جشنواره تابستانی مونسون ظرفیتی بی بدیل در گردشگری

جهان صنعت نیوز:  ماه‌های تیر، مرداد و شهریور فصل مونسون دریایی در بندر چابهار و سواحل مکران است و در این ماه‌ها جریان هوای برخاسته در روی شبه‌ قاره هند در این فصل سال محیطی با فشار کم را ایجاد می‌کند که این هوا نخست منبسط‌ شده و سپس سرد می‌ شود و آنگاه رطوبتی را که با خود حمل می‌کند به ابر و سرانجام باران تبدیل می‌کند.


از همین رو در این مدت بنادر جنوب سیستان و بلوچستان نیز به دلیل همجواری با اقیانوس هند از این پدیده متأثر می‌شوند و تلاطم دریا، افزایش موج، افزایش رطوبت هوا، باران‌های موسمی و همچنین وزش بادهای موسمی از جمله مشخصات پدیده مونسون است.

بیشترین تأثیر مونسون در کشورهای هند و پاکستان است و همچنین در سواحل اقیانوسی سیستان و بلوچستان شهرهای چابهار و کنارک و در برخی مواقع در استانهای هرمزگان و کرمان نیز تاثیر گذار است.

 تأثیر پدیده مونسون در بنادر کشور ما بسیار متعادل‌تر است از همین رو هوای لطیف‌تری را هم به همراه خود در این مناطق ایجاد می‌کند.

مونسون از واژه عربی موسم به معنی فصل گرفته‌شده است؛ مونسون به بادهایی گفته می‌شود که شبیه به نسیم دریا، اما سرعت وزش باد در آن‌ها شدیدتر و هماهنگ‌تر است و در زمان‌های خاصی از سال نیز جریان دارند که موجب تلطیف هوا می‌شوند.

این باعث شده در فصل تابستان که در اکثر نقاط کشور با گرمایی طاقت‌فرسا روبه‌رو هستیم، در بندر چابهار هوایی بهاری و لطیف را به سبب فصل مونسون تجربه کنیم.

عضو هیات مدیره و معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: جشنواره مونسون با همکاری ادارات و سازمان های مختلف هر سال برگزار می شود و امسال نیز این منطقه با بهره گیری از تمامی ظرفیتها، آمادگی لازم جهت برگزاری هرچه باشکوه تر برگزار کردن جشنواره تابستانی مونسون را دارد.

محمداکبرچاکرزهی با اشاره به اینکه این جشنواره با برنامه های متنوع فرهنگی،هنری و ورزشی برگزار می شود، خاطرنشان کرد: رقابت سرآشپزهای کشور از ۲۷ تا ۲۹ مرداد در این جشنواره رویدادی مهم است.

وی بیان کرد: رقابت‌های سرآشپزها می تواند منجر به معرفی بسیاری از غذاهای ناشناخته ی محلی استان سیستان و بلوچستان می شود.

عضوهیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: نمایشگاه سوغات، هدایا و صنایع دستی مناطق مختلف کشور از دیگربرنامه های این جشنواره است.

وی ادامه داد: برای ایجاد فضایی متنوع و شاد برای مسافران،گردشگران و شهروندان برنامه هایی فرهنگی و هنری از جمله موسیقی سنتی نواحی مختلف کشور  تدارک دیده شده است.

چاکرزهی با بیان اینکه چابهار در ماه‌های مرداد و شهریور برخلاف سایر مناطق کشور دمای مناسبی برای تفریح و گردش دارد افزود: ورزش های دریا محور نظیر موج سواری، اسکی روی آب و قایق سواری و دیگر ورزش های ساحلی نیز در جشنواره مونسون برگزار می شود.

وی بیان کرد:در نشست های آتی با استانداری و کمیته سوخت سیستان و بلوچستان تمهیدات و تدابیری برای برطرف کردن مشکل سوخت خودروهای مسافران باتوجه به بعد مسافت اندیشیده خواهدشد.

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 40242
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا