هشدار گرانی دلار با تداوم توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی

جهان صنعت نیوز| پویا ناظران، اقتصاددان در تحلیلی پس از طرح این سوال که آینده بازار ارز و قیمت دلار چه خواهد شد، به مرور بازار ارز در اسفند ماه سال گذشته پرداخته و نوشته است: مرور تجربه اسفند ماه خیلی آموزنده‌ است، چرا که یک بار دیگر به ما نشان می‌دهد اولا بازار تابع مولفه‌های بنیادین اقتصادی‌ است و به وعده‌ها و تهدیدها اعتنا نمی‌کند، ثانیا جهش‌ ارزی یک پدیده پولی‌ است، نه روانی یا امنیتی و ثالثا منطق عرضه و تقاضای علم اقتصاد، بدون نقص و خطا در بازار ایران حکم فرماست.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در حال حاضر نرخ دلار ۱۳۵۵۰ تومان،یک اونس طلا در بازار جهانی ۱۲۷۵ دلار است و یک گرم طلای ۱۸ عیار ۴۲۰ هزار تومان متناسب با دلار ۱۴ هزار تومانی خواهد بود. همچنین یک سکه بهار آزادی چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی متناسب با دلار ۱۵۳۰۰ تومانی است.

ناظران در ادامه این پست تلگرامی خود با طرح پرسشی درباره چرایی خارج شدن موقت دلار از کانال ۱۳ هزار تومان در هفته اخیر، توضیح داد: جمعه ۱۶ فروردین ماه گاردین خبر داد که قرار است آمریکا تحریم جدید وضع کند. دوشنبه، ۱۹ فروردین ماه آمریکا این کار را عملی کرد و نرخ دلار سریعا از کانال ۱۳ هزار تومان خارج شد. منتها حضور دلار در کانال ۱۴ هزار تومان دوامی نداشت، و از شنبه محکم در کانال ۱۳ هزار تومان قرار گرفت. تحریم سپاه هیچ واقعیت بنیادین اقتصادی را تغییر نداد، لذا تعجبی ندارد که موجب افزایش پایدار نرخ ارز نشد.

آینده دلار

ناظران در ادامه نوشته است: از فروردین ماه سال ۹۲ تا حالا، نقدینگی با ۳۱۳ درصد رشد، از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان به ۱۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در همین دوره، نقدینگی دلار ۳۷ درصد رشد کرده است. از سوی دیگر، رشد واقعی اقتصاد آمریکا ۱۵ درصد بوده است. یعنی نقدینگی دلار ۱۹ درصد بیشتر از رشد واقعی اقتصاد آمریکا بوده است.

وی اضافه کرد: مدتی‌ است که آمار رشد اقتصادی ایران منتشر نشده، ولی با توجه به رکود سال‌های ۹۲ و ۹۳ و شرایط سال ۹۷، صفر درصد تخمین بدی برای رشد واقعی اقتصاد در این دوره شش ساله نیست. یعنی نقدینگی ریال ۳۱۳ درصد بیشتر از رشد واقعی اقتصاد ایران بوده است. پس اگر شرایط سیاسی و اقتصادی الان مثل فروردین ماه سال ۹۲ بود، دلار باید ۲۵۰ درصد رشد می‌کرد. فروردین ماه سال ۹۲ دلار حدود ۳۵۰۰ تومان بود، پس امروز باید حدود ۱۲ هزار تومان می‌بود.

ناظران توضیح داده است: این تخمین ساده، ما را به رقمی نزدیک به نرخ کنونی (۱۳۵۰۰ تومان) رساند. چرا قیمت کنونی دلار ۱۵۰۰ تومن بیشتر از تخمین ماست؟ چون اقتصاد با ریسک‌های بیشتری مواجه است. سه ریسک عمده؛ ترامپ، یارانه انرژی و کسری بودجه هستند.

تهدید ترامپ

این اقتصاددان در ادامه به سه ریسک عمده بازار ارز پرداخته و بیان کرده است: در بعد تحریمی، آمریکا زور خودش را زده است. بعید است که در کوتاه‌مدت بتواند صادرات نفت ایران را کمتر کند. شاید به همین دلیل هم به تروریست شمردن سپاه رو آورد. سیاق ترامپ تحریک مخالفانش است. پیش از آغاز مذاکرات با کره شمالی هم، با «rocket man» خواندن او، سعی در تحریکش داشت. ترامپ باور دارد که فرد تحریک شده، یا می‌ترسد و از در مسالمت وارد می‌شود،‌ یا هول می‌شود و اشتباهی می‌کند که او را در موضع ضعیف‌تری قرار می‌دهد. ترامپ مثل کسی است که مشقی زیر پای دشمنانش می‌زند. کسی که مشقی می‌زند، به دنبال واکنش گرفتن است، چرا که واکنش نشانه ترسیدن است.

وی اضافه کرد: اما نه آمریکا در شرایطی است که بتواند جنگی را آغاز کند و نه ترامپ در شرایطی است که بتواند جنگی را فرماندهی کند.  دقیقا به همین دلیل، ترامپ مشقی می‌زند تا ایران هول بشود و واکنشی نشان بدهد که بهانه به دست ترامپ بدهد. بالاخره آمریکایی‌ها هم مثل هر کشور دیگری، در مواجهه با تخاصم،‌ متحد می‌شوند.

ناظران در ادامه اظهار کرد: ایران ۲۵۰ سال است که آغازگر جنگ نبوده و در دهه‌های اخیر هم نیروهای نظامی‌ نشان دادند خویشتن‌دار و عاقل هستند. مادامی که ایران به مشقی‌های ترامپ بی‌اعتنایی کند و خویشتن‌داری نشان بدهد، جنگ ایران و آمریکا عملا محال است.

تهدید حامل‌های انرژی

این اقتصاددان در ادامه به تهدید حامل‌های انرژی پرداخته و نوشته است: هر ۱۰ میلیون لیتر کاهش مصرف بنزین، روزی پنج میلیون دلار عواید دارد. اصلاح قیمت در بازار بنزین و گازوئیل، با کاهش قاچاق و کاهش مصرف، منجر به افزایش ذخایر ارزی دولت می‌شود. این افزایش، توان بانک مرکزی در حفظ دلار در کانال ۱۳ هزار تومان را افزایش می‌دهد. این روزها صحبت از دو نرخی شدن بنزین و افزایش قیمت بنزین آزاد است. این اتفاق می‌تواند به ثبات بازار ارز در طول سال ۹۸ منجر شود.

تهدید کسری بودجه

ناظران درباره تهدید کسری بودجه نیز نوشته است: بودجه روی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی حساب می‌کند. احتمالا امسال ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون بشکه نفت (و گاز معادل) صادر خواهد شد. با توجه به قیمت نفت، تخفیف تحریم، سهم شرکت ملی نفت و سهم صندوق توسعه ملی، احتمالا سهم دولت ۱۴ میلیارد دلار خواهد بود. ۱۴ میلیارد دلار باید ۱۴۰ هزار میلیارد تومان شود، اگر نه مشکل کسری بودجه جدی می‌شود. پس دلار را باید دست کم ۱۰ هزار تومان بفروشند.

وی ادامه داد: اگر سازمان برنامه دست از سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی بردارد، تا دلار نفتی را به قیمت بازار بفروشند، از جانب کسری بودجه، ریسکی متوجه بازار ارز نخواهد بود. برعکس اگر سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی ادامه پیدا کند، در نیمه دوم سال دلار کم خواهد آمد و باید انتظار افزایش نرخ دلار را داشته باشیم.

وی در جمع‌بندی تحلیل خود نوشته است: خشاب ترامپ پر از مشقی است. اگر خویشتن‌داری کنیم، نمی‌تواند بیش از این صدمه‌ای بزند. اگر هول شویم، کار خراب می‌شود. همچنین هر چقدر یارانه انرژی کم شود، مصرفش کم می‌شود و ذخایر ارزی دولت بیشتر خواهد شد که ثبات بازار ارز را افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها، اگر دلارهای نفتی را ۴۲۰۰ تومان بفروشند، دلار کم خواهد آمد و بازار ارز بهم می‌خورد، اما اگر به قیمت بازار بفروشند، دلار حالا حالاها در کانال ۱۳ هزار تومان می‌ماند.

یادداشت
شناسه : 13954
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا