل است. هر روز شاهد این هستیم به واسطه گرانی آن چهارقلم کالای اساسی در همه اجناس افزایش قیمت داریم.
سیفی با عنوان اینکه اگر جراحی بنا بود انجام شود باید این کار با دقت کامل انجام می‌شد تا به دیگر بخش‌ها آسیب نزند، خاطرنشان کرد: متاسفانه روز به روز شاهد این هستیم به دیگر حوزه‌ها نیز این جراحی آسیب رسانده است. وی گفت: اگر درد را درست نشناسیم و به ابعاد مختلف آن توجه نکنیم به زودی باید شاهد مرگ آن باشیم، اقتصاد بیمار ما هرچند کجدار و مریز، مردم با این روش خو کرده بودند. نباید اجازه دهیم این بیمار به خواب ابدی برود.

رستوران‌داری صرفه اقتصادی ندارد

یکی از رستوران‌داران تهران نیز در این خصوص گفت: با ادامه این روند گرانی در بخش مواد اولیه رستوران‌داری صرفه اقتصادی ندارد. وی با بیان اینکه بسیاری از رستوران‌ها در حالت نیمه‌تعطیل هستند، گفت: سیاست‌های غلط اقتصادی هربار ضربه‌ای به پیکره کسب‌و‌کارهای آزاد می‌زند. صادق مرحمتی خاطرنشان کرد: از مسوولین اقتصادی خواستاریم که در حین تصمیم‌گیری خودشان را جای مردم و شاغلین حوزه کسب‌و‌کار آزاد بگذارند.

در این خصوص رییس اتحادیه رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت مواد غذایی در رستوران‌ها افزایش نیافته است، گفت: به مراکز گفته شده وضعیت را تا ترکیدن حباب‌های گرانی مدیریت کنند. سیدعلی‌اصغر میر‌ابراهیمی خاطرنشان کرد: اکنون خرید مواد اولیه توسط رستوران‌ها و مراکز سلف سرویس روزانه انجام می‌شود.

وی افزود: سود قانونی ۲۰ درصد است و طبق فاکتور خریداری‌شده روزانه این افزایش‌ها انجام می‌شود. در کشور ما بیکاری، مشاغل روزمزد و یا عدم امنیت شغلی بسیار است. در این شرایط نباید قیمت‌های کالای اساسی خانوار‌ها به روز تغییر کند چرا که افزایش حتی نیم درصدی در معیشت این افراد بسیار تاثیر‌گذار است. ترس از افزایش قیمت اقلام اساسی سبب شده تا احتکار خانگی را در بین خانواده‌ها شاهد باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 266820
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا