گزارش گرانفروشی ۴ خودروساز به تعزیرات حکومتی

جهان صنعت نیوز| عباس تابش امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون ۴ خودروساز شامل بِستِر، C3، هاوال و کرمان موتور بدلیل گرانفروشی به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شده اند.


تابش افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودروهاست و این مصوبه کماکان به اعتبار خود باقی است. در خصوص کنترل قیمت ها نیز برای خودروهای پرتیراژ مکلف کرده ایم تا ۸۰ درصد تولیدات خودروسازان برای فروش فوری و ۲۰ درصد برای تنظیم بازار باشد. خودروهای کم تیراژ را نیز روزانه رصد می کنیم که درنتیجه آن ۴ برند هاوال، کرمان موتور، بِستِر و C3 (متعلق به سایپا) را بدلیل گرانفروشی به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی کرده ایم.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص قیمت پراید هم گفت: نرخ خودروی پراید مورد تأیید سازمان نیست و ما نرخ کارشناسی را استحصال کرده ایم.

معاون وزیر صنعت از وجود ۷۰ تا ۸۰ هزار خودروی ناقص در انبارهای خودروسازان خبر داد و افزود: تمام تلاش ما این است که این خودروهای ناقص تکمیل شوند.

تابش کاهش وابستگی به خارج از کشور را یکی از بندهای بسته وزیر صنعت برای اصلاح وضعیت خودروسازان عنوان کرد و گفت: کاهش وابستگی به خارج موضوع مهمی است چرا که دشمنان ما بر روی خودرو و واردات قطعات خودرو تمرکز کرده اند تا مانع تولید در این بخش شوند. با این وجود در کشورمان ظرفیت‌های خوبی داریم و می‌توانیم از توانایی جوانان نخبه برای داخلی سازی بیشتر قطعات خودروها بهره بگیریم.

به گفته این مقام مسئول، دو خودروساز کشور با بهره گیری از توان داخلی و کاهش وابستگی به واردات تاکنون ۷۸ میلیون دلار صرفه جویی داشته اند.

تعیین تکلیف اموال مازاد شرکتهای خودروساز از دیگر مفاد بسته وزارت صنعت برای بازار خودرو است که به گفته تابش، خودروسازان باید با فروش اموال مازاد خود، نسبت به کوچک سازی ساختار و کاهش هزینه‌های تمام شده شأن اقدام کنند.تابش در مورد خروج قیمت گذاری قیمت گذاری خودرو از سازمان حمایت گفت: مصوبه‌ای در راستای خروج سازمان حمایت از بحث قیمت‌گذاری خودرو به ما ابلاغ نشده و براین اساس، هیچ وظیفه‌ای در این باره از سازمان حمایت به جای دیگری منتقل نشده است.

تابش همچنین درباره گرانفروشی محصولات کشاورزی افزود: مسئول تنظیم کالای کشاورزی بر اساس مصوبه هیئت دولت با وزارت جهاد کشاورزی است اما سازمان حمایت نیز گرانفروشی در این کالاها را پیگیری می کند.وی ادامه داد: واردات شکر به عنوان کالای استراتژیک، آغاز شده در تعدادی از استان ها نیز واحدهای صنفی تخلف کرده و از فروش شکر خودداری می کردند که با واحدهای صنفی متخلف برخورد تعزیراتی شد و شکرهای احتکار شده به زودی وارد بازار می شوند.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره تخلفات گرانفروشی اپراتورهای تلفن همراه گفت: با اپراتورها وارد مذاکره شده و از آنها مستندات درخواست کرده ایم که مستندات آنها کامل نبود امیدواریم با تکمیل اسنادی که اپراتورها ادعا می کنند، تا هفته آینده بتوانیم نتایج بررسی ها را اعلام کنیم.

وی تأکید کرد: قاطعانه می گویم که همه کالاهای مورد نیاز مردم در کشور وجود دارد و هر چه قدر این حس در مردم باشد که بخریم و انبار کنیم، به افزایش گرانی کالاها دامن می زنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره قیمت بلیت قطار گفت: شورای عالی ترابری پیشنهاد افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطار را به ما ارائه داده بود که ما تنها با افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیت آن موافقت کرده ایم.

اخبار برگزیده
شناسه : 21521
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا