تولید ۲ داروی ضد سرطان در تبریز

جهان صنعت نیوز| به دنبال همکاری بین شرکت‌های زهراوی ایران و رش سوئیس، قرار است دو نوع دارو با نام‌های تجاری زلودا و ای پی (api) با نظارت و فناوری روز دنیا در شرکت زهراوی تبریز تولید شود که از خانواده آنتی متابولیت و ضدسرطان ها هستند.

بر همین اساس  رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت‌های زهراوی ایران و رش سوئیس که با حضور سفیر سوئیس در تهران و  در شهر تبریز برگزار شد، ضمن اشاره به جایگاه ویژه تبریز در ایران، گفت: تبریز در حوزه علم و پژوهش نیز پیشتاز است و دانشکده داروسازی این شهر و فارغ‌التحصیلان آن نقش بسیار بزرگ و بی‌بدیلی در تحقق خودکفایی دارو، اجرای طرح ژنریک و پیشرفت‌های داروسازی برعهده داشتند.

محمدرضا شانه‌ساز تصریح کرد: صنایع داروسازی با انجام حرکت‌‌های بزرگ به استان‌های دیگر و مخصوصا تبریز منتقل شدند و در این بین کارخانه‌های موفق داروسازی با برخورداری از نیروی انسانی شاخص توانستند بخش عمده‌ای از نیازهای کشور را برطرف کنند.

 وی شرکت زهراوی را به‌عنوان یک الگوی موفق تولید محصولات تحت لیسانس در سنوات مختلف معرفی و تصریح کرد: این شرکت در حال حاضر با همکاری کمپانی بزرگ رش اولین تجارب موفق انتقال دانش فنی و تولید تحت لیسانس در کشور را رقم می‌زند که این صفحه درخشانی در تاریخ داروسازی کشور خواهد شد.

سو استفاده برخی شرکت های خارجی

شانه‌ساز ضمن انتقاد از برخی رفتارهای صورت گرفته از شرکت‌های داروسازی خارجی در زمان جدی‌ شدن تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: کمپانی رش هیچ‌وقت ما را تنها نگذاشت، در صورتی که سایر شرکت‌ها استفاده‌های مالی خود را می‌کردند و دست ما را خالی می‌گذاشتند.

وی از مدیران شرکت رش درخواست کرد که صرفا نگاه به بازار ایران نداشته باشند و برای صادرات برنامه‌ریزی کنند و ادامه داد: صنعت داروسازی ایران در سال‌های بعد از انقلاب رشد موفقی را تجربه کرد و اگر برخی حاشیه‌ها وجود نداشت، ما الان یکی از بزرگترین صادرکنندگان دارو بودیم. امروز علی‌رغم تمام مشکلات توانستیم ۹۹ درصد نیاز دارویی کشور را برطرف کنیم و اینکه نتوانستیم در حوزه صادرات موفق عمل کنیم بحث جدایی است.

وی تصریح کرد: امروز در حوزه داروسازی به جایی رسیدیم که محققین ما هر دارویی را با هر سطح از پیچیدگی وارد فهرست دارویی دنیا می‌شود و اطبای ما به آن احساس نیاز کرده و وارد فهرست رسمی داروهای کشور شود، می‌توانند ظرف مدت ۲ سال تولید کنند.

تولید ۸۰  درصد داروهای پیوندی

دکتر بهزاد محیط مافی، مدیرعامل شرکت زهراوی نیز در این مراسم تصریح کرد: تولید داروهای ام اس، پیوند اعضا و برخی از داروهای ضدسرطان در این مجموعه صورت می گیرد.
به گفته وی، هم اکنون ۸۰ درصد داروهای پیوندی و ۶۰ درصد ام اس در داخل تولید می شود و به دنبال این تفاهمنامه، داروهای بیماران هموفیلی و برخی داروهای جدید ضد سرطان در تبریز تولید خواهد شد.
مافی با اشاره به اینکه برای رسیدن به استانداردهای رش سوئیس هزینه زیادی برای به روزرسانی سخت افزاری و نرم افزاری شرکت زهراوی صورت گرفته است تصریح کرد: از وزارت بهداشت انتظار داریم در وضعیت تحریم ها شرکت‌های داخلی را حمایت کنند تا توان تولید و رقابت محصولات ایرانی در سطح بین المللی افزایش یابد.

انتقال دانش تولید داروهای سرطانی

فرید بیدگلی مدیرعامل شرکت رش پارس سوئیس هم در آیین امضای این تفاهمنامه اظهار کرد: شرکت رش یکی از بزرگتربن کمپانی های دنیا به خصوص در زمینه داروهای سرطانی برای تولید داروهای جدید با ایران همکاری های جدیدی آغاز می کند.
وی با اشاره به اینکه سابقه حضور شرکت رش در ایران به ۴۹ سال قبل باز می گردد، گفت: هدف ما از این همکاری، انتقال دانش تولید داروهای سرطانی از طریق آموزش کارشناسان ایرانی و حضور مهندسان این شرکت در تبریز است.
این مدیر ارشد ایرانی-بریتانیایی همچنین خاطرنشان کرد: به دنبال استعدادهای نخبه دانشگاه‌های ایران هستیم تا از توان و تخصص آنان در شرکت دارویی رش سوئیس در ایران به کارگیری نماییم.
وی عمده توجه شرکت رش را تامین نیازهای داخل بازار ایران اعلام کرد و گفت: در صورت اشباع بازار ایران، می توانیم به عنوان پایلوت کشورهای منطقه به صادرات نیز فکر کنیم.

گفتنی است شرکت رش سوئیس که در سال ۱۸۹۶ در شهر بازل تأسیس شد از حدود ۲۵ سال قبل به بازار داروی ایران وارد شد و پس از یک دهه فعالیت در سال ۱۳۹۲ اقدام به افتتاح دفتر مرکز ی با نام رش پارس در ایران کرد. این شرکت در حوزه‌های علمی، فناوری،، علوم تشخیصی، تولید و توزیع انواع دارو به ویژه در زمینه بیماری‌های سرطان، ام اس و هموفیلی فعالیت دارد که به طور عمده بر عرصه‌های آنکولوژی و بیمارهای خاص تمرکز دارد.

شرکت داروسازی زهراوی نیز در سال ۱۳۶۵ تأسیس شد و با راه اندازی کارخانه‌ای به مساحت ۱۲۰ هزار مترمربع و زیر بنای ۲۸ هزار مترمربعی در نزدیکی تبریز و در حوزه استحفاظی شهرستان بستان آباد در سال ۱۳۷۰ به بهره برداری رسید که در حال حاضر این شرکت ۶۰ درصد داروهای ام اس ایران را تولید می‌کند.

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 27025
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا