اقبال بورس و محدودیت بازارهای موازی

جهان صنعت نیوز|بهروز زارع مدیرعامل گروه مالی بانک ایران ‌زمین معتقد است شرکت هایی که عمدتا صادرات محور هستند و بخش قابل توجهی از ارزش بورس کشور را تشکیل می دهند به دلیل محدودیت های اعمال شده با مشکلات عدیده ای مواجه اند.

بنابراین طبیعی است که ابهاماتی از جمله این که آیا امکان دارد چنین صنایعی به فعالیت خود ادامه دهند و در صورت تحقق این امر آیا منابع مالی حاصل از صادرات قابل بازگشت خواهد بود یا خیردر فضای سرمایه گذاری  این دست از صنایع اثرگذار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» عنوان کرد: به طور طبیعی نوسانات نرخ کامودیتی ها در سطح جهان در کنار قیمت نفت به عنوان مولفه ای اثر گذار در جریان معاملات صنایع و شرکت ها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به سایر صنایع نیز خاطرنشان  کرد: تحولات  جهانی از جمله اتفاقات بین ایالات متحده آمریکا و چین روند قیمتی کالاهای اساسی را تحت تاثیر خود قرار داده است که درپی این موضوع  بازار سهام ایران نیز از این مهم تاثیر می پذیرد.

پول جدید در بازار

مدیرعامل گروه مالی بانک ایران ‌زمین معتقد بر این باور است، به دلیل محدودیت هایی که در بازار های موازی برای سرمایه گذاران وجود دارد شاهد ورود پول جدید به بازار سرمایه هستیم. در این بین متاسفانه عمده سرمایه ها به شکل مستقیم وارد جریان داد و ستد ها شده اند.

بهروز زارع تاکید کرد: سرمایه افراد تازه وارد می بایست ازطریق کانال های ایجاد شده همانند صندوق ها و سبد های سرمایه گذاری تزریق بازار سرمایه شوند چرا که عدم آشنایی با نحوه معاملات در بورس منجر به واکنش هایی سریع به تغییرات اقتصادی و سیاسی خواهد شد.

به گفته وی، ایجاد نوسان هایی نامطلوب در بازار می تواند به دلیل عدم رعایت نکات مذکور صورت بگیرد. بر این اساس، حالت مثبت این مهم رشد قابل توجه و بدون منطق شاخص ها و در نقطه مقابل حالت منفی نیز ریزش قیمت ها و شاخص است.

بنابراین، چنین امری از جمله رویداد هایی خواهد بود که برای قشر سرمایه گذار مناسب ارزیابی نمی شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه  درباره صنایع پیش رو در بازار سهام نیز ابراز داشت:  مشخص نیست که محدودیت های اقتصادی موجود، بازار را به کدام سمت و سو سوق می دهند و در چنین فضای تصمیم گیری دشوارخواهد شد.

نهاد های دارای مجوز

مدیرعامل گروه مالی بانک ایران ‌زمین وضعیت بازار سرمایه را نسبت به بازار های موازی در جهت سرمایه گذاری مناسب ارزیابی کرد و گفت: به سرمایه گذاران توصیه می شود که به طور مستقیم اقدام به خرید سهام شرکت ها نکنند.

در این بین، شرکت های سبدگردانی، صندوق های سرمایه گذاری و نهاد های دارای مجوز سازمان بورس بهترین گزینه برای ورود به بازار سهام ارزیابی می شوند.

توصیه به سرمایه گذاران

سرمایه گذاری در شرایط  فعلی نسبت به یک سال گذشته با افزایش ریسک همراه شده است. اما فرض بر این است که افراد در راستای حفظ قدرت خرید منابع مالی و یا برای عملیاتی کردن برنامه  های آتی ناگزیر به سرمایه گذاری هستند. بر این اساس  توصیه می شود افراد بازار هایی همانند ارز، طلا و مسکن را برای سرمایه گذاری انتخاب نکنند.

در همین حال،  دارایی های مالی که قابلیت نقدشوندگی بزرگ تری دارند مناسب ارزیابی می شوند.

 بازار سرمایه کشور نیز با ایجاد بازدهی مناسب و قابلیت نقدشوندگی بالا از گزینه های مطلوب سرمایه گذاران محسوب خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 21556
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا