حرکت عدالت محور در مناطق آزاد با توسعه تعاونی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رئیس نشست تعاونی‌ها و مناطق آزاد در ابتدای این مراسم گفت: به دنبال ایجاد «شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی» در مناطق آزاد کشور هستیم.

مهدی حسین‌زاده یزدی، افزود: منطقه آزاد یک مفهوم بر ساخته‌ایست که بر اساس قوانین و مقرراتی که پشتوانه آن هستند معنا پیدا می‌کند با توجه به اهداف متفاوت و قوانین و مقررات گوناگون در مناطق آزاد مختلف در دنیا می‌توان ادعا کرد مفهوم منطقه آزاد مشترک لفظی است اما با این وجود می‌توان کلیت مبهمی را به عنوان همدلی مشترک در تمام مناطق آزاد مطرح کرد و آن این است که قوانین در منطقه آزاد نسبت به سرزمین اصلی سهل گیرانه تر است و جایی است که از قوانین آزادتری برخوردار است.

اکنون این پرسش اساسی مطرح می‌شود آیا ما الگوی مطلوب برای منطقه آزاد را در کشور خود پیدا کرده‌ایم؟

حسین زاده‌یزدی در ادامه تصریح کرد: ما به دنبال الگویی از مناطق آزاد هستیم که بتوانیم آن را به نفع مردم منطقه در درجه اول و مردمان سرزمین اصلی استفاده کنیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: ابزاری که ما بر اساس «عدالت اجتماعی» با مشورت اساتید و پژوهشگران مختلف به آن رسیده‌ایم ایجاد «شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی» است.

پس همه صاحب نظران عزیز را دعوت می‌کنیم که به نقد ایده بپردازند و ما را در رسیدن به الگوی مطلوب کمک کنند.

**ضرورت ارائه مشوق‌ها برای ایجاد تعاونی‌ها در مناطق آزاد

در ادامه نشست معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در مورد لزوم ارائه مشوق‌ها و مزیت‌های خاص برای ایجاد تعاونی‌ها در مناطق آزاد راهکارهایی مطرح کرد.

احمد جمالی با بیان اینکه وجه غالب مناطق آزاد عمدتا اقتصادی بوده است و به وجه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی پرداخته نشده است، افزود: در دهه ۹۰میلادی، مسائل اجتماعی کشورها در کنار مسائل اقتصادی مورد توجه قرار گرفت و در توافق نامه‌ها و سطوح بین المللی به آن پرداخته شد. اما متاسفانه در کشور ما به ابعاد اجتماعی و به صورت خاص تر حوزه تعاونی‌ها کمتر توجه شده است.

جمالی ادامه داد: در مناطق آزاد ما کمتر از یک درصد واحدهای تولیدی و شرکت‌های ثبت شده، تعاونی‌ها هستند و این نشاندهنده کم توجهی به این حوزه است.

وی گفت: برای اینکه بتوانیم الگوی موفقی در زمینه فعالیت شرکت‌های تعاونی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باشیم و آن را به سرزمین اصلی تسری دهیم، باید مشوق‌ها و مزیت‌های خاص برای تعاونی‌ها تعریف کنیم و بازبینی در قوانین و مقررات این مناطق داشته باشیم.

در ادامه این نشست، محمد فرزاد میرزایی قلعه، مدیرکل گردشگری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اینکه مقوله تعاون یک حمیّت و تفاهم جمعی برای اقدامات اقتصادی است که می‌بایست در جهت آرمان‌ها و رویکردهای جمعی جامعه تبیین شود.

حجت الاسلام سید امین موسوی نیز در ادامه بابیان اینکه باید تعاون را تجلی و نمود مقابله با طاغوت محارب در حوزه اجتماعی دید، افزود: مقام معظم رهبری (مدظله) در بحث جهاد، جهاد کبیر را به معنای پیشرفت مطرح می‌کند و آن را در ابواب ثلاثه خود در ۵-۶ رویکرد جدید مطرح فرموده اند و فضای جدیدی را در حوزه تعاون ایجاد کرده اند.

**مناطق آزاد پیشران سرزمین اصلی هستند

در ادامه این نشست، پژوهشگر برنامه‌ریزی توسعه در این نشست از مناطق آزاد به عنوان پیشران‌های سرزمین اصلی نام برد و گفت: مناطق آزاد می‌توانند مدیریتی در اقتصاد ملی داشته باشند که باید با مشارکت مردم انجام شود.

خسرو نورمحمدی، افزود: مناطق آزاد با ارتباط با کشورهای فرامرزی و رصد مسائل و مشکلات آنها می‌توانند مدیریت فرصت داشته باشند و این توسعه اقتصادی و اشتغال در کشور را به همراه خواهد داشت.

**پیش نیاز شرکت‌های تعاونی، سرمایه‌های اجتماعی است

مرتضی گنجی، پژوهشگر حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی نیز در این نشست پیش نیاز شرکت‌های تعاونی را وجود سطح قابل توجه سرمایه‌های اجتماعی دانست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 274705
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا