بی‌تدبیری به سبک دولت سیزدهم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اقدام دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اگرچه از نگاه برخی از کارشناسان جسورانه به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که حذف ارز دولتی به این شیوه آن هم به صورتی که مردم به صورت ناگهانی دچار شوک افزایش قیمت‌های بی‌رویه در بازار کالاهای اساسی شوند، چندان کار سختی هم نبود که حالا بخواهیم جسارت دولت در این خصوص را تحسین کنیم، چراکه دولت در این رابطه علاوه بر اینکه با مردم صادقانه و شفاف برخورد نکرد بلکه پیش از اینکه زیرساخت‌های لازم برای اجرای این سیاست را آماده کند، دست به تغییراتی زد که آینده بخش تولید در حوزه‌های مختلف صنعتی را تحت‌الشعاع قرار داده است به طوری که صنایع تنها در صورتی می‌توانند از پس خرید مواد اولیه با افزایش قیمت‌های چندبرابری فعلی برآیند که بار هزینه‌ها را به دوش مردم بیندازند و محصولات تولیدی خود را گران کنند.

البته گرانی انواع و اقسام کالاها از لوازم خانگی و خودرو گرفته تا گوشت و مرغ و میوه اتفاق جدیدی نیست که امروز رقم خورده باشد و سال‌هاست که مردم را درگیر کرده اما گرانی در بهار سال‌جاری به جایی رسیده که پیش از این، حتی تصور آن هم ممکن نبود. در واقع مردم فکرش را هم نمی‌کردند که روزی باید برای تامین معاش حداقلی خود یا تامین نان سر سفره‌هایشان هم نگران باشند. به قول یکی از نمایندگان مجلس، مردم روزی حسرت خانه‌ها، خودروها و زندگی مردم کشورهای همسایه را می‌خوردند و در حال حاضر حسرت نان خوردن آنها را.

اگرچه وزرا و مسوولان که با رونمایی از تصمیمات جدید خود، مردم را در ایام تعطیلات عید فطر غافلگیر کردند، حالا هر طور که شده سعی دارند با صحبت‌هایی همچون واریز یارانه‌ها به صورت مستقیم به حساب مردم آنها را از نگرانی در بیاورند. اما گرانی چندین برابری آرد، افزایش دست‌کم ۲۰۰ درصدی نرخ اقلام غذایی و محصولات مرتبط با این ماده اولیه، گرانی نان و… مواردی نیست که از مردم توقع داشت به راحتی آن را بپذیرند و یا نسبت به آزمون و خطاهای دولت در رابطه با آنها بی‌تفاوت باشند. به همین دلیل است که برخی از نمایندگان مجلس و آنهایی که واقعا دلشان برای وضعیت معیشتی مردم در شرایط حاضر به درد می‌آید، تاکید می‌کنند که نباید صبر مردم را در چنین شرایطی آزمایش کرد و یا اینکه معیشت آنها را بیش از این در تیررس سوءمدیریت‌ها و یا رفتارهای هیجانی قرار داد.

در این راستا همچنین از دولت انتظار می‌رفت تا پیش از اجرایی کردن سیاست‌ها و اقدامات اخیر، خیلی زودتر از اینها با مردم گفت‌وگو کند و با توضیح اقداماتی که در دستور کار دارد، به معیشت آنها اهمیت دهد، اما متاسفانه به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم نیز چندان ارتباط و تعامل صمیمانه‌ای با مردم ندارد به طوری که این روزها بیشتر تصمیمات و دستورات دولتمردان در رابطه با مباحث مختلف اقتصادی را باید از طریق فضای مجازی دنبال کرد چراکه بسیاری از سیاسیون تنها رویه تکذیب اخبار و یا کتمان واقعیت‌ها را پی گرفته‌اند.

آنچه در چنین شرایطی به شدت قابل تامل است اینکه دولت به صورت رسمی به مردم اعلام نکرده که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده و یا اینکه برای شروع این کار چه برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده است اما تکانه‌های حذف ارز دولتی، هر روز یکی از بازارهای اقلام اساسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. حتی در حال حاضر صحبت‌هایی در مورد حذف یارانه گوشت مطرح می‌شود و زمزمه افزایش دوبرابری قیمت شیرخام و گرانی لبنیات نیز به گوش می‌رسد؛ موضوعاتی که اگر پیش از واریز مستقیم یارانه‌ها به حساب مردم و کمک دولت به صنایع اتفاق بیفتد، تبعات اجتماعی قابل‌توجهی را به دنبال خواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 260593
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا