خیال خوش پایان پاندمی کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز: اندمی مرحله‌ای است که بیماری حالت بومی پیدا می‌کند؛ یعنی بیماری وجود دارد اما قابل کنترل است. ایمنی ناشی از واکسیناسیون، می‌تواند کووید‌۱۹ را به سطحی متفاوت وارد کند؛ یک بیماری بومی که همیشه اما به صورت کنترل‌شده وجود دارد. اما در حال حاضر با توجه به میزان فوتی‌های کرونا و موارد ابتلا هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم. چه بسا امروزه دو شهرستان در وضعیت قرمز و ۴۸ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند. همچنین موارد ابتلا به بیماری هنوز چهاررقمی است. کارشناسان در حالی وضعیت کرونا را شکننده توصیف می‌کنند که امروزه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایران به زیر ۵۰ درصد رسیده است. همچنین براساس گزارش‌ها کمترین رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در مدارس است. این در حالی است که با ظهور زیرسویه‌های اومیکرون هنوز نگرانی‌ها بابت اوج این بیماری وجود دارد.

با این حال دیروز دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه بیش از ۸۱ درصد سویه در گردش کرونا در کشورمان زیر سویه BA۲ از خانواده اومیکرون است، گفت: «البته هنوز در برخی کشورهای اطراف ما مانند ترکیه تقریبا سه درصد سویه در گردش‌شان دلتا است، بنابراین این نگرانی وجود دارد که باتوجه به رفت‌وآمدها و مراودات میان کشور ما و کشورهای اطراف از جمله ترکیه، ممکن است دوباره دلتا بیاید و منجر به ایجاد زیرسویه‌هایی مانند XD و XF شود، اما واقعیت این است که هنوز چنین موردی را تجربه نکرده‌ایم.»

بنابراین این روزها با اینکه موارد ابتلا و فوتی‌ها کاهشی شده، اما هنوز خطر بیماری کرونا بیخ گوش مردم است. این در حالی است که با توجه به ساده‌انگاری‌ها نیمی از مردم دیگر همانند سابق از ماسک استفاده نمی‌کنند. همین امر منجر به چرخش و جهش ویروس در بین مردم می‌شود ولی به گفته کارشناسان به دلیل کمبود تست‌های تشخیصی واریانت‌های جدید، از چرخش ویروس‌ها اطلاعی نداریم.

کرونا تمام نشده است

دکتر حمید سوری رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید‌۱۹ نیز با تاکید بر اینکه هنوز از پاندمی به اپیدمی نرسیدیم به «جهان‌‌صنعت» گفت: در حال حاضر فوتی‌های بیماری کرونا به زیر ۳۰ تن و موارد ابتلا به هزار تن رسیده است. به همین دلیل برخی بر این عقیده‌اند که بیماری کرونا تمام شده است. اما برخلاف تصورات ما هنوز از پاندمی کرونا گذر نکرده‌ایم. نوسانات و تغییرات موارد ابتلا و فوتی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت، چرا که هنوز ویروس، فعال و در حال جهش است. بنابراین همچنان خطر ظهور واریانت‌های جدید این ویروس وجود دارد. در نتیجه تا زمانی که به مرحله خاموشی اپیدمی نرسیم، نمی‌توانیم راجع به پایان یافتم پاندمی صحبت کنیم.

وی افزود: به عقیده من صحبت از پایان کرونا بسیار زود است زیرا حداقل باید دو دوره از زمان بیماری بگذرد. همچنین زمانی می‌توانیم از پایان کرونا صحبت کنیم که یک مورد ابتلا به کرونا نیز نداشته باشیم. این در حالی است که تاکنون در هیچ کشوری چنین ادعایی مطرح نشده است. البته برخی کشورها همانند سنگاپور و نیوزلند به مرحله کنترل رسیده‌اند اما آنها هم بسیار شکننده‌اند. چه بسا کشور کره‌جنوبی که اخیرا به کووید صفر رسیده بود، در همین خیال خوش پایان کرونا بود که اخیرا میزان مرگ و میر آن به بیش از ۲۰۰ الی ۳۰۰ مورد رسیده است.

دکتر سوری با اشاره به عادی‌انگاری‌ها اظهار کرد: متاسفانه‌ این روزها مردم و مسوولان دچار خوش‌بینی کاذب شده‌اند. هرچند که شرایط فعلی نسبت به ماه‌های گذشته بهتر است، اما بدین معنی نیست که عادی‌انگاری را در جامعه رواج دهیم و به طورکلی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را به فراموشی بسپاریم. بنابراین باید یک سره واریانت‌های جدید را رصد کنیم. همچنین نسبت به پیک‌های احتمالی، آمادگی کامل داشته باشیم زیرا آمادگی نظام بهداشت و درمان برای کنترل اپیدمی باید با قدرت سابق ادامه داشته باشد، زیرا هیچ تضمینی در زمان و میزان کشندگی و سرایت پیک بعدی وجود ندارد.

او ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌ها قرار بود اواسط اردیبهشت بیماری کرونا خیزشی داشته باشد، اما با توجه به ماهیت ژنتیکی ویروس که بیماری‌زایی زیادی نداشته است، هنوز وارد پیک جدیدی نشده‌ایم، اما این بدین معنا نیست که کرونا تمام شده است.

دولت نباید ساده‌انگاری کند!

دکتر علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی با اشاره به اینکه هنوز از بحران بیماری کرونا گذر نکرده‌ایم به «جهان‌صنعت» گفت: این روزها شرایط مرگ‌و‌میر و موارد ابتلا به ویروس کرونا قابل قبول است. اما همچنان تعداد فوتی‌ها دورقمی و موارد ابتلا چهاررقمی است. بنابراین هنوز از بحران بیماری کرونا عبور نکرده‌ایم. البته هنوز هیچ کشوری از بحران بیماری کرونا عبور نکرده است. به نظرم تا زمانی که بیش از ۷۰ درصد مردم جهان واکسینه نشوند و دوز بوستر نیز نزنند، بیماری کرونا همچنان باقی خواهد ماند. وضعیت امروزمان را مدیون واکسن هستیم، اما تمام این موارد به این بستگی دارد که واریانت جدیدی در جهان ظهور نکند. البته از زمانی که اومیکرون ظهور کرده است، تاکنون پنج سویه از ۱BA تا ۵BA از زیرشاخه آن به وجود آمده است؛ چنین موضوعی نشان‌دهنده جهش‌های مداوم ویروس است. نکته حائز اهمیت ظهور این واریانت‌ها از آفریقا جنوبی است. براساس گزارش‌ها این سویه‌ها در کشورهای مختلف همانند استرالیا، اروپا و غیره گسترش پیدا کرده است. اما تاکنون در ایران موردی نداشتیم که به سویه XE یا BA مبتلا شده باشد. ممکن است در ایران هم باشد، اما گزارشی فعلا نبوده، زیرا رصدی نشده است. به نظرم بیماری کرونا هنوز تمام نشده و نباید گول آمارها و رنگ‌بندی‌ها را خورد.

وی افزود: تقریبا هنوز در برخی کشورهای اطراف ما مانند ترکیه سه درصد سویه در گردش‌شان دلتا است، شاید جای نگرانی بگذارد که باتوجه به رفت‌وآمدها و مراوداتی که بین کشور ما و کشورهای اطراف از جمله ترکیه وجود دارد، ممکن است دوباره دلتا بیاید و منجر به ایجاد زیرسویه‌هایی مانند XD و XF شود. بنابراین با توجه به برداشتن محدودیت‌های کرونایی احتمال چرخش ویروس در ایران بسیار زیاد است، چرا که با ساده‌انگاری‌هایی که در کشور صورت گرفته شده و با وجود واریانت‌های جدید امکان آغاز پیک جدید کرونا وجود دارد. به همین دلیل دولت نباید ساده‌انگاری کند. با اینکه واریانت‌های موجود خطرناک نیستند اما در حین جهش امکان دارد چنان تغییری کنند که میزان کشندگی آنها نیز زیاد شود. به همین دلیل همچنان بیماری کرونا خطرناک است.

ناجی اظهار کرد: در هر صورت برخلاف تصورات هنوز در پاندمی کرونا به سر می‌بریم و به اندمی نرسیده‌ایم. همان‌طور که قبلا گفته‌ام اگر بیش از ۷۰ درصد مردم جهان واکسینه شوند شاید به اندمی نزدیک شویم. اما با این حال بیماری کرونا تمام نمی‌شود. این بیماری در شرایط اندمی نیز ادامه خواهد داشت، اما مختص گروه‌های پرخطر خواهد شد. بنابراین کووید۱۹ تا سال‌ها برای افراد سالمند، دارای بیماری زمینه‌ای و دیگر گروه‌های پرخطر خطرناک است. در چنین شرایطی باید برای این گروه واکسیناسیون سالیانه برنامه‌ریزی شود. دقیقا همان کاری که در تزریق واکسن آنفلوآنزا انجام می‌دهیم، منتهی باید از جهش ویروس کرونا جلوگیری شود. البته چنین امری نیاز به هماهنگی و تعامل جهان دارد، زیرا در حال حاضر بیشتر واریانت‌ها از کشورهای محروم همانند آفریقا ظهور کرده است.

او ادامه داد: تاثیرات واکسن در کاهش تلفات کرونا در تمام جهان ثابت شده و در ایران نیز تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفته و نشان می‌دهد که واکسن تاثیر بسیاری در کاهش مرگ‌و‌میرهای ناشی از کرونا داشته است. امیدواریم مردم هر چه زودتر دوز بوستر را دریافت کنند. در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها و عدم تکمیل واکسیناسیون، احتمال بروز موج‌های جدید وجود دارد. وقوع موج جدید تنها به سطح ایمنی افراد جامعه که ناشی از تزریق واکسن است و نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی بستگی دارد و از هم‌اکنون تمام افراد باید در این زمینه مراقبت کنند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 258475
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا