تبعات محدودیت برخی رشته‌های ورزشی برای زنان/ورزش زنان حرام نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز: این روزها زنان نه تنها اجازه ورود به استادیوم برای تماشای فوتبال را ندارند، بلکه فهرست بلندبالایی از ممنوعیت فعالیت دوچرخه‌سواری و صخره‌نوردی برای زنان در فهرست ورزش‌های ممنوعه قرار گرفته و دولت مجوزی برای آنها صادر نمی‌کند. زمستان ۱۴۰۰ به طور رسمی بدن‌سازی و زیرشاخه‌های گسترده آن برای زنان ایرانی ممنوع اعلام شد. بوکس و ورزش زورخانه‌ای هم در فهرست ورزش‌های ممنوعه قرار گرفته‌اند. البته فهرست ورزش‌هایی که از دیدگاه مسوولان کنونی برای زنان ممنوعیت دارد به همین موارد خلاصه نمی‌شوند چون دو رشته دیگر هم وجود دارد که در عین داشتن مجوز، چندان با بی‌مجوزبودن فرقی نمی‌کند. این دو رشته ژیمناستیک و شنا هستند. از طرفی رشته‌هایی همچون پاورلیفتینگ، مچ‌اندازی و فیتنس‌چلنج که پیش از این مجوز لازم را از وزارت ورزش وقت گرفته بودند هم توسط وزارت ورزش کنونی ممنوع اعلام شده است. این اتفاق با واکنش‌های منفی زیادی روبه‌رو شد، ولی معاونت زنان وزارت ورزش خبر داد که قرار است با ارائه برنامه‌ای مفصل، این رشته‌ها دوباره مجوز فعالیت بگیرند؛ با این حال و با گذشت چندین ماه از اظهارنظر‌های قبلی، به نظر می‌رسد این موضوع مشمول زمان شده و قرار است در فهرست ورزش‌های ممنوعه برای زنان باقی بماند، زیرا مریم کاظمی‌پور معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش به طور رسمی از ممنوعیت بدن‌سازی با زیرشاخه‌های بادی‌فیزیک و بادی‌بیلدینگ حرف زده و گفته برای خروج از ممنوعیت سه رشته پاورلیفتینگ، مچ‌اندازی و فیتنس‌چلنج در حال بررسی هستند. این بدان معنی است که این سه رشته هم ممنوع اعلام شده‌اند و ممکن است در ادامه برای آنها مجوز صادر شود یا نشود.

نکته عجیب درباره اظهارات معاونت وزارت ورزش در مورد سه رشته اخیر برای زنان ایرانی اینکه دو تا از این سه رشته در دولت قبلی مجوز گرفته و حتی سفر برون‌مرزی داشته‌اند! حتی با یک جست‌وجوی ساده نیز می‌توان متوجه شد که رشته مچ‌اندازی از سال ۹۵ و پاورلیفتینگ از سال ۹۹ با اعلام مسوولان وقت فدراسیون بدن‌سازی در بخش زنان نیز مجوز فعالیت گرفته‌اند. پوشش زنان پاورلیفتینگ‌کار در دوره حضور مهین فرهادی‌زاده، معاونت وقت بانوان وزارت ورزش، مشخص شد و حتی فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام برای رونمایی از آن، مراسمی ویژه با حضور رسانه‌ها برگزار کرد.

عجیب‌تر از همه اینکه تیم ملی مچ‌اندازی بانوان مرداد سال گذشته با مجوز شورای برون‌مرزی وزارت ورزش به مسابقات آسیایی قزاقستان اعزام شد و با کسب چندین مدال طلا، نقره و برنز به عنوان سومی قاره کهن رسید! با وجود این مسوولان وزارت کنونی همچنان اصرار دارند که بگویند این رشته‌ها مجوز نداشته‌اند؛ حال پرسش اصلی این است که اگر مجوز نداشته‌اند چطور برای سفر برون‌مرزی برای حضور در همین رشته به آنها مجوز داده شده است؟

در هر صورت هنوز مشخص نیست چرا مسوولان کنونی مخالف ورزش زنان هستند. آنها به هر بهانه‌ای محدودیت جدیدی برای زنان ایجاد می‌کنند که هیچ‌کدام از این ممنوعیت‌ها در قانون و فقه سندیت ندارد.

فتوایی دال بر حرام بودن ورزشی برای زنان وجود ندارد

در همین رابطه فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به «جهان‌صنعت» ‌گفت: متاسفانه این روزها یک سری تصمیمات علی‌الخصوص در مورد زنان به نام دین در کشور گرفته می‌شود که پایه و اساس منطقی ندارد. به نظرم در اسلام حلال خدا را حرام کردند، کار بسیار سختی است، زیرا در فقه اصل بر حلال بودن است، مگر اینکه یک دلیل عقلی و محکمی برای حرام بودن آن داشته باشید. بی‌تردید با سیاسی کردن برخی مسائل، برخوردهای مردم هم بدتر می‌شود و خوراکی برای شبکه‌های بیگانه ایجاد می‌شود. باید دید چرا امروز بخشی از جوانان ما از دین خارج می‌شوند؟ شکی نیست که یکی از عوامل اصلی دین‌گریزی، می‌تواند برخوردهای بد حکومتی باشد.

وی افزود: بنده بارها درخصوص دوچرخه‌سواری زنان صحبت کرده‌ام، ورزش برای زنان به هیچ عنوان حرام نیست.  برخی آقایان در کنار هر بحثی پای فساد را به میان می‌آورند. این در حالی است که در سینما، اداره و دیگر مراکز نیز می‌توان فساد ایجاد کرد، اما اینکه آقایان ورزش را به خاطر احتمال ایجاد فساد ممنوع اعلام کنند، تصمیم درستی نیست. مسلما چنین اقداماتی آن هم به نام دین، لطمه و صدمات جبران‌ناپذیری به اعتقادات مردم وارد می‌کند. دین خداوند این‌ گونه است و اگر یک روحانی یا عالمی در گوشه‌ای از کشور فتوایی داد نباید نظر او را بر همه مردم تحمیل کرد.

میبدی در ادامه عنوان کرد: این‌گونه رفتارها تیشه به ریشه دین می‌زند، زیرا هیچ فتوایی درخصوص ورود زنان به ورزشگاه و یا اینکه فعالیت ورزشی آنها را حرام اعلام کرده باشد، وجود ندارد. چه‌بسا در اسلام بحث حلال و حرام هیچ ورزشی برای زنان مطرح نشده است. اسلام تنها در مسائل اسب‌سواری، شنا و تیراندازی تاکید کرده است. به طورکلی ورزش در اسلام به همگان سفارش شده است. اگر ممنوعیت ورزشی برای زنان ایجاد شده، ریشه در سلیقه مسوولان دارد. اینکه گاها برای ممنوعیت فعالیت ورزشی زنان دست به دامان شرع می‌شوند، اشتباه است. پیش از این برای ممنوعیت امری باید روایت، ادله و مستندات لازم و کافی ارائه می‌کردند، اما امروزه حسب نظر شخصی به راحتی فعالیت زنان را ممنوع اعلام می‌کنند. بنابراین برای صدور حکم حرمت در یک موضوعی باید دلیل منطقی و عقلی داشت.

او ادامه داد: اگر از امروز فریادمان بلند نشود، امکان دارد طی روزهای آتی رانندگی زن‌ها در خیابان نیز ممنوع اعلام شود. به نظرم برخی در پی رسوخ تفکرات طالبانی در کشور شیعه هستند. از برخورد با بدحجابی و بی‌حجابی گرفته تا برخورد با دوچرخه‌سواری زنان و ورود آنها به ورزشگاه‌ها، همگی به سود دشمنان اسلام بوده است. آقایان بگویند روش‌هایی که تا امروز برای ترویج دین به کار گرفته‌اند، چقدر موثر بوده است؟ اگر واقعا مردم را دین‌دارتر کرده است، باز هم تکرارشان کنند ولی اگر تاثیری عکس داشته، باید هرچه سریع‌تر روش‌های مربوطه را اصلاح کرد.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه چرا درب بانک‌های اختلاس‌گر را تخته نمی‌کنند، بیان کرد: به جای اینکه تمام تمرکز مسوولان بر محدودیت زنان باشد، به مشکلات کشور بپردازند. این روزها اختلاس، رانت و عدم بازپرداخت وام‌های کلان از دوچرخه‌سواری زنان خطرناک‌تر است. مسوولان باید به این موضوعات رسیدگی کنند. تورم سر به فلک کشیده است. آن وقت مسوولان فهرست بلند بالایی از ممنوعیت ورزش زنان درست کردند!؟ در هر صورت به نظرم برخی درصدد تخریب دین در ایران هستند ولی ریشه آن را نمی‌دانم. اما تفکر جاهل به دنبال منفعت شخصی نیز است، چرا که جامعه را با این موضوعات سرگرم می‌کنند و در پشت پرده کارهای خویش را پیش می‌برند.

وی اظهار کرد: این روزها بسیاری از زنان علی‌الخصوص ورزشکاران به خاطر موفقیت و پیشرفت کاری از ایران مهاجرت می‌کنند. این روزها برای زن‌ها امنیت و آزادی نیست، از طرفی ورزش دلخواهشان را هم نمی‌توانند انجام دهند، پس چاره‌ای جز مهاجرت ندارند. آقایان خواهان طرح افزایش جمعیت نیز هستند، نسلی که زیاد شود و به فکر مهاجرت باشد، به چه دردی می‌خورد. بنابراین برای اینکه امید را از جوانان بگیرند، آنها را از فعالیت‌ها از جمله ورزش محدود می‌کنند. با این حال صدای ما به کسی نمی‌رسد.

مسوولان حواس مردم را پرت می‌کنند!

اما دکتر مصطفی اقلیما، رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران بار روحی و روانی این رفتارها بر زنان را خطرناک دانست و به «جهان‌صنعت» گفت: رهبری همیشه اولین نکته‌ای که به رییس‌جمهور می‌گویند این است که فردی شایسته و پاسخگوی مردم را مسوول اداره سازمانی کنند. اما این روزها مسوولان به جای اینکه مشکلات مردم را حل کنند، به دنبال آشفتگی ذهن آنها هستند، تا جامعه فرصت پاسخگویی از مسوولان بی‌کفایت را نداشته باشد.

وی افزود: همین رفتار نیز در خانواده‌های مردسالار رخ می‌دهد. مردی که به دنبال لاپوشانی ناکارآمدی یا فساد خودش باشد، هر روز به هر بهانه‌ای زن و فرزندانش را تحقیر و سرکوب می‌کند. این‌گونه مردان اعتماد به نفس زنان را می‌گیرند تا زن توانایی طلب حقش از مرد نباشد. متاسفانه مسوولان کشور نیز همین رویه را در پیش گرفته‌اند. آنها برای اینکه بی‌کفایتی خود را لاپوشانی کنند، موضوعات اینچنینی را مطرح می‌کنند تا با روح و روان جامعه علی‌الخصوص زنان بازی کنند.

این پدر مددکاری علمی- اجتماعی ایران اظهار کرد: مسوولان به جای اینکه به مشکلات اساسی جامعه همانند فقر، تورم و بیکاری بپردازند، هر روز حرف و تصمیم‌های عجیب می‌گیرند. مسوولان نه‌تنها درصدد آرامش و آسایش جامعه نیستند بلکه باعث اعتراض‌های مردمی نیز می‌شوند. به نظرم این افراد باید از شغلشان برکنار شوند، زیرا باعث برهم ریختگی تفکر جامعه می‌شوند. وزارت ورزش جوانان به جای ایجاد ممنوعیت فعالیت‌های ورزشی باید امکانات و تجهیزات ورزشی برای زنان و مردان ایجاد کند. به نظرم آنها با چنین اقدامی از مسوولیت‌ها شانه خالی می‌کنند. مسوولان ماهانه میلیون‌ها تومان حقوق می‌گیرند که برای همین مردم ممنوعیت ایجاد کنند؟! رفتار آنها واقعا عجیب است.

او ادامه داد: این روزها مسوولان با برنامه‌ریزی اذهان عمومی را متشنج می‌کنند. این در حالی است که سال‌هاست سرمایه اجتماعی در ایران از بین رفته است. سال‌هاست بار روحی و روانی بر دوش زنان سنگینی می‌کند، به همین دلیل افسردگی و مرگ خودخواسته در زن‌های ایرانی زیاد شده است. ورزش برای زن‌ها امری طبیعی است که از افسردگی آنها پیشگیری می‌کند. اگر به همین روال پیش رویم افسردگی در میان زنان ایرانی شدت بیشتری می‌گیرد. آسیب افزایش افسردگی در میان زنان را جامعه می‌بیند، زیرا زنان، نسل آینده را تربیت می‌کنند.

اخبار برگزیدهخواندنیورزشی
شناسه : 256817
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا