«خمیر» تکرار خاطره تلخ «بم»

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وی با اشاره به دایر بودن مراکز اسکان، توصیه کرد: «مردم ضمن حفظ آرامش خود و رعایت اصول ایمنی، از حضور در منازل و اماکن مسقف خودداری کنند.» دو زمین‌لرزه ۹/۵ و ۱/۶ ریشتری در ساعات ۳:۵۴ و ۳:۵۵ یعنی به فاصله یک دقیقه، بامداد ۱۱ تیر مناطقی از استان هرمزگان را لرزاند. یک زلزله ۱/۶ ریشتری دیگر هم حوالی ساعت ۲ بامداد رخ داده است. مرکز هر دو زلزله حوالی کنگ، بندر خمیر و جزیره قشم بوده است و با بندرعباس حدود ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد. این زمین‌لرزه‌ها تا لحظه نگارش این گزارش دست‌کم ۵ کشته و بیش از ۸۴ مصدوم بر جای گذاشته است. به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور  از میان ۸۴ فرد مصدوم نیز ۶۴ نفر به شکل سرپایی خدمات را دریافت کرده و مابقی به بیمارستان منتقل شدند که از این تعداد ۱۵ نفر همچنان در مراکز درمانی هستند.

در محدوده ۱۵ کیلومتری کانون زلزله ۹ روستا قرار دارد و حدود ۷۹۰۰ نفر ساکن هستند که تعدادی از خانه‌های روستایی مناطق زلزله‌زده، با آسیب‌های جزئی و کلی مواجه شدند. همچنین براساس گزارش‌ها روستای سایه‌خوش از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده است. بافت مسکونی آن به‌ شدت قدیمی و آسیب‌پذیر بوده است. به همین دلیل اکثر خانه‌های این روستا در پی این زلزله تخریب ‌شده‌اند و غیرقابل‌سکونت هستند. در همان ابتدای اعلام مرکز زلزله، نیروهای امدادی و مقامات برای ارزیابی خسارات زلزله به این منطقه اعزام شدند. وضعیت اینترنت در این منطقه پایدار نیست و تاکنون برخی اقلام مانند آب، چادر و پتو برای مردم ارسال ‌شده است. گفتنی است سایه خوش روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است. این روستا در ۴۰ کیلومتری جنوب خمیر و ۵۵ کیلومتری بندرلنگه قرار دارد. سایه خوش‌بین راه آسفالت بندر لنگه به بندرعباس واقع‌ شده است. این روستا بین ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر جمعیت غیررسمی دارد. روستای سایه خوش دارای آثار تاریخی زیادی است که قدمتی بسیار تاریخی دارد ازجمله: بند حسن؛ کاروانسرایی که محل استراحتگاه کاروانان بوده و هنوز هم هست که متاسفانه محل استراحتگاه دام‌ها شده است: برکه سرریخته بند حسن. زیارتگاه و برکه حاجی ملأ محمد. پیشه بیشتر مردم این روستا ماهیگیری، دامداری، پرورش میگو و کشاورزی و بازرگانی است. البته روستاهای مجاور نیز خسارت زیادی دیدند. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان گفت: «‌با ارزیابی انجام‌شده و حضور کارشناسان میراث‌فرهنگی در کانون‌های زلزله و بررسی‌های اولیه از آثار تاریخی در این مناطق مشخص شد، خساراتی در بافت تاریخی لافت شامل: ریزش و ترک‌خوردگی ۵۰ بادگیر و ریزش گلدسته مسجد جامع اتفاق افتاده است.»

همچنین مزارع پرورش میگو خسارت چند صد میلیاردی روی دست مردم گذاشته است. چه‌بسا روستای فین که سال گذشته به همین وضع دچار شده است بعد از گذشت یک سال هنوز در فضای خانه‌های تخریبی چادر زدند و زندگی می‌کنند و یا روستا را ترک کردند. دولت تنها ۴۰ میلیون تومان به آنها کمک کرد و مابقی هزینه‌ها را مردم دادند. این در حالی است که نیمی از ساکنین منطقه روستانشین وضعیت مالی خوبی ندارند. به همین دلیل مردم نیز بر این عقیده‌اند که وضعیت اهالی روستای سایه خوش نیز همانند روستای فین خواهد شد. البته مسوولان زیادی در منطقه حضور پیدا کردند اما با توجه به تجربیات قبلی وضعیت روزهای آتی اهالی ساکنین با توجه به شعارهای دولت نامشخص است.

هرمزگان روی خط لرزش زمین

البته همچنان هرمزگان روی خط لرزش زمین است. براساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشور موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، شبکه‌های لرزه‌نگاری وابسته به این مرکز از ساعت ۲ بامداد تا چهار بعدازظهر دیروز، ۴۹ زمین‌لرزه را در حوالی بندر خمیر واقع در استان هرمزگان ثبت شده است.

بر اساس این گزارش، تعداد سه پس‌لرزه کوچک‌تر از بزرگای سه، ۲۶ پس‌لرزه با بزرگای بین سه و چهار، ۸ زمین‌لرزه با بزرگای بین چهار و پنج و همچنین یک زمین‌لرزه بین بزرگای پنج تا ۶ و ۲ زمین‌لرزه بین بزرگای ۶ تا ۷ بوده است. استان هرمزگان در هفته‌های اخیر شاهد وقوع زلزله و پس‌لرزه‌های بسیاری است و در این مدت شاهد بیش از ۱۰۰ بار زلزله و پس‌زلزله بوده است.

احتمال خسارت به ۳۷۰ واحد مسکونی روستایی در زلزله اخیر هرمزگان

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره جزئیات اولیه از زلزله بامداد روز شنبه یازدهم تیرماه در بنادر خمیر و کنگ گفت: تعداد کل واحدهای مسکونی روستایی خسارت دیده احتمالی بیش از ۱۰۰ واحد برآورد شده و تعداد آبادی‌های خسارت‌دیده احتمالی در زلزله ۹/۵ بندر کنگ استان هرمزگا ن بیش از ۳۵ آبادی برآورد شده است. تعداد جمعیت ساکن در واحدهای روستایی خسارت‌دیده احتمالی با توجه به نسبت جمعیت به واحد مسکونی روستایی ۹۹۷ نفر برآورد شده است.

وی افزود: تعداد کل جمعیت مراکز جمعیتی شهری واقع در شعاع نیم درجه حدود ۵۵ کیلومتری ۶۷۷۱۳ نفر، تعداد کل واحدهای مسکونی ۱۶۶۷۵ واحد، تعداد کل واحدهای مسکونی فاقد اسکلت ۱۰۷۲۸ واحد برآورد شده است.

برآوردها حاکی است سگمنت‌هایی از گسل پیش ژرفای زاگرس در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبائی آن قطعه گسلی موجب رخداد زلزله ۱/۶ بندر خمیر شده است.

بر اساس رومرکزهای اعلامی مراکز بین‌المللی، گسل پیشانی کوهستان احتمالا به عنوان گسل مسبب زلزله تلقی خواهد شد.

گزارش وزیر کشور از ساماندهی وضعیت زلزله‌زدگان هرمزگان

احمد وحیدی وزیر کشور که به مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان سفر کرده است، ظهر دیروز در گفت‌وگویی رسانه‌ای عنوان داشت: اغلب خانه‌ها در روستای سایه خوش آسیب دیده‌اند و آمار مصدومان بستری نیز ۱۱ نفر است که ۵ نفر نیز متاسفانه فوت شده‌اند.

وی افزود: مسوولان از همان لحظات اولیه پای کار آمده‌اند و استاندار نیز یک ساعت بعد در منطقه زلزله بوده و اکنون نماینده مجلس، فرمانده سپاه، فرماندهان نیروی انتظامی و دیگر مسوولان امدادی و هلال احمر و بهداشت و درمان در منطقه حضور دارند.

به گفته وحیدی، آواربرداری آغاز شده و اولویت با وصل برق و آب است و نیز یکی دیگر از اولویت‌ها تامین وسایل سرمایشی برای چادرهای مردم است.

وزیر کشور بیان کرد: روستاها پراکنده هستند اما خسارت اصلی به روستای سایه خوش وارد شده است. هماهنگ شده تا کانکس‌هایی برای منطقه اعزام شود تا مشکل گرما کمتر شود.

وحیدی گفت: ۲۵۰۰ دست غذای گرم نیز در سطح روستا برای ناهار در حال پخش است و به بقیه روستاها نیز سرکشی خواهد شد و در استان همه دستگاه‌ها آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز در مناطق زلزله‌زده، اقدامات لازم صورت گیرد.

پیگیری قوه قضاییه درباره حقوق زلزله‌زدگان هرمزگانی

رییس قوه قضاییه نیز در پی وقوع زمین‌لرزه در برخی نقاط استان هرمزگان در تماس با رییس کل دادگستری استان هرمزگان به همکاری با سایر دستگاه‌ها در راستای بسیج امکانات و تامین امنیت و کمک به رفع گرفتاری و کاهش مشکلات حادثه‌دیدگان تاکید کرد.

حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در تماس با مجتبی قهرمانی رییس کل دادگستری استان هرمزگان بر همکاری با سایر دستگاه‌ها در راستای بسیج امکانات و تامین امنیت و کمک به رفع گرفتاری و کاهش مشکلات حادثه‌دیدگان تاکید کرد.

قهرمانی پیرو دستور رییس قوه قضاییه به همراه هیاتی از مسوولان قضایی این استان از مناطق زلزله‌زده غرب هرمزگان بازدید به عمل آورد.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: بلافاصله پس از وقوع زلزله بامداد دیروز، با پیگیری حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای رییس دستگاه قضا، یک تیم ویژه از مسوولان قضایی استان هرمزگان شامل رییس کل دادگستری استان، دادستان مرکز استان و سایر مقامات قضایی، در روستاهای سایه‌خوش و کنخ از توابع شهرستان بندرلنگه که محل کانونی زلزله هستند، حاضر شدند.

قهرمانی افزود: رییس قوه قضاییه دستورهای لازم را برای پیگیری مطالبات قانونی زلزله‌زدگان و نظارت بر توزیع عادلانه امکانات و خدمات میان حادثه‌دیدگان صادر کرد.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به ابلاغ دستور ویژه قضایی برای برقراری نظم و امنیت در محل وقوع زلزله اظهار کرد: نیروهای پزشکی قانونی استان هرمزگان نیز با حضور در محل کانونی وقوع زلزله، اقدام به شناسایی اجساد جان‌باختگان و صدور دستورات لازم برای تحویل پیکرهای متوفیان به خانواده‌هایشان کردند.

پایان عملیات نجات در منطقه زلزله‌زده هرمزگان

رییس جمعیت هلال‌احمر، با اشاره به زلزله هرمزگان، گفت: کل روستای سایه‌خوش ۲۵۰ خانوار هستند که ۵۰ درصد این روستا آسیب دیده است.

پیرحسین کولیوند، با بیان اینکه کار جست‌وجو و نجات در منطقه زلزله‌زده تقریبا تمام شده است، افزود: ۲۲ مصدوم سرپایی درمان شدند و همچنین به تعداد کافی چادر، پتو و موکت ارسال شده و روستاهای دیگر نیز ارزیابی شده‌اند و نیازهای آنها نیز مرتفع شده است.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد خانه‌ها در سایه‌خوش آسیب دیده‌اند و چادرها تحویل هموطنان شده اما با توجه به شرایط آب و هوایی چادرهای گروهی راب‌هال ارسال شده است همچنین ضمن هماهنگی با دیگر گروه‌های امدادی قرار بر این شد تا کانکس برای خانواده‌ها تخصیص یابد.

کولیوند با اشاره به چادرهای راب‌هال گفت: این چادرها گروهی هستند و ظرفیت ۲۵۰ خانوار را دارند و دارای امکانات سرمایشی هستند. در حال حاضر ۲ چادر ارسال شده است و علاوه بر آن بالگردهای ما در منطقه حاضر هستند و هر نیازی وجود داشته باشد سریعا آن‌ را مرتفع خواهند کرد.

رییس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: کل روستای سایه‌خوش ۲۵۰ خانوار هستند و ۵۰ درصد آن آسیب دیده است. مناطق اطراف کانون زلزله‌زده کاملا ارزیابی شده است و امکانات به آنها نیز تخصیص می‌یابد. مردم نگران هستند و ممکن است نخواهند به زیر سقف بروند و بر همین اساس ما به تمام این خانواده‌ها چادر تخصیص می‌دهیم.

نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان از تماس تلفنی رییس مجلس با وزیر کشور و نیز رییس جمعیت هلال‌احمر برای پیگیری آخرین وضعیت کمک‌ها به مردم در مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان خبر داد.

به دلیل گرما چادر اسکان مناسبی نیست

احمد جباری، نماینده مردم بندرلنگه، بستک و پارسیان با اشاره به اینکه چادرها در راه روستا هستند به «جهان صنعت» گفت: از همان ساعت‌های اولیه بنده از سوی دکتر قالیباف پیگیر وضعیت مردم این منطقه و نیازهای اساسی آنها شده‌ام. با توجه به گرمای شدید و شرجی بودن هوا در منطقه، مردم زلزله‌زده که محل زندگی‌شان تخریب شده باید هرچه سریع‌تر در کانکس‌های مجهز اسکان داده شوند و چادر که اسکان اضطراری است به هیچ وجه در این شرایط آب و هوایی مناسب نیست.

وی افزود: رییس مجلس از وزیر کشور و رییس جمعیت هلال‌احمر کشور خواسته اقدامات لازم برای تهیه تعداد معتنابهی کانکس و دپو در مناطق مختلف کشور را انجام دهند تا در شرایط بحرانی، در سریع‌ترین زمان ممکن این کانکس‌ها به مناطقی که دچار حوادث غیرمترقبه می‌شوند ارسال شود و تاکید کرد که مجلس نیز آماده است اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.

هنوز نه چادری برپا شده و نه برقی وصل است!

مسوولان حاضر در منطقه درخصوص وضعیت امداد و نجات سخنان ضد و نقیضی بیان می‌کنند. آنها در مصاحبه‌ها بارها از وصل شدن برق خبر داده‌اند این در حالی است که به گفته مردم محلی ۱۷ روستا تا لحظه نگارش این گزارش برق نداشتند. از سویی اعلام کردند چادرهای امدادی برای مردم برپا شده است که تا ساعت ۵ بعدازظهر دیروز هنوز خبری از چادرها نبوده است چه برسد به کانکس! از سویی دیگر پیرحسین کولیوند، رییس جمعیت هلال‌احمر از ارسال ۶۰۰ چادر به روستای سایه‌خوش خبر داده است اما اهالی تا لحظه نگارش این گزارش چادری ندیده‌اند.

این در حالی است که غلام‌حسین عطایان، مدیر مسوول روزنامه ندای هرمزگان با اشاره به خرابی‌های زیاد و مصدومیت کم به «جهان‌صنعت» گفت: زلزله مهیبی بامداد دیروز استان هرمزگان را لرزاند. اما خوشبختانه پیش از زلزله ۶ ریشتری تعداد زیادی پیش‌لرزه ۴ ریشتری آمده که همین امر دلیلی بر خروج مردم از خانه‌ها شده است. به همین دلیل در آن زمانی که زلزله ۶ ریشتری آمده است اهالی در خیابان‌ها بودند و خوشبختانه تعداد بسیار کمی فوت شد‌ند. متاسفانه افرادی که موضوع را ساده‌انگاری کردند، زیر آوار ماندند.

وی افزود: با اینکه شدت زلزله بسیار زیاد بوده است اما شرایط اضطراری در آنجا وجود ندارد. از طرفی مدیریت بحران کشور و استانداری در همان ساعت‌های اولیه در منطقه حضور یافتند و همین امر سرعت آواربرداری، ساماندهی و کمک‌رسانی به ساکنین را افزایش داده بود. البته به دلیل پیش‌لرزه‌ها مسائل کمک‌آوار و خارج کردن فوتی‌ها از زیر آوار کمتر بوده است. اما در حال حاضر اسکان زلزله‌زده‌ها مشخص نیست. شهرداری اعلام آمادگی کرده بود که زلزله‌زده‌ها را در مدارس اسکان دهد اما به نظرم همگی آنها در مدارس جا نمی‌شوند. بنابراین حتما باید چادرها برپا شود البته تاکنون از ارسال چادر و برپایی تعداد انبوه آن خبری نیست. اگرچه با میزان گرمای منطقه سکونت اهالی در چادر کمی سخت است. در نتیجه دولت باید کانکس‌های مجهز برای زلزله‌زده‌ها ارسال کند.

عطایان با اشاره به اینکه خانه‌های روستای سایه‌خوش از استحکام کافی برخوردار نبودند اظهار کرد: متاسفانه اکثر خانه‌های اهالی روستای سایه‌خوش توسط ساکنین با سنگ و گل ساخته شده بود. وقتی نظارت و مقاوم‌سازی بر ساخت خانه‌ها نباشد، تخریب تمامی خانه‌ها دور از انتظار نبوده است. دیوارهای خانه روستاییان به قدری سست بوده که در همان ثانیه‌های ابتدایی ریخته است. ساکنین روستای سایه‌خوش از نعمت لوله‌‌کشی آب بی‌بهره بودند. همچنین برخلاف سخنان مسوولان تا ساعت ۶ بعد از ظهر ۱۱ تیر برق روستای سایه‌خوش و ۱۶ روستای دیگر قطع بوده است. این در حالی است که گرمای این منطقه واقعا کلافه‌کننده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 272573
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا