پایان شمارش آرا

بنیامین نتانیاهو پیروز انتخابات شد

جهان صنعت نیوز|  به نقل از خبرگزاری فرانسه، این پیروزی با وجود اتهام فساد علیه نتانیاهوی ۶۹ ساله، وی را در مسیر تبدیل شدن به نخست وزیری قرار می‌دهد که بیشترین مدت را در این سمت بوده است.


به نظر می‌رسد که حزب لیکود نتانیاهو به تنهایی موفق شده تا همان تعداد کرسی پارلمانی را که رقیبش بنی گانتس از ائتلاف میانه روی “آبی و سفید” کسب کرده، به دست آورد (۳۵ کرسی) اما با شمارش ۹۷ درصد آرا، نتایج نشان می‌دهد که لیکود و سایر احزاب جناح راستی متحد با نتانیاهو ۶۵ کرسی در پارلمان ۱۲۰ کرسی رژیم صهیونیستی به دست آورده‌اند.

رقابت نزدیک میان دو حزب اصلی پس از اتمام وقت رأی گیری سه شنبه شب و نظرسنجی‌های پس از انتخابات به عدم قطعیت و تردید منجر شد تا جایی که هم نتانیاهو و هم گانتس مدعی پیروزی پس از اعلام نتایج اولیه شدند.

در همین حال نتانیاهو در ساعات نخستین امروز در محل حزب لیکود در تل آویو صحبت کرده و این انتخابات را یک پیروزی چشمگیر خواند.

وی گفت: این یک دولت جناح راستی است اما من نخست وزیر همه هستم.

اگرچه نتایج رسمی انتخابات هنوز اعلام نشده اما نتانیاهو امروز اعلام کرد که مذاکرات را برای تشکیل دولت ائتلافی با احزاب جناح راستی آغاز کرده است.

نتانیاهو به حامیانش گفت: من مذاکرات را با رهبران احزاب جناح راستی آغاز کرده‌ام. آنها وعده داده‌اند تا برای تشکیل دولت بعدی که من در آن نخست وزیر هستم، پیشنهاد کنند. ائتلاف جناح راست به رهبری لیکود، اسرائیل را برای چهار سال بعدی اداره می‌کند.

در مقابل بنی گانتس نیز در جمع حامیانش که پرچم اسرائیل را در دست داشتند، در رویدادی در تل آویو این روز را یک روز تاریخی خواند و گفت: رئیس دولت اسرائیل باید به ما وظیفه تشکیل دولت بعدی را بدهد، چون ما بزرگترین حزب هستیم.

انتخابات پارلمانی اسرائیل به هر حال رفراندومی برای نخست وزیر ۶۹ ساله اسرائیل بود که به عنوان ضامن امنیت و رشد اقتصادی اسرائیل اعتباری برای خود کسب کرد اما پوپولیسم و فساد مالی، بسیاری را برای تغییر آماده کرده است.

نتانیاهو که برخی او را “پادشاه بی بی” می‌خوانند، ۱۳ سال است که نخست وزیر اسرائیل است.

نتانیاهو، درگیر لفاظی‌های پوپولیستی، باعث شده که بسیاری از منتقدان او را تهدیدی برای اعراب، اسرائیل و سایرین بدانند.

نتانیاهو حتی در روز انتخابات نیز با انتقادهایی روبرو شد چون تعدادی از اعضای حزب لیکود دوربین‌های کوچکی را با خود به داخل حوزه‌های رأی گیری در مناطق عرب نشین بردند که سیاستمداران عرب آن را تلاشی برای تهدید و ارعاب دانستند اما نتانیاهو گفت که این دوربین‌ها برای جلوگیری از تقلب بوده است.

تا ساعت ۲۰ به وقت محلی مجموع شرکت کنندگان در انتخابات پارلمانی اسرائیل ۶۱.۳ درصد بود در حالیکه در انتخابات مشابه سال ۲۰۱۵، این تعداد ۶۲.۴ درصد گزارش شد.

اخبار برگزیده
شناسه : 12914
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا