عابر بانکی که روانه زندان شد/ حسین هدایتی‌ها چگونه وارد فوتبال ایران می‌شوند؟

جهان صنعت نیوز| حسین هدایتی چهارشنبه محاکمه می‌شود. او که به دلیل بدهی بانکی در زندان به سر می‌برد، روزی محبوب هواداران تیم سرخ‌پوش پایتخت بود. عابر بانک پرسپولیس در مقاطع حساس همیشه به داد پرسپولیس رسید و با پول‌هایی که به این باشگاه تزریق کرد عصای دست مدیران این تیم بود.

سال ۸۶ حسین هدایتی به همراه علی پروین امتیاز باشگاه اکباتان تهران را خریداری کرد و با نام استیل آذین ایرانیان در لیگ یک ایران به میدان رفت. این تیم ۲ سال بعد با هدایت نادر دست‌نشان به لیگ برتر راه یافت. هدایتی با هزینه زیاد بازیکنان مطرح ایران را به خدمت گرفت اما در کمال ناباوری در فصل دوم حضورش در لیگ برتر در رده آخر جدول ایستاد و دوباره راهی دسته یک کشور شد. همان زمان صحبت‌هایی مطرح شد که مسائل مالی باشگاه استیل آذین با مشکل روبه‌رو است و باید بررسی شود.

هدایتی بعد از شکست در استیل آذین از فوتبال جدا نشد. او سهام باشگاه ملوان بندر انزلی و گهر درود را هم خریداری کرد اما در این تیم‌ها هم نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند.

کمک به پرسپولیس و تلاش برای خرید این باشگاه

هدایتی هیچ‌گاه علاقه‌اش به باشگاه پرسپولیس را کتمان نکرده و همیشه کمک‌های مالی فراوانی به این باشگاه کرده است. او مدتی عضو هیئت‌مدیره این باشگاه بود و تلاش کرد تا با هزینه‌های زیاد وضعیت این تیم را بهبود ببخشد. سال ۹۴ دولت و مجلس تصمیم به واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی گرفت. این اتفاق باعث شد تا حسین هدایتی به فکر خریدن باشگاه پرسپولیس بیافتد. او به همراه تعدادی از پیشکسوتان پرسپولیس پیشنهاد خود را برای خرید پرسپولیس به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد؛ اما دولت و سازمان خصوصی‌سازی جلوی اجرای مزایده را گرفتند. پرسپولیس به بخش خصوصی و حسین هدایتی واگذار نشد اما هدایتی بازهم کنار پرسپولیس ماند. برانکو تازه به پرسپولیس آمده بود این باشگاه نیاز به تقویت داشت.

هدایتی بازهم نقش منجی را برای سرخ‌ها ایفا کرد و با پول‌هایش بازیکنان مدنظر برانکو را جذب کرد. همه‌چیز برای هدایتی به‌خوبی پیش می‌رفت تا اینکه طاهری مدیرعامل وقت پرسپولیس عنوان کرد هدایتی اجازه ندارد در امور باشگاه دخالت کند و پرسپولیس هم نیازی به پول‌های او ندارد. هدایتی اما بیکار ننشست. او با برگزاری مهمانی‌های متعدد با حضور بازیکنان پرسپولیس سعی کرد خودش را محبوب هواداران و بازیکنان پرسپولیس کند. بازیکنان پرسپولیس هم با انتشار عکس‌هایی از این مهمانی‌ها از او حمایت کردند.

کمک‌های هدایتی به تیم ملی

دعوای کی روش و برانکو داستان تکراری فوتبال ایران شده بود و در این دعوا هیچ‌کس در امان نبود. کی روش برای حمله به برانکو از هر موضوعی استفاده می‌کرد. هدایتی یکی از آن دستاویزها بود. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هدایتی به همراه افشین پیروانی کهان زمان مدیر تیم بود شبانه به اردوی تیم ملی آمده‌اند و با برخی از بازیکنان برای پیوستن به پرسپولیس مذاکره کرده‌اند. اتفاقی که حسابی مدیران و هواداران پرسپولیس را شاکی کرد. اما نکته‌ای که دراین‌بین پنهان مانده بود کمک‌های مالی هدایتی به تیم ملی بود.

هدایتی در مقاطع مختلف به تیم ملی کمک کرد و بخشی از دستمزد کی روش را هم پرداخت کرده بود. فدراسیون فوتبال البته هیچ‌گاه به این موضوع ورود پیدا نکرد اما هدایتی به این صحبت‌ها واکنش نشان داد. او در جواب کی روش گفته بود: «کی روش باید خودش را به یک روانشناس نشان دهد. علیرغم اینکه فکر می‌کردم ایشان فردی جنتلمن، بادانش و باشخصیت هستند اما متوجه شدم فردی دروغ‌گو، بزدل و.. هستند و برای اثبات این موضوع حاضرم در هر محکمه‌ای حضور پیدا کنم و اسناد آن را ارائه کنم. او چگونه حاضر است به انسان‌هایی که خادم این فوتبال بوده‌اند تهمت بزند.»

«آقای کی روش اگر آن ماه‌هایی که حقوق معوقه خود را نگرفته بودی و بلیت گرفتی بودی تا شبانه ایران را ترک کنی … در زمان مدیریت کفاشیان، اگر به دعوت همان علی کریمی اسطوره فوتبال کشورمان به هتل نمی‌آمدم، شما دو شب قبل از پرواز به استرالیا شبانه ایران را ترک کرده بودی!»

«فراموش کردید که به من گفتید آقا پاداش تیم ملی را هنوز نداده‌اند و من با یک فقره چک پاداش تیم ملی را برای شما صادر و همان شب تقدیم‌تان کردم.»

«شما از آقای وزیر گله‌مند بودید و من به خاطر اینکه برای فوتبال ایران حاشیه درست نکنید گفتم چه می‌خواهید که فراهم کنم. گفتی ۷ ماه است که حقوق نگرفته‌ام و من برای بار دوم ۷ ماه حقوق عقب‌افتاده شما را پرداخت کردم.»

همه این صحبت‌ها نشان می‌دهد که هدایتی پول‌های فراوانی در فوتبال ایران چه در بخش باشگاهی چه در بخش ملی هزینه کرده و فدراسیون فوتبال هم چه در زمان کفاشیان چه در زمان مهدی تاج از آن باخبر بوده است.

روزی که نام هدایتی به‌عنوان بدهکار بانکی اعلام شد

سال گذشته بود که موضوع اختلاس ۱۰ هزارمیلیاردی از بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح شد. بزرگ‌ترین بدهکاران این بانک معرفی شدند. حسین هدایتی هم با ۱۰۲۹ میلیارد تومان بدهی در این لیست حضور داشت. حالا روزهای خوش این مرد متمول به پایان رسیده بود. هدایتی با شکایت بانک سرمایه و وزارت آموزش‌وپرورش بازداشت، اما بعد از چند ماه آزاد شد. او بعد از آزادی دوباره به سمت فوتبال برگشت اما آزادی‌اش چندان دوامی نداشت و بازهم دستگیر و روانه زندان شد.

حالا او به همراه چند نفر دیگر باید چهارشنبه ۷ اسفندماه مقابل قاضی قرار بگیرند؛ اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که این افراد چگونه وارد فوتبال ایران می‌شوند؟ چگونه می‌شود که این افراد با مقدار قابل‌توجهی پول، به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه نظارتی وارد فوتبال ایران می‌شوند و با اندک هزینه‌ای در تیم‌های درجه‌یک و یا درجه‌دو کشور، مطرح و در برخی موارد هم محبوب هواداران می‌شوند. وزارت ورزش و جوانان باید پاسخ دهد که چگونه فردی چون هدایتی با این مقدار بدهی بانکی عضو هیئت‌مدیره یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال ایران می‌شود؟

هدایتی هر جرمی مرتکب شده باشد در دادگاه به آن رسیدگی خواهد شد؛ اما وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال ایران باید پاسخگوی کم‌کاری خود در این زمینه باشند.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 12052
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا