پیش بینی دقیق هواشناسی با کمک هوش مصنوعی

جهان صنعت نیوز| سید جمال سلامت – پس از این بحران طبیعی تاثربرانگیز بسیاری از مردم به سازمان های هواشناسی و سازمان فضایی انتقادهایی وارد کردند، از جمله آنکه اگر این سازمان ها می توانستند به خوبی و به موقع وقوع سیل را پیش بینی کنند مردم از چنین بحران ناراحت کننده ای در امان می ماندند.

این در حالی است که هم سازمان هواشناسی و هم سازمان فضایی کشور بارش شدید باران در کشورمان را پیش بینی کرده بودند اما نهادهای دیگر به ویژه نهاد مدیریت بحران کشورمان آنگونه که باید به این پیش بینی ها توجه نکردند.

وقوع سیل در کشورهای توسعه یافته 

از سویی دیگر وقوع حوادث طبیعی مختص ایران نبوده و در تمامی کشورهای دنیا رخ می دهند بی آنکه سازمان هواشناسی و سازمان فضایی بتوانند این حوادث را پیش بینی کنند.

طی سال های گذشته شاهد سیل ها و بحران های طبیعی مشابه در آمریکا بوده ایم. در ژاپن نیز در سال ۲۰۱۱ سونامی شدیدی رخ داد که کشتگان بسیاری بر جای گذاشت و سازمان های این کشور از پیش بینی سونامی ناتوان بودند.

در سال ۲۰۱۳ آلمان متحمل سیل شدیدی شد که عکس های آن مشابه عکس های سیل کنونی در ایران است. با اینهمه سیل آلمان خسارت جانی نداشت و در ایران شاهد خسارت های جانی ناگوار بودیم.

به هر روی در تمامی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه شاهد حوادث طبیعی هستیم بی آنکه پیش بینی قبلی از وقوع آنها انجام شو. در انگلیس و هلند سازه هایی ساخته شده تا از وقوع سیل جلوگیری شود اما بازهم این سازه ها آنگونه که باید موفق عمل نکرده اند.

البته به جز سازمان هواشناسی و سازمان فضایی، اینترنت اشیا نیز می تواند در پیش بینی حوادث طبیعی بسیار خوب و مثبت عمل کند، حتی بهتر از سازمان هواشناسی و پایش های فضایی.

در مجموع اینترنت اشیا با جمع آوری داده های مناسب به خوبی می تواند وقایع ناگوار طبیعی را پیش بینی کند اما مدیریت بحران از عهده اینترنت اشیا خارج است.

با اینهمه هوش مصنوعی قادر است بر اساس داده های جمع آوری شده راهکارهایی ارائه دهد اما بهترین راهکار، تصمیماتی است که مدیران بحران بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها اتخاذ می کنند.

عملکرد ضعیف سازمان هواشناسی

به هر روی متاسفانه سازمان هواشناسی کشورمان در جمع آوری داده ها ضعیف عمل می کند، از سویی دیگر بسیاری از دستگاه های خریداری شده برای سازمان هواشناسی اکنون خراب شده اند و می بایست تعمیر شوند.

در سال ۸۸ حدود ۳ میلیارد تومان هزینه خریداری تجهیزات هواشناسی شد اما برای تعمیر آنها اقدامی نشد در صورتی که شرکت های ایرانی به راحتی و با قیمتی ارزانتر می توانند این دستگاه ها را تعمیر کنند. مشکل اصلی اینجاست که برخی از دستگاه های سازمان هواشناسی از رده خارج شده اند.

از سویی دیگر ایستگاه های هواشناسی در کشورمان می بایست افزایش یابند. در غیر این صورت نمی توان پیش بینی های به موقع ومناسبی از حوادث طبیعی در کشورمان داشته باشیم. حقیقت آن است که تجهیزات هواشناسی ایران به اندازه کشورهای توسعه یافته پیشرفته نیستند.

کارشناس اینترنت اشیا

دانش و فناوری
شناسه : 20467
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا