با اشاره به توافقنامه آدانا لاوروف:

ترکیه باید درباره منطقه امن با دمشق گفت‌وگو کند

جهان صنعت نیوز| سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: در سال ۱۹۹۸ توافقنامه آدانا میان ترکیه و سوریه برای از بین بردن عوامل نگرانی ترکیه درباره امنیتش به امضا رسید و سوریه این توافقنامه را امضا کرده و تعهدات مشخصی را برعهده گرفت. ما تلاش می‌کنیم این توافقنامه با قدرت حفظ شود.


لاوروف با اشاره به اینکه ترکیه باید برای توافقنامه‌ای درباره منطقه امن با دمشق رایزنی کند، تاکید کرد: روسیه و ترکیه به تحقق دوباره تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت ملی آن اهمیت می‌دهند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: لازم است دمشق در گفت‌وگوها درباره منطقه حائل مشارکت داشته باشد. ضرورت آشکاری برای بازگرداندن کنترل دمشق بر تمامی خاک این کشور از جمله منطقه مورد بحث وجود دارد.

لاوروف تاکید کرد: ترکیه باید درباره منطقه حائل در شمال سوریه با مسؤولان این کشور و نه روسیه گفت‌وگو کند. این مساله نمی‌تواند موضوع توافقنامه‌های روسیه و ترکیه باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه ابراز امیدواری کرد که کمترین حد ممکن از دخالت‌های خارجی وجود داشته باشد و مسکو در مذاکرات آستانه بر این اساس اقدام می‌کند.

وی تاکید کرد: روسیه از مساله بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب حمایت می‌کند در واقع سوریه به افزایش اقدامات کمک‌های انسانی برای ایجاد شرایطی مناسب جهت بازگشت به پناهجویان نیاز دارد.

لاوروف تاکید کرد: در فوریه قرار است نشست جدیدی با مشارکت سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه یعنی روسیه، ترکیه و ایران به همراه نمایندگان دمشق و مخالفان سوری و نیز ناظرانی از سازمان ملل و اردن در شهر آستانه برگزار شود.

وزیر خارجه روسیه درباره کودتایی که علیه دولت مشروع در ونزوئلا شکل گرفته، گفت: آمریکا سیاست ویرانگر و غیرقابل قبولی را در مقابل ونزوئلا در پیش گرفته است. ما این اقدام را غیرقابل قبول می‌دانیم زیراکه اصول منشور سازمان ملل و استانداردهای روابط بین‌المللی را تضعیف می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیشتر حمایت خود را از دولت مشروع ونزوئلا و نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور اعلام و تاکید کرد: دخالت خارجی غیرسازنده اصول قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

وزارت خارجه روسیه نیز به آمریکا نسبت به دخالت نظامی در ونزوئلا هشدار داد.

لاوروف درباره مساله صحرای غربی نیز گفت: مسکو از هیچ طرحی که به ضرر یکی از دو طرف نزاع در این مورد حمایت نمی‌کند.

او افزود: حل اختلاف موجود درباره صحرای غربی باید در چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل انجام شود. ما می‌خواهیم در حل این اختلاف براساس توافقنامه دو طرف پیشرفتی حاصل شود.

وی در ادامه ثبات در شمال آفریقا را بدون حل فوری این مساله و اجرای تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت در این رابطه غیرممکن دانست.

وزیر خارجه روسیه در ادامه به تمایل مسکو و رباط برای عمل به توافقنامه‌های امضا شده از جمله همکاری‌های دو جانبه تاکید کرد.

وزیر خارجه مراکش نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: رایزنی‌های دوجانبه رباط و مسکو بر تمایل شدید دو کشور برای تقویت مشارکت‌ها و همکاری‌های استراتژیک دو کشور تاکید دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی مراکش افزود: رباط شریک دوم روسیه در جهان عرب و آفریقا شده و امید دارد که به شریک اول این کشور و درگاه سرمایه گذاری‌های روسیه در آفریقا تبدیل شود.

اخبار برگزیده
شناسه : 10399
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا