بدهی ۶۹ هزارمیلیاردتومانی شهرداری پرده‌برداری شد

جهان صنعت نیوز:  شهرداری دولت‌شهر است که باید پذیرفت در سیستم سیاسی و اجتماعی کشور اهمیتی ویژه دارد. شهرداری پایتخت نیز به مانند همه کشورهای دیگر اهمیتی ویژه دارد. واضح است که شهرداری تهران از آن دست نقاط حساس و قابل توجهی است که نمی توان آنچه در آن می گذرد را مورد بی توجهی قرار داد و ساده از آن گذر کرد. آنچه مردم انتظار دارند پیگیری های هوشمندانه مسئولان نسبت به عملکرد شهرداری ها است. نگاه مسئولان اما همچنان شکل  نگرفته و همواره اسنادی مبنی بر تخلفات مالی شهرداری منتشر می شود.

سه سال قبل سایت معماری نیوز به مدیر مسئولی یاشار سلطانی برای اولین بار این موضوع را رسانه‌ای کرد که شهرداری تهران به برخی از مدیران شهرداری، اعضای شورای شهر، یک نماینده مجلس، یک مقام نیروی انتظامی و چند مقام و مأمور حراست، در شمال تهران املاکی با قیمت‌های نجومی را با ۵۰ درصد تخفیف واگذار کرده‌است و در بسیاری موارد قیمت کارشناسی املاک کمتر از نرخ واقعی برآورد شده و برای پرداخت ۵۰ درصد باقی‌مانده وام‌های کلان با باز پرداخت ناچیز در نظر گرفته شده‌است. بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از لزوم ورود این قوه به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران سخن گفتند.

این ماجرا تا جایی پیش رفت که ۶ آبان ۹۵ دادستان کل کشور از تخلف در واگذاری املاک به ۴۵ نفر از مدیران شهرداری و خارج از شهرداری که عضو تعاونی نبوده‌اند و ۱۵۰ نفر که تخفیف بالا و خارج از ضابطه گرفته‌اند و ۲۹ نفر خارج از شهرداری که آپارتمان گرفتند خبر داد. این اما در حالی بود که محمدباقر قالیباف، ۷ شهریور ۱۳۹۵ گفت تخفیف به اعضای تعاونی‌های مسکنی که در شهرداری ثبت نام کرده‌اند مطابق قانون است.

خبرگزاری ایلنا اما در زمان پیگیری های امملاک نجومی به نقل از شهردار تهران نوشت که در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار نفر در بیش از ۱۰۰ تعاونی شهرداری تهران ثبت نام کرده‌اند و قوانین به مجموعه شهرداری تهران اختیار داده‌است که در حوزه پروانه و املاک «مشکل مسکن کارکنان خود را حل کند». جالب است که قالیباف برای حل مشکل مسکن در پروژه املاک نجومی تنها به مناطق ویژه ورود کرده و در پی آن مدیران رده بالا مورد توجه قرار گرفتند.

حال بعد از گذشت سه سال باری دیگر محمود میرلوحی، عضو شورای پنجم شهر تهران لیست بدهی ۶۹ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران را منتشر کرد، این در حالی است که معاون قالیباف میزان بدهی شهرداری را ۱۶ هزار میلیارد تومان عنوان و تاکید می‌کند که سند هم داریم. جالب آن است که قالیباف و دایره اطرافیان او همواره تاکید می کنند هرآنچه به عنوان اسناد رسمی درباره عملکرد نادرست مالی قالیباف وجود دارد صحت ندارد و او هرگز هیچ تخلف مالی انجام نداده.

 حتی اگر رقمی که معاون قالیباف تحت عنوان ۱۶ هزار میلیارد مدعی آن شده استنیز صحت داشته باشد؛ خود رقم قابل توجهی است که انتظار می رود مراجع قضایی هرچه زودتر نسبت به بررسی قضایی آن اقدام کنند. به نظر می رسد محمد باقر قالیباف در شرایط فعلی در حلقه امنی قرار گرفته که نه تنها هیچ دادگاهی عملکرد مالی او را مورد بررسی قرار نمی دهد بلکه تهران همچنان باید تاوان مدیریت ناشایست او را پرداخت کند.

ادعای بدهی ۱۶ هزار میلیاردی قدرت‌الله گودرزی معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران در زمان قالیباف اما در حالی است که تنها بدهی شهرداری به بانک‌ها حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن اصل و ۱۰ هزار میلیارد تومان سود بوده است. در مقابل این ارقام اما بر اساس گزارش فارس مدیران اسبق شهرداری مدعی شدند؛ میزان دیون شهرداری تا اول شهریور ۹۶ به بانک ملی ۲۵۶۳ میلیارد تومان بوده است.

همچنین میزان بدهی به بانک ملت ۴۸۱ میلیارد تومان، بانک سپه ۱۶۵ میلیارد تومان، بانک سرمایه ۱۶۷ میلیارد تومان، بانک صنعت و معدن ۴۵۰ میلیارد تومان و بانک سامان ۷ میلیارد تومان، بانک تجارت ۲۷۸۱ میلیارد و بانک صادرات ۸۱۳ میلیارد تومان بوده است. وجود تضاد فاحش قابل توجه در همه ارقام مطروحه شرایطی را فراهم کرده که انتظار می رود قوه قضائیه هرچه سریع تر برای شفاف سازی موضوع وارد عمل شود.

گفت و گو

قالیباف در حلقه امنیت

کوتاهی در برخورد با فسادهای مالی همواره این تصور را در ذهن پررنگ تر می کند که جامعه محکوم به آن است که مدام قربانی فسادهای مالی کوچک و بزرگ شود. در شرایطی که مشکلات اقتصادی در جامعه کارد را به استخوان رسانده و از دیگر سو مردم برای مدیریت روزمره زندگی خود دچار چالش می شوند؛ تماشای امنیت مفسدان مالی نه تنها زجر آور است بلکه هر لحظه بی اعتمادی که سم مهلک وفاق اجتماعی است را در جامعه منتشر می کند. مشکل از آنجایی خطرناک و عمیق می شود که شاهد مبارزه با برخی مفسدان اقتصادی و نه فساد به معنای عام هستیم. به نظر می رسد قالیباف حلقه امنی برای خود فراهم کرده که همواره او را از چالش رها می کند. در این بین اما از آنجایی که اسناد مربوط به بدهی ۶۹ هزارمیلیارد تومانی شهرداری توسط محمود میرلوحی عضو شورای شهر پنجم منتشر شد، «جهان صنعت» توضیحات بیشتر را از میرلوحی جویا شد.

آیا شورای شهر هیچ برنامه جدی برای پیگیری روند تخلفات مالی و بدهی های شهرداری در دست دارد؟

شورا تصمیم دارد با همین برنامه فعلی پیش رفته و همه تخلفات و بدهی های مالی را مورد بررسی قرار دهد. از همین رو تصمیم شورا بر آن است که تخلفات اداری را به طور جدی بررسی کرده و تخلفات پیچیده تر را به قوه قضائیه ارجاء دهد. در همین راستا انتظار ما به عنوان نمایندگان مردم در شورای شهر آن است که قوه قضائیه با بیشترین سرعت ممکن و کاملا شفاف موضوع را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد.

از آنجایی که برنامه شورا در مسیری پیش می رود که قوه قضائیه به موضوع ورود کند، آیا بازرسی کل کشور نیز به موضوع ورود خواهد کرد؟

همواره برای ما این سوال مهم مطرح بود که چرا بازرسی کل کشور در زمان شهرداری آقای قالیباف نظارتی بر عملکرد شهرداری نداشته. مسئله مهم آن است که چرا این بدهی اساسا شکل گرفته و در تمام مدتی که هر روز بر بدهی افزوده می شد، سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود نکرد. از همین رو در مسیر پیگیری های بدهی های شهرداری یکی از مطالبات جدی شورای شهر ارائه گزارش مستند و رسمی از سوی سازمان بازرسی کل کشور است.

ما در شورای شهر بارها شاهد آن بودیم که بازرسی کل کشور هزینه های شورا را زیر ذره بین برده است. در گام های بعدی هزینه ها را پیگری کرده و البته منابع شکل گیری درآمد و هزینه ها را مورد بررسی جدی قرار داده است. از همین رو درباره بدهی ۶۹ هزار میلیاردتومانی شهرداری نیز باید پاسخگو بوده و همه ابهامات موجود را رفع کند.

محمدباقر قالیباف، با حضور در برنامه تلویزیون بدون توقف بدهی ۵۰ هزار میلیاردی دوران خود را دروغ بزرگ عنوان کرد و گفت: این افراد برای ماندن در قدرت علاوه بر اینکه باید دروغ بگویند باید ذلت هم بپذیرند و زدوبند کنند و در واقع، چون کشور و جامعه نیاز به کار دارد این افراد می‌آیند و بهانه‌های بیخودی می‌گیرند. نظر شما درباره این اظهار نظر چیست؟

یکی از نگرانی ها و اعتراض های جدی شواری شهر مبنی بر آن است که به راستی چرا صدا و سیما تبدیل به تریبون مستقیم آقای قالیباف شده است. همواره بعد از انتشار هرگونه بدهی یا مشکلات مالی در صدا و سیما حاضر شده و از عملکرد خود کاملا یکسویه دفاع می کند. این انتظاری طبیعی است که صدا و سیما این فرصت را به شکلی یکسان فراهم کند. این روند نیز بسیار عادی و ساده است. کافی است مناظره ای برگزار شود تا به همان میزان که آقای قالیباف از عملکرد خود دفاع می کند، شورای شهر نیز توان ارائه رسمی اسناد و مدارک خود را داشته باشد. متاسفانه برخورد با اعضای شورای شهر بسیار متفاوت است. این در حالی است که هر کلامی در راستای مطالبه حقوق مردم بوده است. در نهایت امیدواریم برخوردی عادلانه و بر اساس ترازوی عدالت شکل گیرد.شیداملکی

عمومی
شناسه : 45976
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا