بررسی تبعات اجتماعی اعتراضات صنفی/پیام مطالبه‌گری معیشتی

به گزارش جهان صنعت نیوز: دکتر امیرمحمود حریرچی‌ آسیب‌شناس و جامعه‌شناس درخصوص تبعات افزایش اعتراضات صنفی  گفت: بیشتر اوقات مسائل اجتماعی از اعتراض‌ها شروع می‌شود. دولتمردان باید به گونه‌ای رفتار کنند تا مردم بدانند حقوق و قدرت برابری در جامعه حکمفرما است که همگان به صورت برابر می‌توانند رشد کنند. دنیای  مدرن امروزی به دنبال رضایتمندی افراد جامعه از زندگی است، زیرا افراد حقشان است در هر جامعه‌ای که زندگی می‌کنند از سوی دولت‌ها فرصت‌های برابری برای آنها ایجاد شود تا همگان به رضایتمندی مطلوبی از زندگی برسند. این در حالی است که ما از این جهت در نیمه‌های راه هستیم، چرا که براساس آمارها بین ۱۷۶ کشوری که از نظر شاخص‌های رضایتمندی مطالعه‌شده ما رتبه بسیار بدی داریم. وقتی این عدم رضایت در جامعه فراگیر شود، قاعدتا در افزایش اعتراض‌ها تاثیر دارد.

وی افزود: در هر صورت شما اسم این نوع کنشگری‌ها را اعتراضات می‌نامید ولی بنده می‌گویم نوعی مطالبه‌گری است، چرا که به نظرم در حال حاضر اعتراض‌ها از حق و حقوق ضایع‌شده افراد در جامعه سخن می‌گوید. آنها بر این عقیده‌اند که دولت‌ها در مدیریت جامعه، قانونگذاری و اجرای آن ناتوان هستند. تمام این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که هر روز فساد جدیدی در کشور نمایان می‌شود. اخیرا ماجرای انتصاب‌ها نارضایتی‌های زیادی را به وجود آورده است.

این آسیب‌شناس با تاکید بر تبعات پاسخ نادرست دولت بر مطالبه‌گرها بیان کرد: اگر دولت پاسخ درستی به مطالبه‌گری‌ها ندهد و با فوریت به خواسته مردم تن ندهد شاهد افزایش مطالبه‌گری‌ها و فروپاشی مسوولیت اجتماعی خواهیم بود، زیرا حرف مسوولان مملو از وعدو وعیده‌هایی است که به سرانجام نمی‌رسد. وعدو و وعید‌های دولت در حالی بیان می‌شود که حقوق‌های نجومی آنها در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود. اگر نگاهی به زندگی آنها بیندازید متوجه زندگی لاکچری آنها خواهید شد. برخلاف تفکر مسوولان امروزه به دلیل وجود شبکه‌های مجازی چیزی پنهان نمی‌ماند. البته اخبار زرد و تقلبی هم در فضای مجازی وجود دارد ولی مردم به حدی شعور دارند که فرق اخبار زرد با اخبار واقعی را تشخیص می‌دهند.

خطر بی‌توجهی دولت به ملت

دکتر حریرچی اظهار کرد: افزایش مطالبه‌گرها آن هم از صنف‌های مختلف نشان می‌دهد که مردم هنوز امید به حل مشکلاتشان به دست مسوولان دارند و از آنها می‌خواهند که فاصله بین مسوولان که در بهترین شرایط زندگی می‌کنند را با مردم کمتر کنند، زیرا دولتمردان شناختی از وضعیت موجود مردم ندارد. این در حالی است که مردم با مطالبه‌گری، وضع موجود را از کف خیابان فریاد می‌زنند. این روزها با وجود تورم لحظه‌ای تامین حداقل‌های زندگی برای تمام اقشار جامعه دشوار شده است.

این جامعه‌شناس عنوان کرد: اخیرا مسوولانی که از درون مردم به جایگاهی رسیده‌آند، در حال ریزش هستند. این افراد یا به نوعی کنار گذاشته شده‌اند یا به صورت خودخواسته از آن جایگاه کناره‌گیری کرده‌اند، زیرا آنها بر این عقیده‌اند که به هیچ عنوان نمی‌توانند شریک نابودی مردم باشند. بنابراین دیگر مسوولی صدای مطالبه‌گری مردم را به گوش دولت نمی‌رساند. همین امر منجر به ادامه اعتراض‌های صنفی در خیابان می‌شود. البته نباید فراموش کرد که این نوع مطالبه‌گری‌ها به هیچ عنوان سیاسی نیست، بلکه کاملا اجتماعی است و از معیشت مردم نشات می‌گیرد. بنابراین در آینده نه چندان دور تمامی اصناف مطالبه‌گر برای احقاق حقوقشان هم‌صدا و کنار هم قرار می‌گیرند. در نتیجه این هم‌صدایی شرایطی را ایجاد می‌کند که منجر به شکست مسوولان و دولت می‌شود. بنابراین بی‌توجهی به خواسته‌های مردم بسیار خطرآفرین است.

او ادامه داد: مسوولان و دولت نباید روی مشکلات و مطالبه‌گری مردم چشم خود را ببندند. دولت باید به خواسته‌های مردم گوش دهد و معضلات معیشتی آنها را حل کند، چرا که کشورهای مختلفی دچار تنش‌های این چنینی‌ هستند ولی فاصله طبقات اجتماعی آنها همانند ایران نیست. این روزها فاصله زندگی دولتمردان با مردم بسیار فاجعه‌بار است. مردم چگونه می‌توانند شکم گرسنه خانواده خود را سیر کنند. امروزه به دلیل سوءمدیریت‌ها والدین شرمنده فرزندانشان شده‌اند. خانواده‌های زیادی به دلیل مشکلات معیشتی و اجاره‌های گزاف در خانه‌های کوچکی زندگی می‌کنند که این نوع رفتار با مردم تحقیرآمیز است. مردم با برگزاری اعتراض‌ها در خیابان به دولت می‌گویند که ما دیگر اجازه نمی‌دهیم بیش از این تحقیرمان کنید. بنابراین دولت باید به فکر رفاه و معیشت مردم باشد. مردم کنار یکدیگرند و دیگر فریب سخنان بیهوده مسوولان را نمی‌خورند. به نظرم به جایی رسید‌ه‌ایم که زنگ خطر به صدا درآمده و دولتمردان باید هر چه سریع‌تر با فساد سیستماتیک برخورد کنند و در جهت کاهش فاصله طبقاتی گام بردارند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 242088
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا