تخلفات نجومی در شهرداری تهران

جهان صنعت نیوز:  در صحن علنی شورای شهر تهران، گزارشی مفصل از ۱۳۲ بند از مغایرت های مالی و بودجه ای در شهرداری تهران در خلال سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ مطرح شد.


هر چند فرصت نشد تا بند به بند این مغایرتها بررسی شود ولی گزارش نهایی مفصل آن در ۱۹۲ صفحه وجود دارد که موارد قابل بحثی در آن مشاهده می شود.

البته این حسابرسی به معنی وقوع جرم یا تخلف درشهرداری نیست، بلکه همه گزارش به صورت مشروط نقل شده است. بهرام همتی حسابرس قسم خورده شورا در این باره می گوید: اظهار نظر این گزارش در قالب اظهار نظر مشروط است و به نظر موسسه بهروزان (موسسه حسابرس قانونی شهرداری) به استثناء آثار موارد مندرج در بندهای قرائت شده صورت های مالی یاد شده وضعیت مالی گروه و شهرداری تهران تا تاریخ ۲۹ اسفند ۹۳ عملکرد مالی و جریان های نقدی گروه و شهرداری تهران را برای سال مالی منتهی از تمام جنبه های بااهمیت طبق استانداردهای حسابداری به نحو مطلوب نشان می دهد اما در مجموع اظهار نظر نهایی برای حسابرسی تلفیقی از صورت های مالی شهرداری در سال ۹۳ مشروط است.

فارغ از تحلیل های مرسوم، بخشی از این گزارش نهایی در سلسله خبرهایی که  منتشر خواهد شد، بازنشر می شود. مطلب حاضر، بخش اول از گزارش نهایی حسابرسی تلفیقی شهرداری تهران در سال ۱۳۹۳ است که به زبان ساده و غیرفنی حسابرسی برای اطلاع عموم در قالب جدول زیر منتشر می شود.

ردیف عنوان مغایرت مغایرت پاسخ شهرداری
۱ حسابهای بانکی مخفی اطلاعات ۴۷ فقره حساب بانکی مربوط به شهرداری، شناسایی و افشا نشده است.
۲ طلب وصول نشده شهرداری از قوه قضاییه به موجب توافق نامه شماره ۱۱۹۷۶۳۲ مورخ یکم بهمن ۹۰ بین شهرداری و قوه قضاییه، زمینی واقع در شمال بزرگراه شهید بابایی به متراژ یک میلیون و ۷۸۹ هزار و ۸۰۰ متر مربع از سوی قوه قضاییه به شهرداری واگذار شد و مقرر شد شهرداری تهران در عوض ۱۴۰ هزار متر مربع از اراضی شمال بزرگراه شهید خرازی را با پروانه ساخت ۵۱۱۲ واحد مسکونی که دارای ۱۱۰ متر مربع مساحت هستند، به قوه قضاییه بدهد. قوه قضاییه هم در این معامله ۲۲۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بدهکار شد که این مبلغ را تاکنون پرداخت نکرده است. در قبال واگذاری ها، مقرر شد زمین هایی از طرف قوه قضاییه به شهرداری تهران واگذار شود که در حال پیگیری است.
۳ طلب از بنیاد تعاون سپاه- عدم برگزاری مزایده در واگذاری پروژه ها به بنیاد تعاون سپاه خالص طلب شهرداری از بنیاد تعاون سپاه مبلغ ۱۸۶۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است که میزان پرداخت شده آن مشخص نیست. استفاده از خدمات بنیاد تعاون سپاه در قبال واگذاری ملک، بدون برگزاری مزایده فروش بوده و از سوی شورای شهر هم مجوز نداشته است. مانده طلب شهرداری ۴۹۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومات است. شهرداری در نظر دارد پروژه های آینده را به بنیاد تعاون سپاه واگذار کند.
۴ بدهکاری بنیاد تعاون ناجا و چک های برگشتی تعداد ۸ فقره چک برگشتی بنیاد تعاون سپاه در ازای بدهی ۱۵۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی بابت مجوز تغییر کاربری و افزایش تراکم بابت پروژه های یاس، هنگام و باغ آسمان جمعا به مبلغ ۱۴۲ میلیارد تومان تاکنون وصول نشده است. سه قطعه زمین در پروژه آهو قرار بود به مبلغ ۱۰۴ میلیارد ریال برای طلب شهرداری فروخته شود که مالکیت زمین ها منتقل نشد و وضعیت وصول طلب ۱۵۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی نامشخص است. در حال پیگیری است.
۵ بدهی میلیاردی یک شرکت شرکت اس سی تی باتنکرز کیش بابت تخریب و ساخت ملک، مبلغ ۱۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بدهی دارد که نحوه وصول آن مشخص نیست. مالک پروژه بدهکار است و موضوع قابل پیگیری در دادگاه است.
۶ پرداخت میلیاردی به خیریه امام رضا(ع) به خیریه امام رضا(ع) ۶۰ میلیارد تومان به صورت نقدی پرداخت شده است. ضرورت این پرداخت و ارتباط موسسه با شهرداری مشخص نیست. پرداختها تماما دارای دستورات مجاز و مجوزهای مربوطه است.
۷ واگذاری ملک به خیریه امام رضا(ع) زمینی به مساحت ۳ هزار متر مربع به همراه ۴ هزار متر زیربنا به مبلغ ۲میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به به موسسه امام رضا واگذار شده است. متعارف بودن این واگذاری اثبات نشده. کارشناس، ملک مزبور را ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان قیمت گذاشته بود.
۸ واگذاری ملک به خیریه امام رضا(ع) قطعه زمینی حدود ۷۰ هزار متر برای ساخت بیمارستان پروفسور سمیعی به موسسه خیریه امام رضا به مبلغ ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان واگذار شد و مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هم تخفیف داده شد. متعارف بودن این واگذاری و تخفیف اثبات نشده. پروانه ساختمان، نحوه محاسبات و مبایعه نامه ارائه شد.
۹ واگذاری ملک به خیریه امام رضا(ع) قطعه زمین ۷ هزار متری با عوارض پروانه ساختمان به مبلغ ۳۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به موسسه امام رضا(ع) واگذار شد و ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هم تخفیف داده شد. اسناد عوارض و ریز محاسبات موجود نیست. اسناد لازم ارائه شد.
۱۰ خرید و فروش مجتمع ایستگاهی مترو پروژه مجتمع ایستگاهی مترو بیمه به مساحت ۱۲ هزار متر مربع از طرف موسسه خیریه امیرالمومنین به گروه اقتصادی مهرگان به مبلغ ۷۰ میلیارد تومان فروخته شد که ارتباط این معامله با شرکت مترو مشخص نیست و در حسابهای مترو هم ثبت نشده است. کنسرسیوم مهرگان-مترو عملیات اجرایی خطوط ۳ و ۴ مترو را بر عهده دارد و ما به ازای آن، مجتمع ایستگاهی اشراق و وردآور واگذار شده است و همچنین پروانه ساخت برای زمین متعلق به شرکت مهرگان به ارزش ۲۲۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان صادر شد. لیکن موسسه خیریه امیرالمومنین با ارائه مدارم و مستندات مالکیت خود را بر زمین مزبور اثبات کرد و شرکت مهرگان، با پرداخت وجه، ملک را به تملک خود درآورد. معامله مزبور فقط بین خیریه امیرالمومنین و شرکت مهرگان بود.
۱۱ واگذاری املاک تعداد ۱۴۷ باب ساختمانهای مختلف شهرداری دربدون عقد قرارداد در اختیار اشخاص ثالث است. بخشی از ساختمانهای شهرداری در تمام مناطق بدون قرارداد و اجاره در اختیار بانک شهر است. تمامی املاک مذکور پیگیری شد و در حال حاضر تخلیه یا دارای قرارداد اجاره است.
۱۲ واگذاری املاک امکان مشاهده تعداد ۱۶۶ فقره از املاک شهرداری وجود دارد. مشخص نیست این املاک در اختیار شهرداری است یا نه. مستندات ارائه شد.
۱۳ تخفیف میلیاردی شهرداری منطقه ۴ یک قطعه زمین معروف به پروژه استخر به ارزش ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به صورت نیم بها در اختیار شرکت تعاونی مسکن کارکنان شهرداری منطقه ۴ گذاشت. قرار شد ۵۰ درصد تخفیف را سازمان املاک اعمال کند. ملک مزبور تاکنون به صورت فیزیکی تحویل تعاونی نشده است.
۱۴ تغییر کاربری زمین های با کاربری فضای سبز و واگذاری به بنیاد تعاون ناجا زمینی به مساحت ۱۶ هزار و ۱۲۴ متر مربع واقع در منطقه ۱۸ که دارای کاربری فضای سبز و در پهنه اراضی ذخیره نوسازی واقع شده، با مالکیت مشاع شهرداری و بنیاد تعاون ناجا (موسسه راهگشا) تغییر کاربری یافته و قدرالسهم شهرداری به مبلغ ۱۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به موسسه مزبور واگذار شد. این واگذاری و بدهی موسسه مزبور ثبت در سیستم مالی نشده است. زمین متعلق به بنیاد تعاون ناجا می باشد که با شهرداری توافق ۳۰ به ۷۰ جهت تغییر کاربری نموده است. پروژه راکد مانده است و در سال ۹۳، حسابداری منطقه اقدام به اصلاح دارایی کرد.

لازم به ذکر است از آنجایی که موارد مغایرت تعداد زیادی است، گزارش در بخشهای بعدی ادامه پیدا می کند.

 

عمومی
شناسه : 39045
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا