بررسی شکایت طلاب از بازیگران/خروجی این نگاه چیست!

به گزارش جهان صنعت نیوز:   این جریان‌های خاص، با رویکرد‌های خاص‌تری از اسلام که روش‌های امر به معروف مخصوص خود را دارند مورد نقد بسیاری از کارشناسان، حتی کارشناسان مذهبی هم قرار گرفته است، همچون فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم که به این نکته اشاره می‌کند: «بعید می‌دانم که جریان اصیل حوزه دنبال چنین کارهایی باشد، اینها کسانی هستند که می‌آیند در حوزه و به دنبال جریان خاصی هستند، منتها این چیزها را بهانه می‌کنند تا جامعه را به هم بریزند و ذهن‌ها را متوجه مسائل دیگری کنند و یا متحجرانی هستند که می‌خواهند دنیای هنر را تعطیل کنند که یک روز گفته می‌شود موسیقی حرام است، یک روز می‌گویند ابزار موسیقی نباید به کشور بیاید و مسائل دیگر که به نظرم اینها خیلی مشکوک است.»

اما موضوع قابل تامل دیگر ابهامات موجود از تعریف حجاب در قانون اساسی است که منجر به اختلافات بسیاری در این حوزه شده است. علی نجفی‌توانا آسیب‌شناس و وکیل دادگستری در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» به این موضوع می‌پردازد و بر این باور است که در بحث حجاب با یک‌سری ابهامات مواجه هستیم. اصولا درباره اینکه حجاب اسلامی چیست، قانونگذار تعریف مشخصی از آن ارائه نداد و به همین جهت اینکه بی‌حجابی و کم‌حجابی در ایران چگونه است، با اختلاف‌نظرهایی روبه‌رو است.

قابل ذکر است چنین رفتارهایی شاید ریسمان‌های نیمه‌جان افراد جامعه به دین و تدین را هم نشانه بگیرد و بی‌معنایی بیشتری را برای تک‌تک افراد به ارمغان بیاورد که در واقع نتیجه معکوس این چنین رفتارهایی را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، احمد بخارایی – جامعه‌شناس – نیز با انتقاد از روش فکری این افراد می‌گوید:  این طلاب کسانی هستند که دنیای بسته‌ای دارند؛ اینها کسانی هستند که نتوانسته‌اند خود را به‌روز کنند.

از حجاب تعریف مشخصی در قانون نداریم

اما علی نجفی‌توانا، با نگاه حقوقی به ماجرای شکایت طلاب از چند بازیگر خانم می‌گوید: بر اساس قانون در هر اقدامی که جرم تلقی شود، هر شخصی می‌تواند اعلام جرم کند و آن را به مراجع قضایی اطلاع دهد و با توجه به جنبه عمومی جرم، دادستان هر منطقه و استان وظیفه تعقیب مرتکب این جرم را دارد،  با این حال در بحث حجاب با یک‌سری ابهامات مواجه هستیم؛ اصولا درباره اینکه حجاب اسلامی چیست، قانونگذار تعریف مشخصی از آن ارائه نداد و به همین جهت اینکه بی‌حجابی و کم‌حجابی در ایران چگونه است با اختلاف‌نظرهایی روبه‌رو است. در رابطه با بحثی که اخیرا مطرح شده با تکیه بر پوشش برخی بازیگران که برخی طلاب اعتقاد دارند باید در این خصوص اعلام جرم صورت گیرد، واقعیت قضیه این است که هرکسی می‌تواند آنچه به عنوان شکایت موردنظرش است را با اعلام جرم به مراکز قضایی اعلام کند، اما واقعیت این است که این نوع جرائم ازجمله رفتارهایی است که ما با مسوولیت پیگیری، آن را متوجه نهادهای قضایی می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: نکته‌ای که باید توجه داشته باشیم، این است که به هر حال رعایت برخی ارزش‌ها با امر و نهی ممکن نیست، بلکه باید بسترهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن را فراهم کنیم. در نتیجه با توجه به اختلاف‌نظرهایی که از اساس این قضیه مطرح است، این برداشت‌ها ممکن است در بین روحانیون، حوزه قضایی و انتظامی یکی نباشد و همین برداشت‌ها باعث می‌شود در طول تاریخ بیش از چهاردهه گذشته با دیدگاه‌های متفاوتی مواجه باشیم.

با این نوع امر به معروف‌ها جامعه دینی نمی‌شود

محمدتقی فاضل‌میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشکده مفید قم، ضمن انتقاد از ماجرای شکایت طلاب قم از چند بازیگر زن به دلیل بدحجابی می‌گوید: نگاه کنید، آیا واقعا مشکل امروز جامعه ما این مسائل است؟ اینکه به عنوان جمعی از طلاب از خانم‌های بدحجاب شکایت‌نامه تنظیم شود، به نظر من کار یک عده‌ای است که می‌خواهند ذهن جامعه را منحرف کنند تا دیگر متوجه مسائل اصلی مملکت نباشند، مشکل امروز جامعه ما تورم، مشکلات اقتصادی، تفاوت‌های طبقاتی و این شکل مسائل است. این افراد منکرهای اصلی را نمی‌بینند و به منکرهای فرعی می‌چسبند، به تعبیر علی علیه‌السلام منکر اصلی را فراموش کرده‌اند و به مسائل فرعی چسبیده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: دنیای هنر فضای خودش را دارد، در اصل داستان اصلا چرا باید این اتفاقات در کشور بیفتد؟ حال این سوال مطرح است که طلاب مورد نظر چه کسانی و از چه گروهی هستند و آیا واقعا طلبه هستند یا نه؟ باید موضوع را ریشه‌یابی کرد چون بعید می‌دانم که جریان اصیل حوزه دنبال چنین کارهایی باشد. اینها کسانی هستند که می‌آیند در حوزه و به دنبال جریان خاصی هستند، منتها این چیزها را بهانه می‌کنند تا جامعه را به هم بریزند و ذهن‌ها را متوجه مسائل دیگری کنند و یا متحجرانی هستند که می‌خواهند دنیای هنر را تعطیل کنند که یک روز گفته می‌شود موسیقی حرام است، یک روز می‌گویند ابزار موسیقی نباید به کشور بیاید و مسائل دیگر که به نظرم اینها خیلی مشکوک است.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم  اضافه می‌کند: تاثیرات این نوع امر‌به‌معروف‌ها معکوس است و به هیچ وجه با این روش‌ها جامعه ما دینی نمی‌شود، بلکه دین‌گریز می‌شود. پیامبر اسلام که در مکه و مدینه آمد هیچ وقت به سراغ حجاب مردم نرفت بلکه اول به سراغ مشکل فقرا و حل مسائل آنها رفت، نهی از منکر حالت تهدیدی ندارد و با تهدید و شکایت هیچ مشکلی حل نمی‌شود.‌

 خروجی این نگاه ایدئولوژیک چیست؟

احمد بخارایی * جامعه‌شناس- نیز ضمن اشاره به اینکه پدیدارهایی مانند شکواییه طلبه‌ها نسبت به حجاب زنانی که مانع انس گرفتن آنها با خدا می‌شود را می‌توان از چهار منظر بررسی کرد، می‌گوید: این مساله یک پدیدار است و آنچه از این پدیدار، نمود پیدا کرده یک شکواییه است که از چهار زاویه قابل تحلیل خواهد بود. اول اینکه چگونه این شکل و فرم جلوه‌گر شده است، باید گفت در واقع به شکل یک مطالبه‌گری ظاهر شده که از این جهت مشکلی به نظر نمی‌رسد و حق مطالبه‌گری محفوظ است، نه فقط برای قشرهای پیوندخورده با قدرت سیاسی. پس در منظر اول یک «فرم» داریم که به شکل مطالبه‌گری نمود پیدا کرده، اما زاویه دید دوم به گذشته، به بستر تاریخی و فرهنگ ما مربوط می‌شود که اشاره دارد به  این افراد که  شکل‌دهنده آن پدیدار و فاعل هستند. این طلاب کسانی هستند که جهان معرفتی و ذهنی بسته‌ای دارند، اینها کسانی هستند که در یک جهان‌بینی سنتی درجا می‌زنند و نتوانسته‌اند خود را به‌روز کنند و هنوز برای قواعد اجتماعی به ۱۴۰۰ سال قبل ارجاع می‌دهند، این افراد هنوز برای اینکه مشکل ازدواج زنان ۳۵ تا ۴۵ سال مجرد که گفته‌ ‌شده حدود پنج میلیون است را حل کنند، به جای آن‌که صورت ‌مساله طراحی شود، صورت‌ مساله را پاک می‌کنند و پیشنهاد چندهمسری می‌دهند، می‌خواهند برای هر مشکلی بر اساس یک جهان‌بینی توسعه‌نیافته یک راه‌حلی پیدا کنند، اما در یک جهان‌بینی بسته و قدیمی گیر کرده‌اند و در همان فضا راه‌حل پیدا می‌کنند، اما این راه‌حل هم اجحاف در حق مردان دیگری است که آنها به همین تعداد مجرد هستند و هم اینکه به نظام طبقاتی دامن می‌زند، زیرا برای مومنین پول‌دار، بستر فراهم می‌شود. همچنین گفته می‌شود که در هنگام چندهمسری باید عدالت بین آنها رعایت شود و باید توجه مساوی صورت گیرد که وقتی بررسی می‌کنیم این توجه در این تفکر به چه صورت است، متوجه می‌شویم مثلا به این معنی است که برای هر کدام از زنان به یک اندازه طلا یا غذا یا سفر و غیره تهیه شود که عمدتا منظور از عدالت در حیطه مادیات مد نظر است، در این صورت باید دید که چه فردی توانایی این کار را دارد، افرادی که سرمایه دارند، بنابراین برای این افراد بستری فراهم می‌شود که برده جنسی بخرند، اما ظاهر آن استناد به آیات و روایات است، حال در این جهان‌بینی این آدم‌ها فاعل آن شکواییه هستند.

بخارایی ادامه می‌دهد: اما زاویه دید سوم به عناصر محتوایی مربوط است، آن هم  یک ایدئولوژی مذهبی با تفسیر خاصی از شیعه‌گری که به این نوع جهان‌بینی سنتی فاقد کارکرد قوام می‌دهد. امروزه اگر قدرت با ایدئولوژی پیوند نخورده بود آن عناصری که از قبل بودند، آرام آرام به سمت بازنگری و پوست انداختن حرکت می‌کردند، ولی وقتی یک فضای امن سیاسی برای آنها فراهم می‌شود تقویت می‌شوند. حال زاویه دید چهارم پیامد و نتیجه است، اصلا اینطور نگاه‌های بسته خروجی‌شان چه چیزی خواهد بود؟ می‌خواهند کاری کنند، اما منجر به فراری دادن مردم می‌شوند و به لحاظ تئوری و نظری، ضد آیات‌ قرآن رفتار می‌کنند، همچنین به لحاظ جامعه‌شناسی هم که ما می‌گوییم با زور و تهدید کاری نمی‌توان کرد، به لحاظ روابط اجتماعی هم روند دین‌گریزی سیر صعودی داشته، بنابراین همین ریسمان‌های نازکی که وجود دارد هم با این مسائل نابود می‌شود.

براساس این گزارش خبرگزاری حوزه جزئیاتی از شکایت عده‌ای از طلاب از برخی بازیگران زن در فضای مجازی را منتشر کرد.

در این شکایت‌نامه آمده که بر اساس ماده ۲۱ قانون جرائم رایانه‌ای و قانون مجازات اسلامی که استفاده ابزاری از زن در تصاویر نامشروع و غیرقانونی ممنوع است و با جست‌وجویی کوچک در صفحات رسمی بسیاری از بازیگران زن سینما و تلویزیون که به وفور به تصاویری برخورد می‌کنیم و گفته شده توهین به مقدسات دینی و امر ضروری حجاب، معلوم بودن مقداری از سینه و گردن و استفاده از کلاه لبه‌دار و وسایل تزیینی مثل گل‌سر به‌جای روسری، پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان و معلوم بودن برجستگی‌های بدن، پوشیدن شلوارک، شلوارهای پاره و ساپورت رنگ بدن، پوشیدن لباس آستین کوتاه، پوشیدن مانتوهای شیشه‌ای و انداختن عکس با افراد مکشوف دیده می‌شود و از بازیگران نیوشا ضیغمی، شبنم مقدمی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، فلور نظری، آزاده صمدی، بهاره رهنما، الناز شاکردوست، الهام صالحی، صبا کمالی، الهام حمیدی، ریحانه پارسا، سمانه پاکدل، لیندا کیانی شکایت شده است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 237170
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا