آزاد سازی سواحل شمال آرزوی دور از دست

جهان صنعت نیوز:  محمد حسین قربانی در گفت وگو با جهان صنعت نیوز در پاسخ به این سئوال که براساس برنامه چهارم مقرر شده بود که آزادسازی سواحل دریای خزر اجرایی شود و چرا این اتفاق نیفتاده است،اظهارداشت: شفاف بگویم که من اراده ای برای آزادسازی سواحل نمی بینم. در طول سالیان، بسیاری از سواحل به بخش های دولتی یا نهادها واگذار کردند .

وی افزود: آزادسازی سواحل وظیفه یک سازمان به تنهایی نیست. اینکه یک سازمان را موظف کنید که این وظیفه را برعهده بگیرد،امر محالی است. امروز بسیاری از نهادها سواحل را به هر دلیلی تصاحب کرده اند. تحت هر عنوانی اگر قرار است آزادسازی صورت بگیرد باید همه دستگاهها از خودشان شروع کنند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه با اشاره به اینکه اخیرا موج مهاجرت از تهران و شهرهای دیگر به روستاهای استان های شمالی به دلیل افزایش قیمت مسکن افزایش یافته، عنوان کرد: نزدیکی تهران به شمال سبب شده که تقاضا برای خرید مسکن در مناطق روستایی شمال کشور افزایش یابد.

در حال حاضر در هر روستایی می بینیم که تعدادی از تهران یا شهرهای دیگر به دلیل ارزانی مسکن،مهاجرت کرده اند. حضور آنها از ویلاسازی گرفته و بعضا سکونت هم دارند که خود بخود موجب تخریب منطقه شده است.

وی اضافه کرد: آنچه می تواند از شالیزارها یا باغات شمال صیانت کند،جلوگیری از تغییر کاربری هاست.متاسفانه به هر دلیلی این فضای تغییر کاربری ها در حال افزایش است و باید تلاش کنیم که این تغییر کاربری ها کاهش یابد.

عضو کمیسیون بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به اقدامات انجام شده برای صیانت از جنگل ها نیز گفت: به دلیل نداشتن فضای صیانتی نتوانسته ایم از جنگل ها به خوبی حفاظت کنیم.

او اضافه کرد: زمانی گفتیم،باید تمام جنگل نشین ها از جنگل خارج شوند واین کار با هزینه های زیاد انجام شد. اما تخریب جنگل ها به مراتب بیشتر شد.بعد گفتیم جنگل نشین ها به فضای دوباره کار خود برگردند.

آزاد سازی جنگل های شمال

الان می بینم که به دلیل بالارفتن قیمت چوب تخریب های وحشتناک در جنگل  ها اتفاق افتاده است.از سوی دیگر فضای جنگل بانی و محیط بانی را  تقویت نکرده ایم و این باعث شده که نتوانستم از جنگل های شمال کشور را صیانت کنیم.

قربانی  با اشاره به اینکه در غرب استان گیلان،در شهرهای هشتپر،ماسال و رضوان شهر با داشتن جنگل های انبوه تحت عنوان جنگل شفارود شرکتی تاسیس شده که وظیفه اش حفاظت از جنگل هاست،یادآور شد: این شرکت که به بخش خصوصی سپرده شده خود یکی از عوامل بروز مشکلات برای جنگل شده است.از جنگل صیانت نکرده  که هیچ خود نیز مزیت بر علت شده است.

او اضافه کرد: از سویی  این شرکت وظیفه داشته که به ازای هر قطعه چوبی که قطع می شود، درخت کاشته شده و جنگل را احیا کند، اما متاسفانه می بینیم که علی رغم اینکه بوم جنگل تخریب می شود، در راستای احیای جنگل  ما گامی برداشته نشده است.

به گفته وی  متولی جنگل ها، سازمان جنگل ها و مراتع کشور است ولی اراده را در راستای صیانت از جنگل ها در این سازمان نمی بینم.

مطلب مرتبط: 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 52477
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا