آتش سوزی در جنگل های آمازون

جهان صنعت نیوز: سازمان تحقیقات فضایی برزیل می گوید که جنگل های بارانی آمازون این کشور در سال جاری شاهد شمار بی سابقه ای از آتش سوزی ها بوده است تا جایی که داده های ماهواره ای اش نشان دهنده افزایش ۸۳ درصدی آتش سوزی ها نسبت به سال ۲۰۱۸ است. دود ناشی از آتش سوزی در جنگل های آمازون با وزش باد از فاصله ۲۷۰۰ کیلومتری در روز دوشنبه به سائو پائولو رسید و آسمان شهر را برای ساعتی تیره کرد.


فعالان محیط زیست ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور راست‌گرای برزیل، را مقصر شناخته اند چون می گویند او شرکت های چوب‌بری و کشاورزان را به بهره‌برداری بیش از حد از این جنگل ها تشویق می کند.

موسسه تحقیقات فضایی گفت که بیش از ۷۲ هزار مورد آتش سوزی را در فاصل ژانویه و اوت شناسایی کرده است که بالاترین رقم از زمان ثبت رکوردها در سال ۲۰۱۳ است.

این موسسه گفت که بیش از ۹۵۰۰ آتش سوزی را از روز پنجشنبه به این طرف مشاهده کرده که اغلب در منطقه آمازون بود.

تصاویر ماهواره ای شمالی ترین استان برزیل، روریما، را که زیر لایه غلیظی از دود فرو رفته نشان می دهد درحالی که استان همجوار آمازون به دلیل آتش سوزی ها وضعیت اضطراری اعلام کرده.

آتش سوزی های طبیعی اغلب در فصول خشک در این منطقه روی می دهد اما گاه عمدا برای بهره برداری از زمین شروع می شود.

آقای بولسونارو با رد تازه ترین آمارها گفت که این ناشی از شروع فصل “کوییمادا” است که در آن کشاورزان با کمک آتش زمین ها را صاف می کنند.

با این حال موسسه تحقیقات فضایی برزیل اشاره کرد که آمار تازه با روال عادی فصل خشک همخوانی ندارد.

ریکاردو ملو، سرپرست برنامه آمازون صندوق جهانی طبیعت (دبلیو دبلیو اف) گفت که آتش سوزی ها “نتیجه افزایش جنگل زدایی است که در ارقام تازه دیده می شود.”

دانشمندان می گویند که میزان نابودی آمازون از زمان سر کار آمدن او در ماه ژانویه که با تشویق سیاست توسعه همراه بوده شتاب گرفته است.

آمازون به عنوان بزرگترین جنگل باران‌خیز استوایی یکی از مهم ترین منابع جذب کربن است که روند گرمایش زمین را آهسته می کند.

دولت های قبلی برزیل طی یک دهه گذشته موفق به کاهش جنگل زدایی شده بودند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 42683
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا