بررسی تبعات اصرار مسوولان بر بازگشایی مدارس در عصر کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز:   اما برخلاف تصورات دیروز به گفته مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ۱۵ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم یک مدرسه بعد از بازگشایی مدارس دوروزه مبتلا به کرونا مثبت شدند. همین امر دلیلی شد تا دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به بازگشایی‌های بی‌محابا در مدارس، دانشگاه‌ها و مجامع، رستوران‌ها، سینماها و… با توجه به اینکه هنوز هم به ایمنی جمعی نرسیده‌ایم و با توجه به اینکه کودکان ما از واکسیناسیون کافی برخوردار نیستند، این خود می‌تواند باعث ایجاد پیک ششم کرونا در کشور شود و باید این را مورد نظر قرار داد. وی گفت: «به همین دلیل توصیه کمیته علمی این است که درباره بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مجامع باتوجه به اینکه شیوع روند کرونا در کشورمان سیر نزولی دارد، حتما بازبینی مجدد شود، زیرا باتوجه به اینکه افراد زیر ۱۸ سال ما هنوز به طور کامل واکسینه نشده‌اند و بچه‌های زیر ۱۲ سال ما که در برخی کشورها مانند چین (سه سال به بالا) و آمریکا (بالای پنج سال) واکسینه شدن را شروع کرده‌اند، اما ما هنوز پروتکل را در این سنین نداریم.»

نگرانی در خصوص بازگشایی مدارس

مسوولان بعد از بازگشایی مدارس تازه یادشان افتاده که باید کمی بازنگری کنند. دکتر قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت دیروز در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا با تاکید بر نگرانی‌های ایجادشده در خصوص ابتلای دانش‌آموزان به کرونا اظهار کرد: انشاءالله تا فردا کمیته علمی نظراتش را به طور رسمی در خصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اعلام می‌کند. واقعا بحث بازگشایی مدارس اگر مدیریت شده نباشد و قرار باشد همه دانش‌آموزان در یک مدت زمان کوتاه در کلاس حضور داشته باشند، قطعا ممکن است باعث ایجاد نگرانی شود. باید در مدارس سیستم رصد داشته باشیم که بلافاصله اگر قرار باشد شروع بیماری از مدارس باعث ایجاد نگرانی در جامعه شود، بلافاصله شناسایی شود تا منجر به تعطیلی وسیع مدارس نشود، زیرا تبعات زیادی خواهد داشت و در مردم بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند.

جان‌بابایی گفت: بنابراین بازگشایی منطقی و معقولانه با رصد تمام شرایط دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان از جهت گسترش بیماری بسیار مهم است.

هشدار اپلیکیشن ماسک به ستاد ملی مقابله با کرونا

این در حالی است که دیروز اپلیکیشن ماسک هم در خصوص بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و کاهش سطح محدودیت‌ها در مورد خطر حتمی خیز ششم کرونا به ستاد ملی کرونا هشدار داده است، چرا که هم‌اکنون موج جدیدی از کرونا در آلمان شروع شده و آلمان با جمعیتی مشابه ایران، به ۶۸ درصد کل جمعیت خود دو نوبت واکسن تزریق کرده؛ چیزی که هم‌اکنون در ایران ۵۴ درصد است. از اوایل مهرماه، مسوولان آلمان با مشاهده کاهش آمار مبتلایان، محدودیت‌های اجتماعی را به تدریج کاهش دادند. اما با وجود پوشش بالای واکسیناسیون، اقتصاد قوی و جدیت بالا در اعمال قوانین، آمار ابتلای روزانه این کشور در حال حاضر به ۵۰ هزار نفر و مرگ روزانه به ۳۰۰ نفر رسیده است. موج جدید کرونا در حالی در کشورهای اروپایی شروع شده که همگان علی‌الخصوص مسوولان ایرانی بر این باور بودند که واکسیناسیون کرونا تمام می‌شود و می‌توانیم به شرایط عادی بازگردیم اما کارشناسان می‌گویند که کووید صفر هرگز اتفاق نخواهد افتاد و این یک بیماری است که در آینده با ما خواهد بود و قرار است بیاید و برود. بنابراین بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، عادی‌انگاری در مسوولان و مردم، کاهش سطح مراقبت‌ها و محدودیت‌ها، کشور را با خطر قطعی موج ششم مواجه می‌کند. هر خیز کرونا باعث مرگ ده‌ها هزار نفر از هم‌میهنان شده است. کودکان بستری در کشور به خاطر کرونا بی‌سرپرست شده‌اند و فرصت تحصیل را برای همیشه از دست داده‌اند. برخلاف تفکرات وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا ازدحام مردم در مترو و حضور دانش‌آموزان در مدرسه می‌تواند پیک ششم را برای ما به ارمغان بیاورد.

آغاز شیوع کرونا در مدارس

در همین رابطه دکتر علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص تبعات بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به «جهان‌صنعت» گفت: گسترش پیک جدید کرونا در ایران موضوع روشنی است که ماه‌هاست در خصوص آن هشدار می‌دهیم. اما گوش شنوایی برای این معضل وجود ندارد. اتفاقا ما باید رفتار دیگر کشورهای درگیر را با دقت زیر ذره‌بین قرار دهیم تا اشتباهات آنها را تکرار نکنیم، چرا که چندی پیش آلمان هم با بازگشایی عجولانه مدارس و اجتماع باعث شیوع جدیدی در کشورش شد و ما به جای عبرت‌گیری، اشتباه آلمان را تکرار کردیم و به سرعت هرچه بیشتر نه تنها دورکاری‌ها را لغو کردیم بلکه همزمان مدارس و دانشگاه‌ها را هم باز کردیم. این در حالی است که اخیرا ازدحام عجیبی را در مترو و اتوبوس شاهد هستیم. بنابراین با وجود شیوع موجی در آلمان حتما ما هم باید انتظار پیک ششم را بکشیم.

وی با اشاره به ابتلای ۱۵ تن از دانش‌آموزان لرستان به کرونا اظهار کرد: از زمانی که مدارس باز شده، معلم‌های مختلفی از سراسر کشور در مورد شیوع کرونا در مدارس اظهار نگرانی کردند و به من اطلاع دادند که برخی از کلاس‌ها به دلیل ابتلای دانش‌آموزان به کرونا تعطیل شده است. به نظرم ستاد در خصوص بازگشایی مدارس کمی عجولانه تصمیم گرفت در صورتی که باید ابتدا گردش ویروس را متوقف می‌کرد. البته هنوز ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون حاصل نشده است.

این ویروس‌شناس در ادامه گفت: دانش‌آموزان با وجود واکسیناسیون علاوه بر اینکه می‌توانند ناقل بیماری کرونا و عامل انتشار آن در مدارس باشند، می‌توانند درون خانواده را هم درگیر کنند. بنابراین با چنین وضعیتی هیچ‌گاه کرونا از گردش خارج نمی‌شود.

واکسیناسیون ۸۳ درصد مطلوب نیست!

دیروز استاندار تهران در حالی از سطح واکسیناسیون کرونا در استان تهران به بیش از ۸۳ درصد خبر داد که به گفته عضو هیات علمی دانشگاه سطح واکسیناسیون ۸۳ درصدی در مقابل واریانت دلتا و میزان اثربخشی واکسن‌های موجود در ایران نامطلوب است و تاکید کرد: زمانی ایمنی جمعی حاصل می‌شود که سطح درجه واکسیناسیون به بیش از ۹۰ درصد برسد، البته این درصد بستگی به نوع واکسن تزریق‌شده در سراسر کشور دارد. در نتیجه برای رسیدن به این درجه راهی طولانی در پیش داریم. البته آلمان با وجود اینکه ۶۸ درصد کل جمعیت خود را در دو نوبت واکسینه کرده اما با شروع بازگشایی‌ها پیک بدی را تجربه می‌کند.

وی افزود: به نظرم پیک اخیر کرونا در آلمان برای ما گوشزد‌کننده است. ستاد ملی مقابله با کرونا باید با دقت بازگشایی‌ها را بازنگری کند و از تجربه‌های کشورهای درگیر استفاده کند. البته خوشبختانه وضعیت کرونا در حال حاضر نزولی است و اگر به همین طریق پیش برویم کووید را کنترل می‌کنیم.

باید از بحران جلوگیری کنیم

دکتر ناجی در خصوص میزان خطرناک بودن پیک ششم عنوان کرد: با توجه به سرعت واکسیناسیون در ایران ممکن است در پیک ششم به میزان پیک پنجم تلفات نداشته باشیم؛ اما کشورهای دیگر به علت اقدامات غیردرمانی که انجام می‌دهند، میزان موارد ابتلایشان نسبت به جمعیت پایین‌تر است. ولی ما با دو سیاست جلو می‌رویم: یکی اینکه به دلیل دامنه و اوج بالای پیک‌های اخیر بسیاری از هموطنان ما با این بیماری برخورد کردند و ایمنی نسبی در آنها ایجاد شد و در راستای آن واکسن هم زدند ولی در کشورهای دیگری که اقدامات غیردرمانی سختگیرانه‌ای برقرار کردند امکان اینکه افراد بیشتری با بیماری برخورد نکرده باشند، زیاد است. در نتیجه شاید با شروع پیک ششم میزان تلفات ما به میزان موج‌های قبلی نباشد ولی در هر صورت این خوش‌بینی نباید منجر به عادی‌انگاری در بین مسوولان و مردم شود و به شروع پیک ششم دامن بزنیم. به نظرم هم‌اکنون باید از بحران جلوگیری کنیم، نه اینکه همانند گذشته تنها به کنترل بحران بپردازیم. البته به مقدار مناسب هم نتوانستیم بحران‌های قبلی را کنترل کنیم. به همین دلیل باید پیش‌بینی و تحلیل‌های لازم را انجام دهیم تا از بحران‌ها و خیزهای بلند جلوگیری شود.

وی افزود: این در حالی است که از چندین ماه قبل بارها هشدار دادیم همزمانی بازگشایی‌ها و لغو دورکاری‌ها می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری را برای‌مان به ارمغان بیاورد. چرا که ما هنوز وضعیت واکسیناسیون‌مان به حد مطلوب نرسیده که دل را به دریا زدیم! اگر چه ما هنوز از واریانت‌های جدیدی که در آلمان گسترش پیدا کرده اطلاعی نداریم. چه‌بسا دلتا پلاسی هم در جامعه در حال چرخش است که ما می‌دانیم میزان انتقال‌اش بسیار بیشتر از دلتا است. این در حالی است که با دیدن تصاویر ازدحام مردم در مترو و اتوبوس و همزمانی آن با آلودگی هوا و بازگشایی‌ها می‌توان نتیجه گرفت پیک ششم در کمین است ولی اگر هوشیار باشیم و از همین امروز محدودیت‌ها را دوباره اعمال کنیم، می‌توانیم از موج‌های بلند جلوگیری کنیم. البته با توجه به معیارهای موجود ما همیشه از اپیدمی دو و سه هفته‌ای عقب‌تر هستیم.

اخبار برگزیده
شناسه : 231202
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا