آغاز پیک هفتم کرونا در کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این در حالی است که آخرین بار هشتم اردیبهشت امسال بود که رنگ قرمز در نقشه کرونایی کشور رخ نشان داد، اما حالا بعد از ۷۱ روز جمعه ۱۷ تیر نیز رنگ قرمز دوباره به نقشه کرونایی ایران بازگشته است. در عین حال رنگ نارنجی هم آخرین بار ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در نقشه کرونایی کشور وجود داشت و حالا بعد از ۶۴ روز بر نقشه کرونایی کشور ظاهر شده است. همچنین به گفته شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه اخیر این ستاد، بر تقویت مراقبت‌های بهداشتی مرزی در تمامی مرزها، باتوجه به ابتلاء فراوان در کشورهای همسایه از ترکیه تا امارات، تاکید شده است. حال آنکه متاسفانه روز یکشنبه بعد از ۶۳ روز تعداد قربانیان کرونایی در ایران دورقمی شد و به ۱۰ تن رسید؛ موضوعی که دوباره زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است. از سوی دیگر از ۱۹ تا ۲۰ تیر ۱۴۰۱ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۵۴ تن از آنها بستری شدند. پزشکان حاضر در بیمارستان‌ها نیز از پر شدن بخش‌های کرونایی خبر می‌دهند و به همین خاطر بار دیگر تجربه تلخ کمبود تخت خالی برای بستری بیماران کرونایی در حال تکرار است. با این تفاوت که متاسفانه امروز تنها ۱۰ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند. این در حالی است که ۱۴ میلیون تن هنوز واکسنی دریافت نکرده‌اند. بنابراین خطر جدی همچنان بیخ گوش ایرانی‌ها است. از سوی دیگر با گذشت ۵ ماه از وقوع پیک ششم، پزشکان بر این عقیده‌اند که در حال حاضر پیک هفتم شروع شده است. همچنین تا دو هفته دیگر به قله پیک خواهیم رسید و اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و دولت به عادی‌انگاری‌هایش ادامه دهد احتمالا آمار فوتی‌ها دوباره ۳ رقمی می‌شود. به همین دلیل به تازگی نیز وزارت بهداشت در پیک هفتم و در بدترین زمان برای واکسیناسیون فراخوان تزریق دوز چهارم واکسن کرونا را داده است. اما بر اساس شواهد و قرائن تعداد واکسن‌های موجود نیز نسبت به جمعیت بسیار کمتر است. به همین دلیل مردم بار دیگر سرگردان شده‌اند.


یک بیمار ۱۸ نفر را مبتلا می‌کند!

چند روز پیش کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، اعلام کرد: «زیرسویه‌های جدید اومیکرون به سرعت در حال انتشار هستند، به طوری که در آمریکا و اروپا شاهد سرعت سرایت بیماری هستیم. سرعت سرایت زیرسویه  ۵ BAنیز خیلی بیشتر از اومیکرون است، اما قدرت بیماری‌زایی آن کمتر است. سرعت سرایت زیرسویه جدید هم ۵/۱ برابر اومیکرون است.»

حیدری به وضعیت بیماری در منطقه اشاره و اظهار کرد: «‌هم‌اکنون بیماری در کشورهای اطراف ما به سرعت در حال افزایش است، به طوری که در امارات متحده عربی، عربستان، قطر، کویت، ترکیه و پاکستان شاهد افزایش موارد ابتلا هستیم. سرعت سرایت زیرسویه جدید به گونه‌ای است که گفته می‌شود یک فرد مبتلا می‌تواند ۱۸ نفر را بیمار کند.»

وزارت بهداشت باید محدودیت‌های جدیدی اعمال کند

دکتر سیدعلیرضا ناجی- رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- نیز در این‌باره به «جهان‌صنعت» گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر در پیک هفتم کرونا به سر می‌بریم، اگر وزارت بهداشت با ارائه برنامه‌های به موقع از شیوع گسترده جلوگیری نکند، احتمال مرگ و میر‌های سه‌رقمی زیاد است، چرا که اخیرا تعداد شهرهای نارنجی و قرمز در حال افزایش است. همچنین موارد مثبت نیز افزایش پیدا کرده است. اما با توجه به تجارب گذشته آمار مبتلایان بیش از آن چیزی است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، زیرا بیماران زیادی به دلایل مختلف تست کرونا نمی‌دهند. تعدادی هم چون ناقل بی‌علامت هستند، بدون آگاهی از بیماری در جامعه تردد می‌کنند. از قضا همین افراد تعداد زیادی از مردم را به کرونا مبتلا می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر سویه غالب در ایران زیرسویه‌های جدید اومیکرون است. این زیرسویه ۵ BA نام دارد که سرعت سرایت‌پذیری آن خیلی بیشتر از اومیکرون است، اما قدرت بیماری‌زایی‌اش کمتر است. میزان کشندگی آن را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم زیرا اخیرا آمار مبتلایان و فوتی‌ها صعودی شده است، اما با توجه به عدم تزریق واکسن ۱۴ میلیون ایرانی احتمال افزایش تعداد فوتی‌ها در گروه‌های پرخطر زیاد است، ولی قابل پیش‌بینی نیست.

دکتر ناجی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت برای جلوگیری از شیوع گسترده دوباره بیماری باید محدودیت‌های جدیدی اعمال کند، اظهار کرد: برخلاف هشدار‌های ما وزارت بهداشت و صدا و سیما در راستای عادی‌انگاری بیماری کرونا تلاش می‌کند. همین امر نیز منجر به کاهش رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم شده است. چه‌بسا صدا و سیما با پیغام‌های اشتباه به مردم این تصور را القا کرد که کرونا تمام شده است. حال آنکه بارها درخصوص این‌گونه پیام‌ها هشدار داده‌ایم. همچنین خوشحالی ما درخصوص صفر شدن آمار فوتی‌ها نیز پیامی اشتباهی به مردم بود. در هر صورت به جای اینکه مردم را تشویق به استفاده از ماسک و تزریق دوز سوم و چهارم واکسن کرونا کنیم، آنها را به سوی عادی‌انگاری سوق داده‌ایم. همین امر تردد افراد را به کشورهای همسایه زیاد کرد، بنابراین زیرشاخه‌های اومیکرون وارد کشور شده است. پس وزارت بهداشت باید برای جلوگیری از شیوع دوباره، محدودیت‌های جدیدی اعمال و مردم را مجبور به استفاده از ماسک و تزریق واکسن کند. همچنین مترو که از همان روزهای ابتدایی کانون انتشار بیماری کرونا بود بیشتر رصد شود. اگر برخی اداره‌ها می‌توانند دورکاری‌ها را بازگردانند تا از چرخش ویروس جلوگیری شود. به نظرم وزارت بهداشت باید درخصوص محدودیت‌های جدید سریع‌تر به نتیجه برسد. تصمیمات به موقع می‌تواند از شعله‌ور شدن پیک هفتم جلوگیری کند.

کادر درمان هم ماسک نمی‌زد!

دکتر حسین کرمانپور، رییس اورژانس بیمارستان سینا نیز درخصوص خیزش کرونا به «جهان‌صنعت» گفت: این روزها آمار مبتلایان به کرونا با شیب نسبتا تند در حال افزایش است. حال آنکه با توجه به استفاده ۱۰ درصدی مردم از ماسک، هشدارهای ما را شوخی می‌دانند. اما واقعیت کاملا مشهود است. با توجه به وضعیت اورژانس بیمارستان‌ها در حال حاضر در پیک هفتم کرونا قرار داریم و تا دو هفته دیگر به قله پیک خواهیم رسید. بنابراین اگر پروتکل‌ها از سوی مردم رعایت شود و شدت ویروس به همین منوال باشد، تا پایان مردادماه یا به صورت تقریبی ۴۰ روز دیگر پیک نزولی می‌شود. با این حال در برابر افزایش موارد ابتلا به کرونا نمی‌توانیم مانند گرانی نان برخورد کنیم؛ کرونا جان مردم را می‌گیرد و ما نمی‌توانیم در برابر جان مردم سکوت کنیم.

وی افزود: امروزه تمام بخش‌های کرونا در بیمارستان‌ها پر شده است. ما هشدار وقوع سیل را به مردم اعلام کردیم، اما اینکه دولت و ملت چقدر وضعیت را جدی بگیرند، مشخص نیست چرا که با توجه به هشدارها هنوز ۱۴ میلیون تن حتی یک دوز واکسن هم تزریق نکرده‌اند. از نظر من آنها قطار جابه‌جایی ویروس در جامعه هستند. برخی از این افراد هم به کرونای شدید مبتلا می‌شوند و متاسفانه فوت می‌کنند. برخی هم ناقل ویروس می‌شوند و ویروس را به اعضای خانواده و دیگر افراد جامعه انتقال می‌دهند که در این صورت باعث مرگ سایرین می‌شوند. البته گاهی نیز افراد بعد از ابتلا به کرونا زنده می‌مانند اما سلامتی آنها مانند سابق نمی‌شود. چرا که عوارض بیماری کرونا سلامت اولیه مبتلایان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین واکسن‌نزده‌ها مانند بمب ساعتی عمل می‌کنند. متاسفانه این روزها بعد از ۶۰ روز مرگ‌های یک‌رقمی به دورقمی تبدیل شده است. اگر هم شرایط به همین منوال پیش رود مرگ‌ها سه‌رقمی نیز می‌شود. همان‌طور که پیشتر گفتم، در حال حاضر بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها مملو از بیمار است.

دکتر کرمانپور با اشاره به اینکه نه تنها میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه کاهش یافته است گفت: در کادر درمان نیز این موضوع رعایت نمی‌شود. وقتی واکسیناسیون سراسری شد، مردم فکر کردند، رویین‌تن شده‌اند. بارها به همگان هشدار دادیم که واکسیناسیون در برابر واریانت‌های جدید کرونا کافی نیست. چه‌بسا حتما باید در مراکز شلوغ از ماسک استفاده شود. اما این روزها نه تنها مردم بلکه کادر درمان نیز پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت نمی‌کنند. چنین امری نگران‌کننده است. یکی از دلایل شیوع دوباره بیماری کرونا در جامعه افرادی‌ هستند که بیماری کرونا و رعایت‌کنندگان را به سخره می‌گیرند.

او ادامه داد: خوشبختانه براساس آن چه که در بیمارستان‌ها مشاهده می‌کنیم، میزان کشندگی و شدت بیماری این سویه مانند دلتا نیست، چرا که واریانت دلتا بدترین نوع سویه کرونا بود که در آن دوران بیشترین فوتی‌ها رخ داد. اما این دفعه براساس مشاهدات، قدرت سرایت‌پذیری ویروس بسیار بیشتر شده است. سویه اومیکرون اگرچه از سرایت چندبرابری برخوردار است اما شدت بیماری به اندازه دلتا نبود. با این حال سرعت سرایت زیرسویه ۵BA خیلی بیشتر از اومیکرون است، اما قدرت بیماری‌زایی آن کمتر است. بنابراین اگر فردی به کرونا مبتلا شد، اول به پزشک عفونی مراجعه کند و از درمان‌های خانگی استفاده نکند، چرا که هنوز تمام سویه‌های کرونا در کشور وجود دارد و مشخص نیست به چه واریانتی از کرونا مبتلا شده‌اند. با توجه به هزینه‌های گران آزمایش، تشخیص سویه‌های موجود در ایران بسیار سخت است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 274411
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا