آیا آمریکا به روحانی ویزا نمی‌دهد؟

جهان صنعت نیوز: یک مقام مطلع در وزارت امور خارجه، بدون ذکر نام، گفته است که ممکن است ایالات متحده آمریکا به روحانی ویزا ندهد، یعنی درواقع نه تنها به اطرافیان رییس جمهور، بلکه برای خود حسن روحانی نیز ویزا صادر نخواهد شد. اما آیا علی رغم وظایفی که این کشور به صورت قانونی در این خصوص دارد، آیا آمریکا به روحانی ویزا نمی‌دهد؟

به گفته این مقام مطلع، با بالاگرفتن سطح تنش بین ایران و آمریکا و افزایش سطوح تحریمی ایالات متحده نسبت به مقامات ایرانی، این بار ممکن است این کشور نسبت به عدم صدور ویزای سفر به نیویورک برای حسن روحانی مصمم تر باشد.

مساله عدم صدور ویزا برای مقامات عالی رتبه ایرانی آخرین بار درخصوص محمد جواد ظریف حاشیه ساز شد. مساله ای که با صدور یک ویزای محدود با شعاع حرکت بسیار کم در محدوده سازمان ملل برای وزیر امور خارجه ایران حل شد، اما حواشی بسیاری را به دنبال داشت.

تیم حسن روحانی درخصوص عدم دریافت ویزای سفر به نیویورک بی تجربه نیست و پیش از این هم برخی از همراهان رییس جمهور موفق به دریافت ویزای آمریکا نشده اند، اما این بار با ارتقای سطح موضوع به خود رییس جمهور ابعاد تازه ای به این مساله داده می شود.

ظاهرا وزارت امورخارجه در حال تلاش برای حل این مساله است، اما گفته شده است که در صورت عدم صدور ویزا برای رییس جمهور، سفر تیم دیپلماتیک ایران به نیویورک منتفی خواهد بود.

با توجه به این که رییس جمهور در لیست تحریم های ایالات متحده نیست، مشخص نشده است که دستاویز ایالات متحده برای عدم صدور ویزا برای روحانی چیست. چون این کشور براساس قوانین بین الملل موظف است برای دیپلمات هایی که در نشست های کاری نهادهای بین المللی مستقر در آمریکا حاضر می شوند، ویزا صادر کند.

البته معمولا مسئولان آمریکایی برای عدم صدور ویزا برای دیپلمات های ایران دلایلی هم ذکر می کنند که البته منشاء قانونی و حقوقی آن ها محل تردید است. برای مثال در ماجرای عدم صدور ویزا برای شده  ابوطالبی، نماینده انتخابی ایران برای سازمان ملل متحد در سال ۱۳۹۳،  همراهی وی با دانشجویان پیرو خط امام و دخالت در تسخیر سفارت آمریکا در آبان ماه سال ۵۸ ، به عنوان دلیل اصلی خودداری مسئولان وزارت خارجه  از صدور ویزا برای او عنوان شد.

در صورتی که ایالات متحده از صدور ویزا برای حسن روحانی  خودداری نماید، این مساله به عنوان بالاترین سطح تنش دیپلماتیک بین ایران و آمریکا در چهل سال گذشته، از منظر ندادن ویزا به یک مقام عالی رتبه ایران خواهد بود.

حالا که معلوم نیست خود روحانی هم بتواند ویزای آمریکا را روی پاسپورتش داشته باشد یا خیر، خیلی ها به یاد آن جمله تاریخی وی در دوران انتخابات می افتند که باصدایی رسا و با طنین گفت: «من احترام (ریسپکت) respect را به پاسپورت ایرانی باز خواهم گردانید. حال سوالی که باید منتظر جوابش ماند این است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 49027
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا