افزایش ۲۰ درصدی مسافران شبکه حمل و نقل عمومی در پی سهمیه‌بندی بنزین

جهان صنعت نیوز:  پیروز حناچی عصر امروز در حاشیه همایش ساختمان پایدار با حضور در جمع خبرنگاران با بیان این که رعایت مقررات ملی ساختمان الزامی است گفت: البته یک سری از مباحث مقررات ملی ساختمان در این سال‌ها عملیاتی شده است اما انتظار بیش از این بود به گونه‌ای که ما در دهه ۷۰ شیشه دو جداره و غیره نداشتیم اما حالا یکی از الزامات ساختمان است و در حوزه شرکتهایی که در مسئله تاسیسات حرارتی فعال هستند نیز وضعیت خوبی داریم اما برآیند ما این است که برای حل مشکلات ساختمان می‌بایست اهتمام ویژه در اجرای همه بندها باشد.


وی در مورد نقش شهرداری‌ها در اجرای این مقررات ملی گفت: شهرداری‌ها نقش زیادی در این زمینه دارند و تلاش ما این است که به خصوص در حوزه میزان مصرف سوخت ساختمان‌ها و اتلاف آنها که حدود ۳۳ درصد است بتوانیم کارهای خوب و موثری انجام دهیم.

وی در واکنش به سخنان روز گذشته سخنگوی شورای شهر مبنی بر این که در روز برفی تهران به دلیل عدم انعقاد قرارداد با پیمانکاران برف روب شهرداری نتوانسته اقدامات به موقع انجام دهد گفت: مشکل اعتبار نداشتیم اما پیمانکاران در همه حوزه‌ها انتظار دارند که بالاترین رقم را در انعقاد قراردادهایشان داشته باشند.

شهردار تهران با بیان این که این مشکل قدیمی است اما حالا حل شده در پاسخ به سوال در مورد نامه نگاریش با دولت برای اختصاص اتوبوس و واگن در پی سهمیه بندی بنزین گفت: اتفاقا در جلسه امروز هیات دولت نیز در این خصوص صحبت شد چرا که قابل پیش بینی بود که در پی افزایش قیمت بنزین مراجعه به حمل و نقل عمومی افزایش یابد.

وی با بیان این که آمارها نشان می‌دهد که در پی افزایش قیمت بنزین بیش از ۲۰ درصد به مسافران حمل و نقل عمومی اضافه شده است اظهار کرد:  تمام تلاش ما این است که در کوتاه مدت اتوبوس و واگن به شبکه حمل ونقل عمومی تهران اضافه کنیم و امروز نیز قول‌هایی در این زمینه داده شد که تا نهایی شدن آن از بیان جزئیات خودداری می‌کنیم.

پیروز حناچی در مراسم ساختمان پایدار با بیان این که از تصویب قوانین حوزه ساختمان سازی از جمله مقررات ملی ساختمان بیش از دو دهه می‌گذرد گفت: با این حال اگر بپرسند در اجرای مقررات به طور نسبی موفق بودیم یا نه؟ نمی‌توانیم جواب مثبت بدهیم چرا که سرعت و آهنگ به سمت این تغییرات ایده آل نیست.

وی با بیان این که ایران به لحاظ آیتم شدت انرژی وضعیت خوبی ندارد اظهار کرد: آیتم شدت انرژی از سه مولفه مصرف مولد، مصرف غیر مولد و تولید ناخالص شکل می‌گیرد که ما در این تقسیم بندی‌ها ضریب خوبی نداریم چرا که بخش زیادی در بخش غیرمولد هزینه می‌شود که سهم تولید ناخالص را کاهش می‌دهد و در مقایسه ما کشور چین را داریم که ظرف یک دهه ۱۴ برابر مصرف انرژی‌اش زیاد شده اما شدت انرژی ثابت ماند و این نشان می‌دهد که انرژی در بخش‌های مولد هزینه شده و تولید ناخالص افزایش یافته است.

حناچی با تاکید بر این که بخشی از مسئله به دلیل ارزان بودن حاملهای انرژی است تصریح کرد: البته این روزها نمی‌شود حرفش را زد اما قیمت‌ها بازدارنده نیست.

شهردار تهران با اشاره به این که در کشورهایی همچون آلمان وقتی می‌خواهند خانه‌ای را خریداری می‌کند به مصرف انرژی آن توجه می‌کند به گونه‌ای اگر مصرف انرژی آن پایین باشد قیمت افزایش می‌یابد گفت: در دهه ۷۰ وزیر صنعت وقت در مورد اتلاف انرژی چاره اندیشی کرد و نسبت به نصب برچسب انرژی تاکید داشت به گونه‌ای که یادمان است که برای اولین بار بر روی وسایل خانگی برچسب انرژی زدند و کسی هم بر روی این موضوع دقت نمی کرد اما حالا برچسب انرژی به یکی از بدیهیات تبدیل شده است و حتی مردم براساس برچسب‌ها خرید خود را انجام می دهند و امروز خوشحال شدم که برای واحدهای مسکونی نیز برچسب انرژی طراحی شده است.

وی با بیان این که دیر یا زود به سمت اجرای کلیه مقررات ملی ساختمان پیش برویم گفت: در این زمینه نیازمند اجرای پرژوه‌های پایلوت هستیم که یک زمانی مرکز تحقیقات مسکن این کار را انجام می‌داد اما الان بد نیست که این طرح (سنجش انرژی ساختمان) به صورت پایلوت اجرا شود.

حناچی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که وضع و حال شهرمان خوب نیست و این روزها نفس‌هایمان به شماره افتاده و چاره‌ای جز همراهی نداریم تصریح کرد: ایده‌های خوبی در دنیا وجود دارد که می‌توان در این زمینه برج مرکز میلان را مثال زد که با فضای سبز انبوه پوشانده شده که مساحتی به اندازه یک باغ دو هکتاری در ساختمان‌ها اجرا کرده است و زمان آن رسیده که این گونه تجربیات در تهران نیز تعقیب شود.

شهردار تهران با بیان این که آلودگی ارتباط مستقیمی با مصرف انرژی دارد اظهار کرد: به طور معمول کلانشهرها دچار جزایر گرمایی می شوند به گونه‌ای که مرکز آنها چند درجه گرم‌تر از حومه است که ایجاد این جزایر با مصرف سوخت‌های فسیلی ارتباط دارد و باید تصمیم گیری کنیم تا به سمت انرژی‌های پاک قدم برداریم و بر همین اساس هفته آینده مرکز نوآوری حمل و نقل پیشرفته استارت می‌زنیم تا به سمت استفاده از موتورهای دو چرخ  پیش برویم و تلاش داریم موتورهای موجود را برقی کنیم که البته شرایط سخت است اما راهی نداریم.

اخبار برگزیده
شناسه : 64899
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا