زوایای آشکار و پنهان حضور مربی خارجی در ایران

جهان صنعت نیوز| از روز گذشته بحث حضور مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی در تیم ملی ایران مطرح شده اما با سکوت فدراسیون فوتبال شایعات حول و حوش این انتقال بیشتر از قبل شده است. شایعاتی که حتی رسانه های خارجی را هم وادار به واکنش کرده و اکثر آنها با انتشار خبر پیوستن این مربی بلژیکی از این جمله در اخبار خود استفاده کرده اند« البته این خبر توسط مسئولان فدراسیون فوتبال تائید نشده است».


با توجه به اخبار و گمانه‌زنی‌های فراوان در مورد حضور این مربی در ایران سوالاتی در اذهان ایجاد می‌شود، سوال‌هایی که بدون شک باید به آنها پاسخ داده شود زیرا فدراسیون فوتبال تا همین امروز درگیر پرداخت مطالبات سرمربی فعلی تیم ملی کلمبیا است و اگر قرار باشد به هر شکل ممکن و با چشمان بسته با مربی بلژیکی قرارداد بست قطعا فوتبال ایران با چالش‌های زیادی مواجه خواهد شد.

سرمربی جدید تیم ملی و چالش‌ تحریم‌ها

یکی از مشکلات پرداخت مطالبات کی‌روش برای فدراسیون فوتبال همین بحث تحریم‌ها است و نمی‌شود این موضوع را کتمان کرد. متاسفانه تحریم‌ها به شکلی است که در آخرین نشست مسئولان فدراسیون در مقر AFC مشکلات به اطلاع فدراسیونی‌ها رسید. همین حالا هم فدراسیون برای پرداخت مطالبات کی‌روش در ۶ قسط دست به دامان واسطه ها شده است. این اولین چالش فدراسیون و ویلموتس است و باید دید آیا فدراسیون فکری به حال مشکل به این بزرگی کرده است؟

پرداخت پول به ویلموتس با چمدان؟

اگر قرار به پرداخت پول به سرمربی جدید تیم ملی باشد چگونه قرار است این اتفاق رخ دهد؟با چمدان؟ فدراسیون فوتبال حتی برای دریافت مطالباتش از فیفا و AFC از طریق بانک‌ها دچار مشکل است و این موضوع بارها و بارها از زبان تاج و مسئولان فدراسیون شنیده شده است، حال سوال اینجا است که نحوه انتقال پول قرارداد ویلموتس قرار است از چه طریقی صورت بگیرد.

فدراسیون شفاف سازی کند

با یک مراجعه ساده به سایت ترانسفر مارکت می‌توان متوجه شد که قیمت مربیان تقریبا درجه ۲ فوتبال در اروپا بیش از ۲ الی ۳ ملیون دلار قیمت دارند و طبیعتا ویلموتس نیز در رده همین مربیان است. در این بین ارقام مختلفی برای قرارداد این مربی با فدراسیون ایران مطرح شده و این در حالی است که فدراسیون فوتبال باید در این زمینه شفاف سازی کند که اگر با ویلموتس توافقی صورت گرفته رقم قرارداد وی چقدر خواهد بود.

مربی بلژیکی بزرگ‌تر از کی‌روش است؟

بحث بعد در مورد عملکرد فنی این مربی است، خیلی از کارشناسان فوتبال از روز گذشته حضور این مربی در فوتبال ایران را مثبت ارزیابی کرده و عده‌ای هم معتقدند حضور این مربی در تیم ملی برای فوتبال ما گره‌گشا نخواهد بود. کاظم طالقانی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال روز گذشته در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها ادعا کرد که مربی بعدی تیم ملی از کی‌روش بزرگ تر است اما به نظر می‌رسد قیاس کی‌روش با ویلموتس چه از نظر آماری و چه از نظر کسب جام و حضور در تیم های مختلف اشتباه باشد.

آیا ویلموتس مربی پروازی است؟

سوال بعدی در مورد سرمربی جدید تیم ملی ایران این است، آیا ویلموتس مربی پروازی است؟ این انتقادی بود که تقریبا اکثر کارشناسان به کارلوس کی‌روش داشتند و معتقد بودند کی‌روش باید در ایران حضور مستمر داشته باشد. باید دید فدراسیون در قبال سرمربی آینده و سفرهای او چه تصمیمی می‌گیرد.

این سوالات تنها بخشی از مشکلات فدراسیون فوتبال برای عقد قرارداد با مربی خارجی است ولی سکوت مسئولان فدراسیون و بی اطلاعی اعضای هیات رئیسه ( که البته این موضوع چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد) بر شایعات عقد قرارداد سرمربی جدید تیم ملی اضافه کرده است.

ورزشی
شناسه : 18681
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا