دبیرکانون انجمن های صنایع غذایی در گفت وگو با جهان صنعت نیوز:

خطر رکود در کمین صنایع غذایی

جهان صنعت نیوز| به گفته کاوه زرگران افزایش نرخ تورم سبب کاهش تقاضا برای خرید مواد غذایی شده و این موضوع مستقیما بر تولید این رشته صنعتی تاثیرگذاشته است.زیرا با کاهش تقاضا میزان تولید هم به مراتب کاهش خواهد یافت.

او با اشاره به خطر بازگشت دوران رکود اوایل دهه ۹۰ اظهارداشت: در آن دوران یکی از مشکلات صنایع،از جمله صنایع غذایی تامین مالی و نقدینگی بنگاهها بود که امروز شاهد بازگشت این مشکل به صنایع غذایی هستیم.زیرا با افزایش نرخ ارز،قیمت بسیاری از مواد اولیه نیز افزایش یافته است.

این فعال عرصه تولیدبا تاکید بر اینکه نرخ تامین مالی در کشور ما بسیار بالاتر از کشورهای همسایه است،عنوان کرد:این موضوع در کنار نوسان نرخ ارز سبب شده تا توان رقابتی کالاهای تولید داخل در مقایسه با رقبا کاهش یابد،در نتیجه میزان صادرات مواد غذایی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

زرگران با بیان اینکه صنعت غذا طبق برنامه ریزی باید در ماههای ابتدای سال تا مهر ماه مواد اولیه خود را تهیه کند،عنوان کرد:نوسان نرخ ارز در ماههای یاد شده،موجب افزایش قیمت بسیاری از کالاها شده و این موضوع بر صنایع غذایی هم اثر مستقیم داشته است.

او گفت: اگر ثبات در قانونگذاری و کاهش بخشنامه های دستوری در اقتصاد کشور جاری شود،این صنعت می تواند با همین شرایط هم برای تامین نیازهای اساسی مردم و برنامه ریزی برای صادرات برنامه ریزی کند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنگفت‌وگو
شناسه : 10025
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا