تبعات انتشار عکس‌های دختر «رامین»/فرسایش سرمایه اجتماعی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این ویدئو مرتضی طلایی در یکی از باشگاه‌های ورزشی کشور کانادا مشغول ورزش کردن است. بیشتر انتقادها از این بابت است که چطور مسوولانی که شعار «ماندن در وطن» می‌دهند خودشان در کانادا زندگی می‌کنند! ابتدای امر رییس پلیس سابق تهران وجود چنین فیلمی را تکذیب کرد اما بعد از مدتی سفر به کانادا را تایید و از انتشاردهندگان خبر به شدت انتقاد کرد که چرا در زندگی شخصی او دخالت کرده‌اند! اما ماجرا به همین مورد ختم نشد و چند روز پیش انتشار تصاویری از صالیا رامین دختر محمدعلی رامین، معاون جنجالی مطبوعاتی دولت‌های نهم و دهم محمود احمدی‌نژاد موجی از واکنش‌ها را برانگیخته است. شهرت رامین به دلیل ۹ لغو امتیاز، ۱۵ توقیف و ۶۱ تذکر کتبی بود که در حدود ۱۳ ماه حضور به عنوان معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، به نشریات داد که رکوردی در نوع خود محسوب می‌شود. حالا دختر رامین در فضای مجازی در حال فعالیت در صنعت مُد اروپا است. به همین دلیل خبرنگاران و هنرمندان زیادی نسبت به تصاویر خارج از عرف دختر رامین در فضای مجازی واکنش نشان ندادند.

مستوره نصیری، روزنامه‌نگار در توئیتر نوشت: «هر آنچه برای دختر و پسر محمدعلی رامین می‌نویسند، به چشم ما خوب است، خصوصا تصاویر دخترش. معاون مطبوعاتی بود، یک روز آمد بازدید روزنامه ما، با توصیه و تذکر قبلی، سر هر سرویس که می‌آمد، همه یک‌دور دستشان را دور مقنعه می‌کشیدند که موها برود زیر مقنعه تا خاطر رامین مکدر نشود. در بازدید از تحریریه‌ها تذکر حجاب می‌داد. زندگی شخصی اینها، فرزندانشان تا وقتی روال‌شان در ظاهر این است، به همه مربوط است. روزنامه اعتماد دوبار توقیف شد. یک بار در سال ۸۸ و یک‌بار بعد از آن. بعد انتخابات ۸۸، آقای رامین وقتی معاون مطبوعاتی شد یک روز بعدازظهر به روزنامه اعتماد آمد. خبرنگاران چند سوال تند از رامین پرسیدند که رامین عصبانی شد و با قهر آنجا را ترک کرد.»

نکبتی که در دوره پدر شما بر سرم آوار شد را هرگز فراموش نمی‌کنم

از طرفی رضا کیانیان بازیگر با انتشار عکس‌هایی از صالیا رامین، او را متهم به تظاهر و ریاکاری کرد.  صالیا رامین نیز با ارسال پیامی برای کیانیان که در بخشی از آن چنین نوشته بود: «من بهتر از هرکسی می‌دانم که در این شهر فرزند محمدعلی رامین بودن و این طور لباس پوشیدن و فعالیت کردن چه هزینه‌ای دارد چون هزینه‌اش را سال‌هاست که با پوست و استخوانم داده‌ام اما من هم مثل هر آدم دیگری در این جهان، انتخاب نکرده‌ام که در چه خانواده‌ای به دنیا بیایم، پدرم چه کسی باشد و ایدئولوژی‌اش چه باشد ولی راه و رسم زندگی‌ام را از زمانی که دیگر بزرگ شدم و زورم رسید خودم انتخاب کردم و خواهم کرد.» از این اتهام اعلام برائت کرد.  در ادامه رضا کیانیان چنین نوشت: «این پیام را خانم صالیا رامین برایم فرستادند، پس از اینکه تعدادی از عکس‌هایشان را به عنوان دختر آقای رامین استوری کردم. دختر آقای محمدعلی رامین، مشاور و هم‌نفس آقای محمود احمدی‌نژاد. نامه را روی صفحه گذاشتم که همه بتوانند بخوانند. من بعد از خواندن نامه ایشان لازم دیدم از ایشان عذرخواهی کنم چون هرکس هرچه بگوید من می‌پذیرم، مگر خلافش ثابت شود. خانم صالیا! من به شما تهمت دورویی نزدم. خطابم به پدر شما بود. فکر می‌کردم شما هم مثل دیگر فرزندان آنها که چون به خلوت می‌روند، کار دیگری می‌کنند هستید و در سایه رانت پدر به جایی رسیدید. ولی حالا که از خودتان گفتید و سختی‌هایی که از دختر ایشان بودن، کشیدید، با شما همدل شدم. اما نکبتی که در دوره پدر شما و رییس‌شان، بر سرم آوار شد را هرگز فراموش نمی‌کنم و فکر نمی‌کنم تاریخ هم فراموش کند. اگر شما در سایه ایشان بزرگ نشدید و رشد نکردید و هرچه هستید با کوشش مضاعف خودتان به دست آوردید‌، قابل احترامید. من و بسیاری از سینماگران، هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران… زخم‌خورده مشاوره‌های پدر شما به رییس‌شان هستیم. زخم‌هایی که هنوز تازه‌اند.»

در این بین کیانیان و منتقدان حق دارند چون اگر هم نشانه ریا نباشد و توضیح صالیا را قابل قبول بدانیم، نشان می‌دهد آدمی که بر خانواده خود هم نفوذ ندارد، می‌خواسته دیگران را به پیروی از سلیقه خود وادارد. به سیاق امام خمینی که خطاب به بختیار گفت: «شما که رفقایت هم قبولت ندارند» به رامین می‌توان گفت: «شما که دخترت هم قبولت ندارد!»

مسوولان دوزیست

اما در این بین به عقیده آسیب‌شناسان اجتماعی رفتار مسوولان شکاف بین آنها با ملت را عمیق‌تر از قبل می‌کند. در همین رابطه امیرمحمود حریرچی آسیب‌شناس اجتماعی به «جهان صنعت» می‌گوید: متاسفانه سال‌ها است ظاهر مسوولان با باطن آنها تا حد زیادی تفاوت دارد. از همین رو مردم طی تمام این سال‌ها نظاره‌گر رفتار آنها بودند و به همین دلیل از شکاف عمیق بین ملت و دولت سخن می‌گوییم. انتشار تصاویر خارج از عرف مسوولان و فرزندانشان به اعتماد عمومی لطمه هولناکی وارد می‌کند. مگر میز ریاست چقدر ارزش دارد که چنین فریب‌کاری‌هایی برای کسب آن انجام می‌دهند. البته به نظرم رفتار دورویی دختران و زنان مسوولان بیش از همیشه مورد توجه مردم قرار می‌گیرد. زنان زیر فشارند‌، از موتورسواری و دوچرخه‌سواری بگیرید تا انتخاب نوع پوشش آنها، این در حالی است که دختران مسوولان در خارج از کشور با هر نوع پوششی که می‌خواهند زندگی می‌کنند. مسوولان درخصوص دختران خود رگ غیرت ندارند، اما برای پوشش زنان ایرانی همیشه غیرتشان باد می‌کند.

وی افزود: دوزیست بودن اندیشه و عمل  مسوولان منجر به عقب‌ماندگی کشور شده است، زیرا طی سال‌های اخیر به دلیل رفتارهای متناقض مسوولان سرمایه اجتماعی و سرمایه مالی را از دست داده‌ایم. چنین مسوولانی مثال عیان ناشایسته‌سالاری هستند، چرا که انتشار تصاویر مسوولان تحقیر مردم و علی‌الخصوص زنان ایرانی است. نوعی دهن‌کجی مسوولان به جامعه است. به نظرم این روزها مسوولان با بروز رفتارهای متناقض مذهب و دین مردم را به بازی گرفته‌اند.

مسوولان نه تنها شایسته جایگاه و مقامشان نیستند بلکه از این جایگاه نیز سوءاستفاده می‌کنند برای کسب منفعتشان.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: مسوولان از مردم فاصله گرفته‌اند و درکی  در خصوص شرایط مردم ندارند. به طورکلی مسوولان به فکر افکار مردم نیستند، این در حالی است که مردم در اثر چنین خبرهایی دچار ناامیدی و دلسردی بیشتری می‌شوند. مردم بر این عقیده‌اند مسوولانی که با آنها چنین رفتاری می‌کنند ولی درون خانواده آنها رفاه و آزادی موج می‌زند، چگونه به آینده می‌توان دلخوش بود؟ چنین مسوولانی به غیر از اینکه به فکر جیبشان باشند، به فکر چیز دیگری نیستند.  بنابراین چنین رفتارهایی، رفتار رعیت‌گونه‌ای است، یعنی مردم را رعیت می‌دانند؛ رعیتی که باید در سختی، فشار مالی و محدودیت زندگی کند اما ارباب‌ها در کمال رفاه و آسایش!

دکتر حریرچی در آخر بیان کرد: مسوولان به دلیل فسادهای درون‌سازمانی فشارها را بر خبرنگاران و جامعه زیاد می‌کنند تا موضوعات در حاشیه رانده شود. این در حالی است که به خاطر شبکه‌های اجتماعی زندگی اشرافی و دوروی مسوولان زیر ذره‌بین مردم است. البته مردم با دیدن آنها از زندگی مایوس می‌شوند ولی مسوولان باید بدانند دیگر دورانی که در خفا زندگی می‌کردند، سر آمده است. مسوولان باید دست از دورویی و فریبکاری بردارند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 248468
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا