آدرس اشتباه درباره پایان کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز: در همین حال دکتر علیرضا ناجی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «در حال حاضر در کشورما به نظر می‌رسد که زیرشاخه واریانس اومیکرون به نام BA5 را داریم. تمام زیرشاخه‌های اومیکرون از نظر بیماری‌زایی از BA1 تا BA5 تقریبا همانند یکدیگر هستند ولی نسبت به دلتا انتقال‌پذیری آنها بسیار افزایش یافته است. بنابراین از دیدگاه مقایسه‌ای نیز BA4 و BA5 دارای ضریب انتقال‌پذیری حدود ۶/۱۸ است. به این معنا که یک فرد می‌تواند باعث بیماری ۱۹ نفر شود؛ در صورتی که در BA1 و BA2 این ضریب حدود ۱۳ بوده است.»


رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره خصوصیات کووید ۱۹ ادامه داد: «همچنین میزان ایمن‌گریزی‌شان نیز افزایش پیدا کرده است به‌گونه‌ای که حدود ۱۶ درصد احتمال دارد که افرادی که به BA1 و یا BA2 مبتلا شده‌اند، بین ۴ تا ۶ هفته بعد مجدد آلوده شوند. با اینکه بیماری‌زایی این ویروس افزایش پیدا نکرده است ولی انتقال‌پذیری و ایمن‌گریزی بالاتری دارد.»

وی افزود: «علاوه بر این موارد، در یک ماه اخیر یک زیرشاخه جدیدی از زیرشاخه BA2 اومیکرون به نام BA2 75 در ابتدا در هندوستان دیده شد که تاکنون بیش از ۱۰ کشور این ویروس را گزارش کرده‌اند. این ویروس نسبت به BA4 و BA5 هم ایمن‌گریز‌تر و مسری‌تر است.»

ناجی هشدار داد: «شاید بیماری‌زایی جهش‌های جدید اومیکرون افزایش نیافته باشد ولی در افرادی که واکسن نزده‌اند، یا زمان زیادی از آخرین واکسن‌شان می‌گذرد و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند، به دلیل کاهش سطح ایمنی آنها، می‌تواند مانند سایر ویروس‌ها خطرآفرین باشد و باعث مرگ‌ومیر شود. بنابراین تا زمانی که از گردش ویروس جلوگیری نکنیم و واکسیناسیون انجام ندهیم، ویروس تغییر پیدا خواهدکرد.»

وی در پاسخ به اینکه «آیا افزایش نیافتن شدت بیماری‌زایی این ویروس را می‌توان نشانه‌ای برای پایان پاندمی کرونا دانست؟» اظهار کرد: «خیر، این ویروس رو به پایان نیست و ما وارد مرحله جدیدی از پاندمی کرونا شده‌ایم که نسبتا مرحله کنترلی است. منتها یکی از مشکلات جهانی تفاوت بسیار زیاد واکسیناسیون در میان کشورها است. کشورهایی هستند که درصد بالایی از جامعه‌شان واکسن تزریق کرده‌اند و در مقابل نیز کشورهایی هستند درصد پایینی از افراد تحت پوشش واکسیناسیون هستند.»

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر رعایت پروتکل‌ها بیان کرد: «پاندمی کرونا تمام نشده و اگر با یکدیگر همزمان پیش نرویم و در مدت کوتاهی میزان واکسیناسیون در تمام کشورها به بالای ۷۰ درصد نرسد، ممکن است نمای کرونا تغییر کند. بنابراین چنین ساده‌انگاری‌ها و تفسیرهای نادرست درباره کووید منجر به ادامه شیوع این ویروس در جهان می‌شود. ما باید طبیعت این ویروس را درک و رعایت کنیم و همچنین آدرس اشتباه به مردم ندهیم که منجر به ایجاد چنین افکاری در خصوص پایان کووید ۱۹ و عدم رعایت پروتکل‌ها شود.»

کرونا تا همیشه با بشر می‌ماند

دکتر مرتضی ایزدی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری نیز همانند ناجی به ایمن‌گریز‌تر و مسری‌تر بودن زیرشاخه‌های کووید ۱۹ اشاره کرد و در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» بیان کرد: «قبل از کشور ما در کشورهای غربی زیرشاخه BA4 و BA5 موج پیدا کرد که به تبع از آن پیش‌بینی می‌شود که در کشور ما نیز این موج پیدا خواهد شد. با اینکه هنوز به پیک هفتم نرسیده‌ایم ولی به نظر می‌رسد که احتمالا در اواسط و یا اواخر مرداد ماه این پیک را به صورت ملموس خواهیم داشت. لذا اگر جوامع ایمن نباشند شانس ابتلا به بیماری بسیار بالاست.»

وی ادامه داد: «نکته دیگر بحث واکسن‌هاست که به دلیل فرار از ایمنی جهش‌های اخیر این ویروس احتمال دارد که نتواند جلوی ابتلا را بگیرد. ولی واکسیناسیون باعث کاهش شدت بیماری و بستری می‌شود که ما توصیه می‌کنیم حتما واکسن را به طور کامل دریافت کنند.»

ایزدی ضمن اشاره به ‌اینکه رعایت پروتکل‌ها میان مردم کمرنگ‌تر شده است، گفت: «متاسفانه مصرف ماسک به ‌شدت کاهش یافته و همچنین تبلیغاتی که قبلا توسط رسانه‌ها در این زمینه انجام می‌شد همانند قبل صورت نمی‌گیرد. عده‌ای هنوز خطرات این ویروس را باور ندارند و عده‌ای دیگر نیز شاید خسته شده‌اند. در میان مسوولان نیز کم‌کاری‌هایی در زمینه تاکید بر مقررات رعایت پروتکل‌ها دیده می‌شود. به ‌هر حال امیدوارم بتوانیم با درایت کامل کادر سلامت و مسوولان کشور تا شهریورماه این بیماری را کنترل کنیم.»

وی در پایان افزود: «این عقیده که کووید رو به پایان است نادرست بوده و ما سال‌های زیادی را با این ویروس زندگی خواهیم‌ کرد. همچنین احتمال می‌دهم که در آذر ماه سال جاری نیز شاهد پیک دیگری باشیم و این ویروس از جمله ویروس‌هایی خواهد‌ بود که همیشه با بشر می‌ماند و یا مدت زمان زیادی را با بشر زندگی کند.»

شانه خالی نکنید

شایسته است که هرگز برداشتی خارج از عرف جامعه نداشته باشیم؛ چراکه ممکن است کارهایی چون نزدن ماسک در اماکن عمومی مانند مترو که نه تهویه دارد و نه رعایت فاصله اجتماعی ممکن است، سبب بیماری هموطنی شود. همچنین نباید فراموش کنیم که از ابتدای شروع این ویروس چه تعداد جان خود را از داده و چه تعدادی همچنان با عوارض‌های جسمی و روحی ناشی از این ویروس دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. بنابراین بهتر است که قبل از شانه خالی کردن از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دریافت واکسن به این فکر باشیم که در مقابل اطرافیانمان مسوولیم و نباید با ساده‌انگاری درباره این ویروس خطرناک مشکلات و بحران‌های سابق را برای خود و سایر افراد تداعی کنیم.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 275165
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا