تهران با کوله باری از تجربه شورایاران چه رنگی است؟

جهان صنعت نیوز|  پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها با حضور نیم میلیونی مردم در روز جمعه برگزار شد. اگرچه با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور انتظار می رفت تا انتخابات با بی مهری مردم مواجه شود، نتایج حاصل حاکی از آن است که این دوره از انتخابات شورایاری ها با مشارکت قابل قبول مردم به سرانجام رسید. حال باید دید افرادی که پس از ماه ها کش و قوس شورا، شهرداری و دولت با سایر نهادهای تصمیم گیرنده، امکان حضور در شورایاری را پیدا کرده اند، چگونه می خواهند خواسته های شهروندان را تامین کنند و گوش شنوایی برای انتقال پیام های آن ها به مسئولان شهری باشند.

پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها جزء معدود انتخاباتی بود که تا هفته پایانی هیچ تصویر مشخصی از برگزاری یا عدم برگزاری آن وجود نداشت. در حالی که دولت، شورای عالی استان ها و شورای شهر با تکیه بر مصوبه هیات وزیران مصمم به برگزاری انتخابات بودند و بارها بر ماموریت وزارت کشور مبنی بر تحقق این امر تاکید می کردند، عده ای بر طبل غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری ها می کوبیدند. در نهایت اما با چراغ سبز دیوان عدالت اداری این دور از انتخابات روز جمعه ۴ مردادماه برگزار شد.

شاید یکی از مهم ترین ویژگی های این انتخابات که آن را با دوره های قبل از خود و سایر رویدادهایی از این دست متفاوت می کند، برگزاری تمام الکترونیک انتخابات شورایاری از مرحله ثبت نام کاندیداها تا رای گیری است. استقرار ۷ هزار صندوق در هزار و ۶۳۱ شعبه اخذ رای آن هم در ۳۵۲ محله اتفاقی بود که با کمی سهل انگاری و عدم ارائه خدمات پشتیبانی می توانست به یکی از تلخ ترین تجربه های برگزاری انتخابات الکترونیک در کشور تبدیل شود، اما به گواه برخی از اعضای شورای شهر تهران همچون زهرا نژاد بهرام، نه تنها در روال قبل اخلالی ایجاد نشد که روند رای گیری با سرعت بیشتری به سرانجام رسید. موفقیت در برگزاری این شکل از انتخابات تا آن جا بود که افرادی چون الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از وزارت کشور و شورای نگهبان خواستند تا از این تجربه در دیگر موارد نیز بهره ببرند.

حکایت برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها تنها به چالش های میان نهادهای مختلف و نگرانی نسبت به نحوه برگزاری انتخابات الکترونیک ختم نمی شود؛ بسیاری بر این عقیده بودند که در شرایط تحریم که مردم با دشواری های مالی بسیاری رو به رو هستند، نمی توان و نباید انتظار مشارکت بالا را داشت. در واقع، انتخابات شورایاری ها از پیش انتخاب حداقل ها به حساب می آمد، اما ماجرا آن گونه که پیش بینی می شد پیش نرفت. آنگونه که علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد در این دوره از انتخابات حدود ۵۰۹ هزار نفر شرکت کردند و بیشترین میزان مشارکت نسبت به جمعیت نیز به مناطق کم تر برخوردار به ترتیب مناطق ۱۹، ۱۲ و ۱۸ تعلق داشت. در میان محلات نیز محله‌های گلشن در منطقه ۴، نعمت‌آباد در منطقه ۱۹، شکوفه در منطقه ۱۹، تهرانپارس غربی در منطقه ۴ و عبدل‌آباد در منطقه ۱۹ بیشترین تعداد رأی‌دهندگان را به خود اختصاص دادند.

شاید بهتر باشد حضور قابل توجه مردم مناطق جنوبی در انتخابات شورایاری ها را به فال نیک بگیریم؛ همان طور که شهردار تهران این کار را کرد و در روز گذشته در توئیتی حضور نیم میلیونی مردم را پشتوانه افتخار آمیز و عظیمی برای پیشرفت و تحول شهر دانست. یا به صحبت های مصطفی کواکبیان استناد کنیم که روز گذشته در توئیتی خطاب به مخالفان نهادهای انتخاباتی گفت: «انتخابات شورایاری ها با نیم میلیون تهرانی برگزار شد، لذا امیدوارم مخالفان نهادهای انتخاباتی بدانند اراده مردم بر منویات معارضین مردم سالاری غلبه دارد.» او از شورای شهر تهران خواست برای جایگاه منتخبان اهمیت ویژه ای قائل شوند.

تجربه برگزاری انتخابات شورایاری برای علی ربیعی، سخنگوی دولت که در همان ساعات اولیه رای گیری، در انتخابات شرکت کرد هم جالب بود. او ابتکار واگذاری اداره محلات به مردم و پررنگ کردن نقش شهروندان در مدیریت شهری را نه تنها مهم دانست که اظهار امیدواری کرد تا دولت نیز به پیروی از این رویه بسیاری از بخش های اجرایی را به مردم بسپارد.

او البته به نکات حائز اهمیت و مثبت این انتخابات هم اشاره کرد: «مطلع شدم ۲۵ درصد نامزدهای این انتخابات را زنان تشکیل می دهند در حالیکه در دوره قبل، این میزان ۱۲ درصد بوده است. این امر نشان دهنده این است که زنان در عرصه اجتماعی فعال‌تر شده اند.»

پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها با تمام فراز و فرودها و کمی ها و کاستی ها برگزار شد، اما سوال این است که از این پس با حضور شورایاران قرار است شاهد چه اتفاقاتی باشیم؟ پیروز حناچی در حاشیه شرکت در این انتخابات به طور صریح به این سوال پاسخ داد و گفت که شورایاران از این پس حلقه واسط میان شورا و شهرداری با مردم خواهند بود و صدای مردم محلات را به گوش مردم می رسانند.

او اظهار امیدواری کرد تا روزی فرا برسد که بودجه هر منطقه و محله در همان محدوده هزینه شود و با حضور شورایاران تصمیم گیری ها به وجدان عمومی شهر نزدیک شود. باید منتظر ماند و دید رویاهای شهردار تهران برای پایتخت و نقش شورایاران برای رسیدن به این هدف تا چه اندازه محقق می شود.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 37310
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا