ظریف:

ایران مهمترین رابطه راهبردی جهان را با چین دارد

جهان صنعت نیوز| ظریف روز سه شنبه در این دیدار که در مهمانسرای دولتی پکن برگزار شد از سفر «علی لاریجانی» و هیات همراه به چین به عنوان یک شروع جدید یاد کرد و افزود: چین از کشورهای مهم برای ایران است و در سیاست خارجی ایران نقش بالایی دارد.


وی با بیان اینکه روابط ایران و چین برای ما خیلی ارزشمند است، گفت: چین یکی از مهمترین شرکای ما است و ما برای همکاری های راهبردی دو کشور اهمیت قائل هستیم .
ظریف با اشاره به اینکه به همراه رییس مجلس و یک هیات بلند پایه به پکن سفر کرده است، تصریح کرد این سفر شروع تازه ای در روابط دو کشور است و نگاه راهبردی تهران به چین را نشان می دهد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با تبریک سال نو چینی به مردم و دولت این کشور از استقبال گرم چین از این سفر قدردانی کرد.
‘وانگ یی’ وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین نیز در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت روابط دو کشور افزود: سفر ‘شی جین پینگ’ رییس جمهوری خلق چین در اسفند سال ۹۴ به تهران روابط دو کشور را به سطح راهبردی ارتقا داده است.

وی افزود: سخنرانی جانانه و شفاف شما ( ظریف) در مورد دفاع از حقوق ایرانیان در کنفرانس مونیخ را روز گذشته از طریق تلویزیون نگاه کردم و فکر می کنم میلیون ها بیننده چینی نیز سخنان شما را تماشا کردند و حالا شما به یک شخص معروف در میان چینی ها تبدیل شده اید.

او تاکید کرد: دیدار امروز می تواند برای تحولات منطقه و خاورمیانه خیلی سازنده باشد، من می خواهم از این فرصت استفاده کنم و اعلام کنم استراتژی عمیق ایران و چین یک دفاع به حق در میان دو کشور است.

رییس مجلس شورای اسلامی که به دعوت ‘لی ژان شو’ همتای چینی خود در راس هیاتی به این کشور سفر کرده است بامداد امروز سه شنبه به وقت محلی، وارد فرودگاه بین المللی پکن شد.
لاریجانی در بدو ورود به فرودگاه پکن مورد استقبال «محمد کشاورز زاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین و ‘لی شوئه یونگ’ رئیس کمیسیون آموزش، علوم، فرهنگ و سلامت عمومی کنگره خلق چین که رئیس چینی گروه دوستی پارلمانی دو کشور نیز هست قرار گرفت.

‘محمد جواد ظریف’ وزیر امور خارجه، ‘بیژن نامدار زنگنه’ وزیر نفت، ‘فرهاد دژپسند’ وزیر امور اقتصاد و دارایی و ‘عبدالناصر همتی’ رییس کل بانک مرکزی نیز در این سفر لاریجانی را همراهی می کنند.
غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز لاریجانی را در این سفر همراهی می کنند.
ملاقات با ‘لی ژان شو’ رئیس کنگره خلق و ملاقات با گروه دوستی پارلمانی چین و ایران از جمله برنامه های سفر لاریجانی به چین است.

اخبار برگزیده
شناسه : 11771
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا