آمبولانس ها، از حمل چلوکباب تا معلمان خصوصی و هنرپیشه ها

جهان صنعت نیوز: یکی از سوء تفاهم های اجتماعی که همیشه در خصوص تردد آمبولانس های در خیابان های شهر وجود داشت این بود که رانندگانی که در ترافیک سنگین مجبور می شدند راه را باز کنند تا یکی از آن آمبولانس ها با صدای گوشخراش آژیرش عبور کند می گفتند: «داره چلوکبار میبره برای مشتری ها»

حالا گویی این سوء تفاهم قدیمی طنز آمیز در یکی دو  مورد جدی تر، رنگ واقعیت به خود گرفته است.

اخیرا خبری در خصوص تردد معلمانی که به تدریس خصوصی در شهر مشغول هستند به وسیله آمبولانس منتشر شد که تعجب خیلی ها را بر انگیخت.

در این باره یک استاد دانشگاه در موضوع بررسی آسیب‌ها و حواشی کلاس‌های آمادگی کنکور  به خبرگزاری ایسنا گفت: «شاید شنیده باشید که عده‌ای از معلمین خصوصی با آمبولانس رفت و آمد می‌کنند.»

 علی عبدالعالی گفت: این معلم‌های کنکور به آمبولانس خصوصی پول می‌دهند که آنها را از خط ویژه از کلاس اول به کلاس بعدی برسانند که البته این پول در مقابل شهریه‌های هنگفتی که می‌گیرند چیزی نیست. اما آیا دانش آموزان معمولی توان استفاده از چنین معلمانی را دارند.؟»

مدتی از عمومی شدن این خبر نگذشته بود که برخی از خبرگزاری ها از استفاده چهره های مشهور و سلبریتی ها از آمبولانس های خصوصی برای تردد آسان و دور زدن ترافیک گزارش دادند.

البته پیش از این شهروندان نسبت به استفاده چهره های سیاسی از آمبولانس برای تردد آسان و پوشش های امنیتی همیشه شایعاتی را مبادله می کرده اند.

اما این بار به نقل از مجتبی لهراسبی رئیس اداره آمبولانس خصوصی کشور گفته شد که علاوه بر معلمان  عده‌ای از افراد پولدار در تهران برای فرار از ترافیک این شهر از آمبولانس استفاده می‌کنند.

وی همچنین اضافه کرده است که تاکنون پلیس «به دلیل حجم کار» نتوانسته است در زمینه جلوگیری از این اقدام ممنوع «همکاری کند».

این در حالی است که طبق برخی از مواد آیین نامه های مربوط به تاسیس مراکز آمبولانس خصوصی این وسایل حتی اجازه حمل تجهیزات پزشکی و جسد را ندارند چه رسد به جابه جایی مسافر و افراد در سطح شهر.

طبق آیین‌نامه آمبولانس‌های خصوصی، «خروج آمبولانس از مراکز خدمات آمبولانس خصوصی و تردد در سطح شهر باید بر اساس ماموریت حمل بیمار و با داشتن برگه ماموریت با زمان مشخص باشد و استفاده از آمبولانس در سایر موارد غیرموجه ممنوع است».

مجتبی لهراسبی، دلیل استفاده از آمبولانس برای افراد خاص از جمله هنرپیشه ها و معلمان را گریز از ترافیک عنوان کرده است.

وی  روز سه‌شنبه، ۲۹ مرداد در این باره گفت که این اقدام تنها محدود به این دو گروه نیست اما توضیحات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

لهراسبی ضمن اشاره به این که در نظارت‌ بر آمبولانس‌های خصوصی «این پدیده مدنظر قرار گرفته» و «دستورالعمل‌هایی» برای پیشگیری از آن وجود دارد تصریح کرد که این موضوع «به آن شدت که مطرح شده، نیست و تقریبا تا حد بالایی کنترل شده و وضعیت رضایتمند است. هرچند که نمی‌توان گفت به طور صد درصد دیگر چنین پدیده‌ای را نخواهیم دید.»

به گفته رئیس اداره آمبولانس خصوصی، دادستانی دستور توقیف آمبولانس‌های متخلف را صادر کرده است.

البته گویا سوء استفاده از وسایل نقلیه امدادی از سوی شهروندان حداقل در جهان سوم، محدود به ایران نیست.

چندی پیش خبرگزاری «باشگاه خبرنگاران جوان» هم گزارشی از سوء استفاده افراد ثروتمند کشور ترکیه از آمبولانس برای تردد گزارشی ارائه کرده  و حتی تصویری از کابین لاگچری یک آمبولانس قلابی را هم منتشر کرده بود.

در این گزارش آمده بود: «در اقدامی عجیب و باور نکردنی برخی از ثروتمندان در کشور ترکیه از آمبولانس‌های تقلبی برای گیر نیفتادن در ترافیک شهری استفاده کرده و با این ترفند  خود را از شر ترافیک خیابان‌های شلوغ راحت می‌کنند.در ادامه تصویری از  داخل این آمبولانس‌های قلابی را به شما نشان می‌دهد که برخی از رانندگان کشور ترکیه از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند و در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی توسط کاربران منتشر شده است و دست به دست می‌شود.»

داخل کابین یک آمبولانس قلابی در ترکیه
داخل کابین یک آمبولانس قلابی در ترکیه

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 42709
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا