آیا بازنشستگان هم مشمول پرداخت مالیات هستند؟/مالیات بر جیب‌های خالی!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این موضوع در حالی مطرح می‌شود که در این میان چند پرسش و ابهام اساسی وجود دارد. نخست اینکه دولت معتقد است افزایش حقوق‌ها از یک سقف معین به تورم دامن زده و بودجه کافی نیز برای این موضوع وجود ندارد. از سوی دیگر مشخص نیست که حقوق بازنشستگان و حقوق‌بگیران کارگری قرار است به چه میزان افزایش پیدا کند؟ در واقع در بحث افزایش ۶۰ درصدی حداقل حقوق‌ها که به گفته حمیدرضا حاجی‌بابایی رییس کمیسیون تلفیق بودجه برای شاغلان ۶/۵ میلیون تومان و برای بازنشستگان پنج میلیون تومان تعیین شده نیز مساله چندان شفاف نیست. یعنی افزایش ۶۰ درصدی حقوق برای حداقلی‌بگیران در نظر گرفته شده و برای سایر سطوح به صورت پلکانی و ۱۰ درصدی صورت می‌گیرد؛ در حالی که طبق لایحه‌ای که دولت تعیین کرده قرار بوده حداقل حقوق ۲۹ درصد افزایش داشته باشد.

از سوی دیگر این افزایش حقوق‌ها که گفته می‌شود ۶۰ درصد خواهد بود، برای بازنشستگان کشوری و لشکری، بخش اندکی از مستمری‌بگیران را تشکیل داده و بخش قابل ملاحظه‌ای از آنها حداقل حقوقشان به گونه‌ای است که شامل ۶۰ درصد نشده و مشمول فرمول پلکانی قرار می‌گیرند. اما همین میزان هم برای مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و جامعه کارگری که اتفاقا اکثریت آنها شامل حداقلی‌بگیران هستند، هنوز به طور دقیق مشخص نیست و جزئیات آن به جلسه شورای عالی تامین اجتماعی و جلسه کمیته حقوق و دستمزد آخر ماه حواله شده است.

اما فارغ از این موضوع، مساله مهم و واکنش‌برانگیزتر، بحث دریافت مالیات از درآمد است که در بودجه سال آینده بر روی آن تاکید شده است. طبق گفته حاجی‌بابایی، افرادی که از پنج میلیون تا ۱۵ میلیون دریافتی دارند، ۱۰ درصد مالیات می‌پردازند، مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان نیز ۱۵ درصد مالیات و مازاد ۲۵ میلیون تومان تا سقف هفت برابر ۲۰ درصد مالیات می‌پردازند.

حال سوال این است با توجه به اینکه گفته می‌شود حداقل هزینه در شهرهای بزرگ زیر ۱۰ میلیون تومان نیست و رقم سبد معیشت نیز اخیرا ۹ تومان تعیین شده است، بر چه اساس و مبنایی قرار است از بازنشستگان که اکنون هزینه‌های زندگی آنها به واسطه بزرگ شدن فرزندان و دامنه خانواده افزایش بیشتری یافته، مالیات دریافت شود؟

در انتظار تصمیم شورای عالی

در این رابطه علی دهقان‌کیا رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهر تهران در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» در خصوص افزایش میزان حقوق بازنشستگان و اینکه آیا این افزایش شامل حال بازنشستگان تامین اجتماعی نیز می‌شود، توضیح می‌دهد: موضوع افزایش ۶۰ درصدی حداقل حقوق‌ها که کمیسیون تلفیق مجلس مصوب کرده است، مربوط به کارکنان و بازنشستگان دولتی است؛ زیرا دولت برای صندوق‌های کشوری و لشکری بودجه در نظر گرفته و این مساله برای آنها قابل اجراست. اما برای مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از آنجا که ردیف بودجه دولتی وجود ندارد، بحث افزایش حقوق‌ها از مصوبات شورای عالی تامین اجتماعی تبعیت کرده و هر تصمیمی که این شورا بگیرد برای بازنشستگان این سازمان صدق می‌کند.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقلی‌بگیر هستند، می‌افزاید: اینکه برای صندوق‌های کشوری و لشکری حداقل حقوق ۵ و ۶/۵ میلیون تومان تعیین شده، تعداد بسیار اندکی را شامل می‌شوند. یعنی اکثر کارکنان و بازنشستگان دولت شامل دریافتی‌های میانی هستند، بنابراین بحثشان با مستمری‌بگیران تامین اجتماعی که عمده آنها حداقلی‌بگیر هستند متفاوت است. در واقع همان‌طور که ذکر کردم برای بازنشستگان تامین اجتماعی هر رقمی که شورای عالی سازمان در نظر بگیرد، حداقل حقوق بر اساس ماده ۱۱۱ و ماده ۴۱ قانون کار تعیین شده و برای سایر سطوح هم بر اساس پیشنهاد هیات‌مدیره به هیات دولت میزان حقوق و دریافتی‌ها مشخص می‌شود.

دهقان‌کیا همچنین در ادامه در پاسخ به این پرسش که اکنون شورای عالی تامین اجتماعی چه میزان برای حداقل حقوق بازنشستگان خود در نظر گرفته است، توضیح می‌دهد: سبد هزینه خانوار از نظر ما رقم ۱۲ میلیون تومان است؛ اما آنچه مورد تایید سه گروه قرار گرفت، مبلغ ۹/۸ میلیون تومان بود. در واقع این فرمولی بود که از سوی وزارت اقتصاد به ما ارائه شد. به همین دلیل هم هست که اکنون نظاره‌گر هستیم تا ببینیم با توجه به سبد معیشت ۹ میلیون تومانی چه میزان قرار است حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی افزایش یابد.

دست بردن در سفره مردم

وی همچنین در مورد بحث چالش‌برانگیز مالیات‌ها که قرار است از دریافتی‌های بالای پنج میلیون تومان به صورت پلکانی اخذ شود نیز می‌گوید: قاعدتا بازنشستگان نباید مالیات پرداخت کنند؛ اگر قرار باشد این اتفاق برای آنها بیفتد، طبیعتا افزایش حقوق آنها نیز از بین خواهد رفت. در واقع سوال این است که به غیر از حداقلی‌بگیران، برای سایر سطوح چه میزان افزایش حقوق در نظر گرفته شده که قرار است ۱۰ درصد آن بابت مالیات کسر شود؟ معتقدم این کار دست بردن در جیب و سفره مردم است. اگر قرار است چنین اقدامی صورت بگیرد باید برای سایر سطوح به غیراز حداقلی‌بگیران، ۴۰ تا ۵۰ درصد حقوق‌ها افزایش پیدا کند تا ۱۰ درصد آن شامل مالیات شود.

از سوی دیگر بازنشستگان تامین اجتماعی نیز شامل مالیات نبوده و نباید باشند. زیرا آنها قبل از دریافت حقوقشان کلیه مالیات و بیمه را پرداخت کرده و دیگر جایی ندارد که بخواهند مجددا مالیات پرداخت کنند. بنابراین هر چند که موضوع بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان کشوری و لشکری متفاوت است، اما اگر این اتفاق صورت بگیرد، عملا همان ۱۰ درصد افزایش حقوقی که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است، از بین رفته و نه تنها خقوقشان افزایش نیافته بلکه پول هم از آنها گرفته می‌شود. به همین خاطر است که دوباره تاکید می‌کنم این اقدام دست بردن در جیب مردم است و توجیهی هم ندارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 248471
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا