چرخش قدرت بانکداری دنیا به سمت چین

جهان صنعت نیوز| بانک‌های بین‌المللی هم راستا با رشد اقتصاد جهان، همچنان در پی رشد دارایی‌های خود هستند؛ روند رشد در این بانک‌ها تا زمانی که تزلزلی در اقتصادها رخ ندهد، ادامه خواهد داشت.


در میان محافل اقتصادی دنیا، این شبهه همچنان پابرجاست که اقتصاد چین بزرگ‌تر است یا ایالات متحده؟ این در حالیست که هیچگاه سوالی مبنی بر اینکه که کدام کشور بزرگترین بانک‌ها را دارد، مطرح و پررنگ نشده است. بر اساس داده‌ها و عملکرد، بدون شک قدرت بانکداری دنیا بیشتر به سمت شرق یعنی به چین چرخش داشته و دارد.

اینکه چندین سال است که بانک‌های چینی رکورد برترین‌ها را حتی در حوزه بانکداری به خود اختصاص داده‌اند، امری کاملا منطقی است؛ چرا که این کشور با روند فزاینده رشد و توسعه اقتصادی، به نوعی به امپراطوری اقتصادی دنیا مشهوریت پیدا کرده است.

لازم به ذکر است شدت تمرکز فعالیت‌های مالی، لزوما نشان دهنده تمرکز ثروت نیست، ولی مهم است در نظر داشته باشیم که تمامی بانک‌هایی که جزو ۱۰برترین‌های بانکی دنیا قرار می‌گیرند، بزرگترین سیستم‌های تجارت بین المللی دنیا را انجام می‌دهند. علاوه بر این، ثروت سایر کشورها با بانک‌های کوچک‌تر نیز از طریق این ۱۰بازیکن برتر جریان دارد.

بانک‌های جهان از بزرگ‌ترین به کوچک‌ترین آنها با توجه به ارزش دارایی‌های دلاری آن‌ها طبقه بندی می‌شود که عبارتند از:

۱- بانک صنعتی و تجاری چین:

این بانک، بزرگترین و ثروتمندترین بانک در جهان از لحاظ دارایی‌ها می‌باشد که یک پنجم از بانکداری کشور چین را در اختیار دارد. بر اساس آخرین گزارش ژانویه ۲۰۱۹، مجموع دارایی‌های این بانک ۴۰۰۹ میلیارد دلار است. سرمایه این بانک در بازارهای اقتصادی و مالی، بالغ بر ۲۳۸ میلیارد دلار تخمین زده شده است که البته در رتبه بندی درآمدی، در ردیف چهارمین بانک در جهان قرار می گیرد.

این بانک تجاری کاملا دولتی است. حوزه فعالیتی این بانک تامین و پرداخت وام‌ها، تامین مالی برای کسب و کارها، کارت‌های اعتباری و همچنین مدیریت پول برای افراد و شرکت های با ارزش بالا است. این بانک همچنین با ارائه تسهیلات کمکی به مشتریان بازار وسایل نقلیه سنگین، فرصت‌های سرمایه گذاری و خدمات مبادله و انتقال را نیز برای آنها انجام می‌دهد.

این بانک در ۱۹۸۴ تاسیس شده و در حال حاضر بیش از ۴۶۰۰۰۰ کارمند دارد. همچنین، بیش از ۷۰ درصد از دارایی‌های این بانک، دولتی است.

یکی از سخنگوهای این بانک می‌گوید که فشاری که رئیس جمهور آمریکا مبنی بر توقف تولید شرکت‌های ایالات متحده در مکزیک داشته، فرصتی برای گسترش فعالیت‌های بانک‌های چینی در مکزیک فراهم کرده است. بر همین اساس، این بانک قصد دارد پس از خروج شرکت‌های آمریکایی از مکزیک، در آنجا سرمایه گذاری کند.

۲- شرکت بانکداری ساختمانی چین:

این بانک، با دارایی گزارش شده ۳۴۰۰میلیارد دلاردر رتبه دوم برترین بانک‌های دنیا قرار گرفته است و در سال ۱۹۵۴تاسیس شده و در حال حاضر به نام بانک ساخت و ساز چین در حال فعالیت است. ارزش سرمایه آن در بازار، بیش از ۲۰۰میلیارد دلار است.

در ابتدا این بانک تنها برای مبادلات بانکی دولتی چین در نظر گرفته شده بود، اما بعدها در حوزه تجارت در سایر امور اقتصادی گسترش پیدا کرد. ارائه تسهیلات اعتباری، بانکداری الکترونیکی، خطوط اعتباری و وام‌های تجاری از اقدامات اصلی این بانک است. اعطای وام به اشخاص و سرمایه گذاران، کارت‌های اعتباری، سپرده‌ها و مدیریت ثروت آنها از دیگر فعالیت‌های این بانک است.

این شرکت بانکداری، بیش از ۱۴هزار دپارتمان در سراسر دنیا دارد و ۳۷۲۰۰۰ کارمند نیز در آن مشغول فعالیت هستند.

۳- بانک کشاورزی چین:

این بانک پکن علاوه بر آنکه دارای شعب مختلفی در سراسر چین است، در لندن، توکیو، نیویورک و سیدنی استرالیا نیز شعبی را داراست که تعداد شعب داخلی و خارجی آن به ۲۴۰۰۰ شعبه می‌رسد وعلاوه بر قرار گرفتن در رتبه سوم در میان ۱۰ بانک برتر دنیا، همچنین در لیست مربوط به ۱۰ شرکت بزرگ جهان نیز قرار دارد. بانک کشاورزی چین متعلق به دولت این کشور است.

این بانک با کشاورزان خرد و عمده و نیز با شرکت‌های عمده فروشی کشاورزی و غیر کشاورزی همکاری دارد. بزرگترین بخش پر رشد آن نیز مربوط به فعالیت شرکت‌های متوسط ​​است. بر اساس آخرین اطلاعات، دارایی‌های این بانک، حدود ۳۲۳۵ میلیارد دلار است و ارزش سرمایه در بازار این بانک نیز، ۱۹۰میلیارد دلار برآورد شده است.

این بانک در سال ۱۹۵۱ توسط مائو زدونگ با هدف کمک به مزارع، کشاورزان و کارگران تاسیس شده بود.

۴- بانک چین:

بانک چین خدمات بانکی، بیمه و سرمایه گذاری را ارائه می‌دهد. اعطای وام‌های شخصی، خدمات مربوط به کارت‌های اعتباری، وام‌های مسکن، مدیریت دارایی و بدهی و بیمه از جمله فعالیت‌های این بانک است. کل دارایی‌های برآورد شده این بانک بر اساس آخرین داده‌ها، ۲۷۸۰ میلیارد دلار و ارزش سرمایه در بازار آن نیز، ۱۶۲میلیارد دلار اعلام شده است. (البته بر اساس داده‌های به روزرسانی شده، در حال حاضر دارایی این بانک، ۲۹۹۱ میلیارد دلار اعلام شده است).

این بانک از قدیمی‌ترین و قابل اطمینان ترین بانک‌های چینی است که در سال ۱۹۱۲ تاسیس شده است و هنوز هم همچون گذشته به نوعی رهبر بانک‌های داخلی کشور چین محسوب می‌شود. بیش از ۷۰ درصد از این بانک، متعلق به دولت چین بوده و در بیش از ۲۰ کشور دارای شعبه است.

۵- گروه مالی میتسوبیشی (Mitsubishi UFJ Financial Group):

گروه مالی میتسوبیشی، بانکی ژاپنی است که بانکداری مربوط به امور مشتریان، امور مربوط به کسب و کار و بانکداری خصوصی را ارائه می‌دهد. این بانک در گروه بانک‌های سرمایه گذاری قرار می‌گیرد. مدیریت دارایی‌ها و خدمات مربوط به بانکداری املاک و مستغلات نیز در دستور کار و فعالیتی این بانک قرار دارد. مجموع ارزش دارایی‌های این بانک، ۲۹۹۱میلیارد دلار گزارش شده است که بر حسب دارایی‌ها، این بانک یکی از بهترین بانک‌های داخلی کشور ژاپن نیز محسوب می‌شود.

این بانک در ۴۰ کشور دنیا، شعبه دارد و در سال ۲۰۰۵، با ادغام دو بانک بزرگ ژاپن ایجاد شد و دفتر مرکزی آن در شهر اوزاکا قرار دارد.

۶- بانک چند ملیتی JPMorgan Chase & Co) JPM) و همکاران (شرکا):

این مجموعه اقتصادی، اولین بانک آمریکایی در لیست ۱۰ بانک مطرح دنیاست. بانک JPM در نیویورک مستقر و یک بانک چند ملیتی است. این بانک از محبوب‌ترین بانکهای ایالات متحده در بخش مالی محسوب می‌شود.

اگرچه این بانک از لحاظ رتبه، ششمین در جهان است، اما بزرگترین بانک در ایالات متحده است. فعالیت‌های این بانک، بیشتر در حوزه خدمات سرمایه گذاری، مدیریت دارایی، مدیریت ثروت و اوراق بهادار است. کل دارایی های گزارش شده این بانک در حال حاضر، ۲۵۳۳ میلیارد دلار و ارزش سرمایه در بازار آن نیز، بیش از ۳۳۲٫۲۴میلیارد دلار است که البته یکی از گرانقیمت‌ترین شرکت‌های دنیا نیز محسوب می‌شود.

۷- هلدینگ HSBC:

این هلدینگ، بانکی در انگلیس است که دارای دفاتری در ۸۰ کشور و ۱۸۰۰ شعبه در خود بریتانیا می‌باشد. میزان آخرین دارایی‌های گزارش شده این بانک ۲۵۲۰میلیارد دلار بوده است. این بانک خصوصی و از بزرگترین بانکهای اروپاست. در ابتدا هدف از تاسیس آن، انجام مبادلات مالی میان اروپا و چین بود که البته هنوز هم بر همین مبنا در حال فعالیت است. این بانک امور مالی مشتریان خود را با ارائه خدمات بانکداری و سرمایه گذاری به شرکت‌های بزرگ فراهم می‌کند. این هلدینگ ۱۰ شرکت تابعه دارد با اهداف مشترک و در بخش‌های مختلف فعالند.

۸- (بانک فرانسوی) BNP Paribas:

آخرین دارایی گزارش شده این بانک فرانسوی حدود ۲۳۵۷میلیارد دلار است و در ۷۵ کشور دنیا از جمله در ایالات متحده نیز شعبه دارد. این بانک در سال ۲۰۱۶ در رتبه دوم رنکینگ میان بانک‌های منطقه یورو قرار گرفته بود.

طبق نظر پژوهشگران و تحلیلگران سهام BNP Paribas در دسته بندی معاملاتی، صرفا در گروه “خرید” دسته بندی می‌شود. این بانک در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در ژنو، پاریس و لندن قرار دارد. ارزش سرمایه در بازار این بانک نیز، ۷۳میلیارد دلار اعلام شده است.

۹- بانک امریکا (BoA):

این بانک ایالت متحده خدمات مربوط به امور بانکی مختلف مشتریان به طور خاص و عام، کسب و کارهای کوچک، شرکت‌های متوسط ​​و شرکت های بزرگ ارائه می‌دهد. بر اساس آخرین اطلاعات دارایی‌های گزارش شده این بانک، ۲۲۸۱میلیارد دلار است و ارزش سرمایه آن نیز ۱۶۳میلیارد دلار برآورد شده است. این خدمات علاوه بر سپرده و چک کردن حساب‌ها، در بخش خدمات سرمایه‌گذاری نیز دسته بندی می‌شود. این بانک حدود ۵هزار فروشگاه خرده فروشی دارد و دفتر مرکزی آن در شهر شارلوت، کارولینای شمالی قرار دارد.

بانک امریکا اقدام به شروع و حمایت از کسب و کارهای کوچک کرده است و از طریق اعطای وام‌های بیشتر به آنها، در صدد حمایت از آنهاست. برنامه موسوم به حمایت از کسب و کار کوچک در این بانک، شامل قرار گرفتن کارکنان این بانک، در دفاتر کاری ای است که در آن کسب و کارهای کوچک، مشغول به فعالیت هستند.

۱۰- گروه اعتباری Agricole:

این بانک، دومین بانک فرانسوی حاضر در لیست ده بانک اول دنیاست. مجموع دارایی های این بانک ۲۱۱۷میلیارد دلار است. این بانک دارای سابقه کار و فعالیت با کشاورزان و حمایت از آنها را نیز در کارنامه خود دارد.

این بانک همچنین سرمایه گذاری‌هایی در Coca-Cola (KO)، Exxon Mobile (XOM) و Abercrombie و Fitch انجام داده است.

این شرکت، از بزرگترین شرکت‌های اقتصادی فرانسه است که بخش بزرگی از فعالیت‌های بانکی این کشور را کنترل می‌کند. شرکت فوربس، این بانک را به عنوان یکی از ۲۰شرکت برتر پایدار جهان شناخته است.

البته بر اساس گزارش‌های پیوسته‌ای که در حال انتشار هستند، بانک‌های دیگر از جمله، بانک ولز فارگو ایالات متحده، بانک پست ژاپن، سیتی گروپ ایالات متحده، سومیتومومیتسی فایننشال گروپ ژاپن و بانک دویچه آلماان به ترتیب، در حال رقابت در قرار گرفتن در لیست ۱۰ بانک اول دنیا قرار دارند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 12590
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا