جهانگیری:

بخش خصوصی باید میدان دار برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور باشد

جهان صنعت نیوز| اسحاق جهانگیری در آیین نکوداشت «سید علاءالدین میرمحمد صادقی» پیشکسوت کار آفرین، اظهار داشت: بخش خصوصی یک بخش با توان فکری بالا است که قادر است برای برون رفت از وضعیت کنونی اقتصادی کشور راه حل و راهکار بدهد؛ نهادهای مدنی که در بخش خصوصی شکل گرفته، شاید در بخش های سیاسی آن قدر شکل نگرفته است.
معاون اول رییس جمهوری گفت: وقتی به شاخص هایی مثل نرخ تورم و… نگاه می کنیم یک پیام می دهد که «این اقتصاد نیازمند یک اقدامات اساسی تر در زمینه ساختارها و عملکردهاست».
جهانگیری اظهار داشت: بخش خصوصی که از چنین سابقه ای برخوردار است و نهادهای مدنی و تشکل های فعال تشکیل داده، امروز قادر است برای برون رفت از مشکلات راهکار بدهد؛ هیچ راهکاری جز میدان دار بودن بخش خصوصی وجود ندارد.


وی تصریح کرد: بخش خصوصی ممکن است با فراز و نشیب هایی روبه رو شود؛ اما آنها باید خود را برای پذیرفتن مسوولیت در کشور آماده کنند و روی سابقه، توان و علاقه خودش به کشور حساب باز کند.

جهانگیری اضافه کرد: میرمحمدصادقی یک فعال اقتصادی خوشنام، یک انسان با اخلاق و یک انسان مسوولیت شناس برابر مسایل مختلف جامعه خود است و خداوند این توفیق را به وی داده است.

معاون اول رییس جمهوری گفت: امروز که جمع ارزشمندی از شخصیت های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور جمع شده اند که به آقای میرمحمدصادقی خداقوت بگویند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: من آقای میرمحمدصادقی را نماد دو ویژگی «بخش خصوصی توانا» و هم «مسوولیت اجتماعی»، نمادش در دوران مسولیت خودم می دانم؛ بخش خصوصی که ثروت خلق می کند، سود به دست می آورد و نشان می دهد که سود به دست آوردن نه تنها خلاف نیست، بلکه کار پسندیده ای است.

 مردم نباید هرگز احساس تنهایی کنند

جهانگیری افزود: شرایط اقتصادی کشور شرایط ویژه ای است؛ هم با مسایل جدی در ساختارهای اقتصادی روبه رو هستیم و هم اقتصادی داریم که از برخی بیماری هایی که در ساختارهای آن طولانی شده، رنج می برد و هم با چالش هایی روبه رو است که آثار آن، ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی دارد از طرفی هم عملکرد اقتصادی ما عملکردی نیست که بتوان با رضایت از آن یاد کنیم.
معاون اول رییس جمهوری در مورد عمل مسوولیت های اجتماعی اضافه کرد: بخش خصوصی واقعی نمی تواند به اخلاق حرفه ای بی توجه باشد؛ در شرایط امروز نمی توانند مسوولیت اجتماعی خود را رعایت نکنند؛ ما در جامعه ای زندگی می کنیم که قوام آن به پیوندهای اجتماعی است که با یکدیگر دارند؛ مردمی که در این جامعه زندگی می کنند نباید در هیچ زمان احساس تنهایی کنند.

وی افزود: مردم نباید فکر کنند در جامعه ای هستند که کسی از درد آنها سوال نمی پرسد و کسی به فکر آنها نیست.

جهانگیری ادامه داد: اگر همه ما در جامعه به گونه ای به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنیم که مردم فکر کنند همیشه کسانی هستند که هوای آنها را دارند، سرمایه اجتماعی کشور تقویت می شود.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی بزرگترین سرمایه یک کشور است، تاکید کرد: نباید سرمایه اجتماعی کشور دچار آسیب شود، وقتی مردم به جامعه خود اعتماد داشته باشند، این سرمایه اجتماعی در سطح عالی شکل می گیرد.

جهانگیری گفت: بخش خصوصی به رغم همه فراز و نشیب ها و گاهی کم مهری ها همواره خود را با شرایط اقتصادی و سیاسی تنظیم می کند و در میدان هایی که عرصه باز است، شکوفا می شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: بخش خصوصی باید خود را برای توسعه ایران آماده کند و به توجه یا عدم توجه بخش دولت هم نگاه نکند و بر اساس علاقه به کشور و مردم و به اتکا توان خود وارد میدان شود.

جهانگیری با تاکید به عمل به مسوولیت اجتماعی گفت: وقتی مردم به جامعه اعتماد کنند و باور کنند که در جامعه ای زندگی می کنند که در این جامعه افرادی هستند که در زمان سختی آن ها را تنها نخواهند گذاشت، قطعا جامعه دلبستگی و پیوند ناگسستنی ایجاد می شود.

بخش خصوصی سقف پرواز ندارد 

جهانگیری با اشاره به بیانیه اخیر رهبر معظم انقلاب در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی گفت: ایشان در بخشی از این بیانیه می فرمایند اسلام نه تنها با کسب و تولید مخالف نیست بلکه تشویق هم می کند.

جهانگیری گفت: بخش خصوصی نباید از اینکه بیان کند خصوصی است و می تواند تولید ثروت کند و کارخانه های متعهد داشته باشد، نگران باشد.

معاون اول رییس جمهوری خاطر نشان کرد: در جلسه ای خدمت رهبر معظم انقلاب عرض کردم که امروز ابهام خصوصی این است که «ما سقف پرواز داریم تا کجا باید پیش برویم ما ایران را دوست داریم و می خواهیم بمانیم و کار کنیم» که رهبری در جلسه فرمودند « من برای این موارد سقف قایل نیستم».

وی گفت: سیاست اصل ۴۴ را ابلاغ کردیم تا بخش خصوصی احساس نکند یک سقف پرواز محدودی دارد و نباید زیر آن بالاتر برود و باید بتواند کارهای بزرگ انجام دهد.

جهانگیری گفت: در کشور یک عده حسود یک عده کم توجه هستند و نمی توانند آینده کشور را ببینند و نمی توانند آینده کشور بزرگی مانند ایران را تحلیل کنند تا کسی حرکتی می کند و وضع خوب پیدا می کند دنبال این هستند تا او را زمین بزنند.
معاون اول رییس جمهوری بر حمایت از بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: باید به بخش خصوصی که سالم و قانونمند است و با صداقت و در چهارچوب های قوانین کشور کار می کند و آلوده ، فاسد و رانت خوار نیست، میدان داد.

معاون اول رییس ‌جمهوری بیان کرد: با بخش خصوصی هیچ سرّ و سری ندارم، اما از تمام بخش خصوصی خوب ایران دفاع می‌کنم، و می دانم کشور راهی جز دفاع از بخش خصوصی ندارد.
وی با طرح این سوال که چطور برخی که فقط چند سال است وارد بخش خصوصی شده اند چند هزار میلیارد وام گرفته اند، افزود: برای مقابله با این روند و این مسایل در کشور راه حل پیدا کنیم.

جهانگیری تاکید کرد: اتاق بازرگانی ایران باید قدرتمند باشد و با پشتوانه‌ قوی از بخش خصوصی حمایت کند تا وقتی با بخش دولتی تعامل می کند در گفت و گو با دولت تاثیرگذار باشد.
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه گاهی در برخی خانواده ها سه نسل پشت هم فعال بخش خصوصی هستند، گفت : اتاق بازرگانی باید از فعالان بخش خصوصی مانند آقای میر محمدصادقی حمایت کند و به معرفی الگوها و نمونه‌های موفق و سالم بخش خصوصی در جامعه که توانسته این میزان ایجاد اشتغال کرده و کارخانه تأسیس و در کنار آن به مسوولیت اجتماعی نیز عمل کند، بپردازد.

جهانگیری علاوه بر تقدیر از فعالیت های اقتصادی «سیدعلا الدین میرمحمد صادقی» از اقدامات وی در عرصه های مختلف مسوولیت اجتماعی در جامعه مانند دیه ، مدرسه سازی و بیمارستان سازی، خدمات آموزش عالی و کمک به افراد بی بضاعت و نیازمند تجلیل کرد.

 آیین نکوداشت حاج سید علاءالدین میرمحمد صادقی عصر امروز – دوشنبه – به پاس هفتاد سال خدمت کارآفرینی، مسوولیت اجتماعی، و نیکوکاری با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و جمعی از فعالان اقتصادی دولتی و خصوصی و شماری از شخصیت های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی کشور در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
«سید علاالدین میرمحمد صادقی» در سال ۱۳۱۰ در اصفهان به دنیا آمد از همان دوران کودکی وارد بازار کار شد پس از دهه ها تلاش در میدان کسب و کار و فعالیت های خیرخواهانه توانست نام خود را به عنوان کارآفرین نیکوکار جاودانه کند.

او بیش از ۷۰ سال از عمر خود را صرف کارآفرینی، نیکوکاری و مسوولیت اجتماعی کرد و در تاسیس موسسات خیریه، صندوق های قرض الحسنه، مراکز علمی، آموزشی، درمان و مدارس زیادی نقش آفرین بود.

پس از انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) به همراه هفت تن از همراهانش به اتاق بازرگانی رفت و احیاگر اتاق بازرگانی بعد از انقلاب اسلامی شد.
وی در چند دهه حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به تقویت این نهات همت گماشت و در دورانی که بخش خصوصی ایران در معرض انواع تهاجم ها قرار داشت با تمام توان به دفاع از این جایگاه پرداخت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 11748
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا