رئیس اتحادیه چرم از گرانی های جدید در بازار خبر داد؛

چالش تامین مواد اولیه

جهان صنعت نیوز| رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفشبا بیان اینکه به دنبال گرانی و کمبود مواد اولیه، تولیدی ها هنوز مشغول به کار نشده اند، به «جهان صنعت» گفت: انتظار می رود با برطرف شدن موانع، فعالیت تولیدکنندگان و بازاری ها از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شود.

سعید حیاتی با اشاره به افزایش قیمت قابل توجه مواد اولیه در بازار اظهار کرد: هر پا چرم طبیعی که تا اواخر سال گذشته به قیمت ۱۸ هزار تومان به فروش می رسید، در حال حاضر به قیمت ۲۵ هزار تومان عرضه می شود. این در حالی است که یراق آلات کیف و کفش نیز به میزان کافی در بازار وجود ندارد. به همین دلیل کالاهای موجود با قیمت های بالا به فروش می رسد.

وی با انتقاد از صادرات مواد خام به کشورهایی از جمله ترکیه، بیان کرد: در حالی که بازار داخل به مواد اولیه نیاز دارد، چرم خام و سالامبور صادر می شود. از این رو در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار دچار ناهماهنگی شده که همین موضوع بازار را دچار آشفتگی کرده است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش گفت: ماهیانه هزار تن پوست چرم به صورت نیم ساخته از کشور خارج می شود که عدد قابل توجهی است. بر این اساس سوال ما از مسوولان این است که به چه دلیل با وجود نیاز بازار داخل، این کالاها صادر می شود؟

حیاتی با بیان اینکه صادرات پوست چرم در نهایت ارزش افزوده ۱۰ درصدی را برای کشور به دنبال دارد، افزود: این در حالی است که اگر مواد اولیه مورد نیاز کالاهایی نظیر کیف و کفش در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد، ارزش افزوده ۵ برابری را به دنبال خواهند داشت.

وی با تاکید بر ثبت سفارش مواد اولیه بدون انتقال ارز اظهار کرد: بدون تامین مواد اولیه، فعالیت برای تولیدکنندگان میسر نیست و تعطیلی واحدهای تولیدی در سال جاری تشدید می شود. در حالی که اگر موانع بانکی، گمرک و ثبت سفارش واردات از پیش پای فعالان اقتصادی برداشته شود، می توان با تمام ظرفیت فعالیت کرد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش همچنین در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه برخی بر این عقیده هستند که احیای وزارت بازرگانی به واردات دامن خواهد زد، گفت: کمبود مواد اولیه و موانع پیش روی ثبت سفارش، افزایش قیمت های فعلی را در بازار مواد اولیه رقم زده است. بنابراین واردات مواد اولیه و اقلام ضروری گریزناپذیر است و باید وجود داشته باشد.

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 13488
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا